کد خبر: 10862 - تاریخ: سه‌شنبه، 30 اکتبر 2012 - 12:02

عاشورای شمسی یا عاشورای قمری؟

شاید دو سالی می شود که میان مردم مذهبی بحث “عاشورای شمسی” گُل کرده است و عده ای را به پاسداشت عاشورای حسینی در ایام شمسی مشغول کرده. اما فارغ از احساس ما دوستداران عاشورا به این مقوله، بد نیست نیم نگاهی هم به چرایی انداختن این بحث میان مذهبیون بیندازیم تا شاید با دید بازتری به استقبال و یا رد این بحث بپردازیم.

شاید دو سالی می شود که میان مردم مذهبی بحث “عاشورای شمسی” گُل کرده است و عده ای را به پاسداشت عاشورای حسینی در ایام شمسی مشغول کرده. اما فارغ از احساس ما دوستداران عاشورا به این مقوله، بد نیست نیم نگاهی هم به چرایی انداختن این بحث میان مذهبیون بیندازیم تا شاید با دید بازتری به استقبال و یا رد این بحث بپردازیم.
در این باره برخی موافق و برخی مخالفند که نظرات هر یک در جای خود قابل تامل است. در متن پیش رو این مساله را از زاویه دید خود بررسی کرده ایم .

* ضرورت برگزاری عاشورای شمسی

در ابتدای امر باید به این نکته اشاره شود که ضرورت برگزاری عاشورای شمسی چیست؟ در مکتبی که هر روز را عاشورا و هر زمین را کربلا می داند، بحث از عاشورای شمسی و لابد بعد از آن میلادی و پهلوی!!! و غیره چه ضرورتی دارد؟ آیا این روش یعنی عرب و عجم راه انداختن در بستر دینداری، بوی تفکرات جاهلی قبل از اسلام را نمی دهد؟

* بیم ها و بدعت ها

شاید برخی از شدت شوق به خاندان حضرت پیامبر (ص) خصوصا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با آغوش باز به استقبال عاشورای شمسی! بروند اما غافل از اینکه این زاویه اندک در مکتب حسینی، می تواند به زوایای بزرگتری درآینده برسد که ما را از اصل عاشورا دور می کند. وقتی با خودم فکر می کردم دیدم این نظر بیشتر شبیه مسجد ضرار در زمان پیامبر (ص) است که برای ایجاد دو دستگی بین مسلمین بنا شد تا منافقان بتوانند در صفوف مسلمین رخنه کنند. رفتاری که پیامبر (ص) با مسجد ضرار به امر خداوند داشت برای کمتر کسی باور کردنی بود؛ اما حقیقت منافقانهء نیت سازندگان آن مسجد باعث شد تا خداوند دستور به تخریب آن دهد.

* اختلافات قومی و نژادی

از بزرگترین امتیازات اسلام که باعث جذب قلوب مردم شد همین روحیه ضدنژادپرستی بود که نقطه مقابلش در میان اعراب جاهلی رواج بسیاری داشت. مبارزه اسلام با نژاد پرستی زمانی بروز و ظهور جدی پیدا کرد که پیامبر اعظم (ص)، سلمان را از اهل بیت خود خواند و خشم بسیاری از جاهلان و منافقان را برانگیخت.

به نظر نگارنده، بی شک عاشورای شمسی خواسته یا ناخواسته گامی در جهت تقویت اختلافات نژادی میان مسلمین است که در آینده می تواند حتی به اصل مکتب عاشورا نیز ضربه بزند.

* عاشورای شمسی راه شکستن اتحاد اسلام

عاشورای شمسی علی رغم ظاهر خوش رنگ و لعابش، همچون اسب تروآیی است که راه را برای ضربه زدن به سایر شعائر اسلامی نیز باز می کند و با رودر رو قرار دادن تقویم های عربی و غیر عربی سعی بر مخدوش کردن برخی احکام اسلامی، که منوط به تقویم عربی هستند را دارد.

این بخش از سخنان فوکویاما که “پرنده شیعه دو بال دارد، بال سرخ شهادت و بال سبز انتظار” وقتی در کنار اهانت های اخیر به ساحت قدس پیامبر اسلام (ص) و طرح عاشورای شمسی (و لابد بعد از آن نیمه شعبان شمسی و …) تحلیل می گردد، این جمله را بیشتر برجسته می نماید که “در جنگ نرم دشمن همیشه در صدد است نقطه قوت را به نقطه ضعف تبدیل نماید” که عاشورای شمسی نیز در همین راستا تحلیل می گردد.

حامد افروغ

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads