کد خبر: 108509 - تاریخ: چهارشنبه، 13 آوریل 2016 - 15:42

بازتاب گسترده حضور ارتش ایران در سوریه

شش پیام اعزام تکاوران ارتش ایران به سوریه/ تیپ “نوهد” چه محاسبات راهبردی را به دشمن یادآوری می کند؟

ایران در جریان مقاومت در سوریه و عراق تنها به حضور مستشاری تعدادی از نیروهای سپاه و اینک تیپ تکاور ارتش بسنده کرده و کافیست تنها بخشی از این سه ظرفیت را به صحنه بیاورد تا آنوقت شرایط و موازنه در پیش چشم ده ها استراتژیست نظامی در دنیا بهم بریزد .

به گزارش خوبان، چند روز قبل بود که رسما اعلام شد که کلاه سبزهای تیپ 65 «نوهد» ارتش ایران در سوریه مستقر هستند. از بازتاب این خبر در رسانه های بین المللی در این فاصله کوتاه می توان دریافت که این حضور به چه میزان مهم و قابل تامل است.

در اینباره نکات راهبردی ذیل قابل تامل است:

1: حضور تکاوران تیپ «نوهد» در وهله اول در راستای پاسخ به یک مطالبه عمومی در بدنه ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. همزمان با حضور مستشاری تعدادی از نیروهای ورزیده سپاه در سوریه یک مطالبه عمومی در بدنه ارتش جمهوری اسلامی برای حضور در سوریه شکل گرفت که حضور در جبهه های حق علیه باطل و دفاع از حریم عقیله بنی هاشم را مرتبا از فرماندهان ارتش مطالبه می کرد. حضور گروه تکاوری نوهد در پاسخ به یکی از صدها مطالبه گروهی و عقیدتی در اینباره محسوب می شود. مهم ترین گزاره و محاسبه این روزهای دشمن این است که با عقیدتی ترین و مذهبی ترین ارتش دنیا روبه رو است.

2: در دل این اقدام این پیام راهبردی نهفته است که ایران در صورت اراده جدی تر برای تغییر موازنه های نظامی در برخی مناطق خاص جنگی از جمله سوریه و عراق و هر گوشه دیگری از منطقه، برگ های تازه ای برای رو کردن دارد. این موضوع آنجا در محاسبات حالت جدی تری به خود می گیرد که اولا ایران اگر بخواهد می تواند اراده ای جدی تر در اینباره داشته باشد و دوم اینکه اگر کار به شرایط خاص برسد، دستان نیورهای مسلح کشور هیچ گاه بسته نیست و در هر لحظه از مواقع حساس قابلیت به نمایش گذاشتن شیوه‌های جدیدی برای مقابله با دشمن دارند هرکدام از آنها می تواند اتفاقات استراتژیکی را به حریف در جبهه نظامی تحمیل کند. ایران طی چند ماه اخیر برای انتقال ابعاد این پیام ها به دشمنان خود اصرار ویژه ای داشته است.

3:مقامات ارتش جمهوری اسلامی قبلا نیز این پیام را داده بودند که خط قرمز انها رسیدن گروه های تروریستی یا هر تهدیدی در چهل کیلومتری مرز ایران است. به نظر میرسد فرماندهان ارتش ایران با اعزام تیپ تکاوری نوهد علی رغم عدم وجود هیچ تهدیدی در چهل کیلومتری مرزهای ایران، این پیام را به همه طرف های درگیر در سوریه مخابره می کنند که تا چه میزان به رعایت این خط قرمز مصمم هستند و اراده جدی در اینباره میان فرمانده هان نظامی ایران موج می زند.

4: ارتش جمهوری اسلامی همچنانکه فرمانده نیروی زمینی آن نیر تصریح کرده داعش را در حد و قوراه ای نمی بیند که بخواهند در واکنش به این گروه تروریستی اعزام نیرو به استعداد یک یگان داشته باشد. به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش آنها متناسب و هم وزن با تهدیدات آمریکا عمل می کنند. یکی از استراتژی های تقویت شده آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما در شرایط فعلی منطقه، تحمیل و تعمیق جنگ های نیابتی در خاورمیانه است. اعزام تیپ نوهد نشان میدهد که ارتش جمهوری اسلامی ایران در برابر این استراتژی، هوشمند و دارای برنامه اجرایی هست. همچنانکه امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در جدیدترین موضع خود گفته است: “ارتش ایران هیچگاه غافلگیر نخواهد شد و وضعیتی که امروز در منطقه حاکم است به صورت جنگ نیابتی است و ارتش ایران برای اینکار آمادگی کامل دارد.”

5: دلیل دیگر اعزام تیپ تکاور نوهد به سوریه را باید در قابلیت های این گروه ورزیده نظامی ارتش ایران جستجو کرد. تکاوران این تیپ قابلیت انجام ماموریت هایی از جمله جنگ چریکی، پارتیزانی، انجام پرش چتر بازی و سقوط آزاد در زمین، هوا و آب و مناطق کویری و کوهستانی را دارند. به گفته یکی از مقامات ارتش، تنها در یک دوره خاص، حدود شش ماه، هر روز سه ساعت نیروهای تیپ جهت آمادگی چتربازی، از یک ارتفاع خاص باید بدون چتر از ناحیه پایین تنه فرود آیند. نیروهای این تیپ علاوه بر این، دوره های نظیر رهایی گروگان، مربی چتر بازی، تربیت تیراندار، عملیات ویژه، غواصی و تقریبا همه دوره های که یک چریک نیاز دارد آموزش ببیند، می گذارنند.

نکته جالب آنکه در سازمان تیپ حتی گروهانی به نام عملیات روانی وجود دارد. افراد این گروهان حتی دوره های خبرنگاری و تصویربرداری را نیز طی کرده اند. تکاوران همچنین در دوره آموزشی خود، آموزش های ویژه «تخریب»، «اطلاعات و عملیات»، «بهداری»، «مخابرات» و «سلاح های انفرادی و جمعی» را می بینند. افراد این تیپ همچنین از سلاح های کمری گرفته تا تسلیحات نیمه سنگین، تیربار و تک تیرانداز و سلاح های دوش پرتاب و ضد تانک نیز بهره می بهرند.

بنابراین به فضل الهی در آینده نزدیک اخبار خیره کننده ای از موفقیت های خاص این تیپ در آینده فضای جنگی سوریه باید شنید. همچناکه در عملیات اخیر این تیپ که با شهادت تعدادی از تکاوران آن نیز منجر شد، در مواجه با چند هزار نفر از نیروهای جبهه النصره و تکفیری ها که حمله وسیعی به حلب سوریه داشته اند، در مبارزه ای خیره کننده توانسته 200 تکفیری را به هلاکت و تعدادی از نفربرهای آنها را نیز منهدم کردند.

6: ایران از محدود کشورهایی است (البته شاید تنها کشوری باشد) که همزمان از سه ظرفیت نظامی بالفعل برخوردار می باشد. مجموع ارتش ایران و سپاه پاسداران با انعطاف خاص در حوزه های مختلف فرهنگی و نظامی این دو نیرو را به مکمل های استراتژیک برای افزایش توان نظامی تبدیل کرده است. در کنار اینها بسیج را به عنوان بزرگترین ارگان مردمی، فرهنگی و نظامی دنیا اگر اضافه کنیم عملا هیچ نیروی نظامی در جهان نمی تواند در رویارویی با این سه نیروی اقتدارساز جمهوری اسلامی جرات حتی کنار گذاشتن عقلانیت را داشته باشد.

ایران در جریان مقاومت در سوریه و عراق تنها به حضور مستشاری تعدادی از نیروهای سپاه و اینک تیپ تکاور ارتش بسنده کرده و کافیست تنها بخشی از این سه ظرفیت را به صحنه بیاورد تا آنوقت شرایط و موازنه در پیش چشم ده ها استراتژیست نظامی در دنیا بهم بریزد . تیپ نوهد ارتش جمهوری اسلامی به جبهه سوریه رفته است تا با قابلیت هایش گوشه های از بخش دوم از از سه گانه اقتدار ساز نظامی جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشته و یکبار دیگر دشمنان این مرز و بوم را به محاسبه دقیق تر در باره ایران وادار کند.

 

منبع:جهان

انتهای پیام/1226


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads