کد خبر: 107810 - تاریخ: شنبه، 2 آوریل 2016 - 15:41

“موشک سجیل”؛ تخته گاز تا اسرائیل/آمپاس سامانه موشکی “پاتریوت” و “گنبد آهنین” + تصاویر

موشک “سجیل” توانایی عبور از سامانه “گنبد آهنین” و”پاتریوت” را دارد.

به گزارش خوبان، طی گزارشی که اشاره به راهبردی و تدافعی بودن قدرت نظامی آمده است، ایران در زمینه  توسعه قدرت موشکی به حدی رسیده که توانایی انهدام پایگاه های آمریکا واسرائیل را در همه نقاط  دارد.
 يك روزنامه الجزايری نوشت: مطالعات غرب نشان داده است كه سامانه موشكی ايران قادر است در دقايق نخست درگيری، تمام ناوهای دريايی آمريكا را در خليج فارس متلاشی و به لاشه تبدیل کند.

*معنای “سجیل” در قرآن

“سجيل” در قرآن و در سوره‏ فيل آمده به معنای (سنگ‏هايي از گل سخت یا گل پخته ) است و فاصله ی دورترین مناطق اسرائیل با ایران به اندازه برد موشکی کشورمان بوده و این یعنی: تخته گاز تا اسرائیل/ “سجیل”به علت سرعت بالایش رادارگریز است.
موشک

*مشخصات موشک “سجیل”

موشک “سجیل” مدل پیشرفته تر موشک “شهاب 3″بوده که با برد حدود 2000 کیلومتر در دو نوع سجیل 1و2 تولید شده است و اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران بوده که  ظرف چند دقیقه آماده پرتاب می شود  و بدلیل شتاب بالای این موشک، امکان انهدام آن بسیار پایین بوده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل شلیک را ترک می‌کند و این ویژگی در موشک بالستیک سجیل باعث کم شدن  احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می‌شود. سوخت این موشک جامد بوده که نسل جدیدی از نوع سوخت محسوب می شود. همچنین سرعت این موشک نسبت به موشک های دیگر بالاتراست وامکان برخورد به هدف بسیار زیاد است.
موشک

*برد موشک”سجیل”

برد موشک “سجیل”با وزن کلاهک 1000 کیلوگرم در حدود  2000 کیلومتر است. و تاكنون در 2 نمونه “سجیل 1 و 2 ” معرفی شده است و دارای وزن 23540 كیلوگرم است. موشک “سجیل”سنگین ترین موشک ایرانی است.
موشک

 *ویژگی موشک”سجیل”

موشک سجيل 2  دارای فناوری بسيار پيشرفته ای است و از قدرت تحرک بالايی برخوردار بوده و دارای برد بسيار زيادی است. سجیل 2 یکی از دوربرد ترين موشک ايران با سوخت جامد است که تاکنون مورد آزمايش قرار گرفته است. برخلاف موشک هاي دیگر ایرانی، استفاده از سوخت جامد با کم کردن ميزان سوخت مورد نياز موشک، توان عملياتي آن را افزايش می دهد.
از ویژگیهای موشک “سجیل” می توان به این مورد اشاره کرد که این موشک دو مرحله ای از دو موتور سوخت جامد مرکب تشکیل شده که نسبت به موشک های دیگر دارای سیستم جدید ناوبری بوده و از سنسورهای پیچیده و دقیق برخوردار است.
موشك سجیل از دو موتوربهره برده وبالستیک است. موشك‌های بالستیك از لانچرهای ثابت و متحرك پرتاب می‌شوند و طرز كارشان نیز بدین شكل است كه به صورت عمودی و یا زاویه دار (بسته به برد و كار كرد) پرتاب شده و از جو زمین خارج می‌شوند.

پس از خروج موشك از جو زمین، موشك حالت افقی به خود گرفته و در خارج از جو شروع به حركت می كند و به محض رسیدن به بالای سر هدف، موشك مجددا وارد جو شده و با استفاده از جاذبه زمین و با سرعت بسیار بالا، روی هدف قفل کرده و سقوط می کند. سرعت بازگشت موشك بالستیك”سجیل” به جو زمین و سقوط روی هدف، حدود 13 ماخ است كه این خود، انهدام موشك را برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود «ناممكن» می كند.

**سجیل به گونه ای طراحی شده است که سامانه های دفاعی برتر دنیا ازجمله پاتروت وگنبد آهنین یارای مقابله با آن را ندارد

*سامانه موشکی”پاتریوت آمریکا” 

سیستم دفاع موشکی “پاتریوت آمریکا” یک سیستم دفاعی هوایی بوده که جهت مقابله با انواع حملات هوایی در همه شرایط آب وهوایی تعبیه شده و ماموریت اصلی آن دفاع در مقابل موشک های دور برد(بالستیک)است وکشورهای چون: اسپانیا،کره جنوبی،آلمان،کویت،عربستان،یونان،تایوان ورژیم صهیونیستی از این سامانه بهره می برند. از ویژگی‌های سامانه دفاعی پاتریوت هدایت تعقیب از طریق موشک، وجود رادار مرکب چندکاره،نرم‌افزار پیشرفته و همچنین کارکرد خودکار این سامانه  است.

پاتریوت یک موشک هدایت‌شونده و  پیچیده است. سامانه پاتریوت به  رادار وابسته است. این سامانه از راداری زمینی برای جستجو، شناسایی و رهگیری هدف استفاده می‌کند. زمانی که رادار پاتریوت روی هدف قفل می‌کند، موشک روی هدف در 50 مایلی قفل می‌شود. سامانه پاتریوت قادر بوده بدون مداخله بصورت کاملا اتوماتیک کار کند و موشک‌های پاتریوت از یک سکوی زمینی پرتاب می‌شوند.

موشک

*سامان موشکی گنبد آهنین

سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین به نوعی ازسامانه دفاعی سطح به هوا است که متحرک بوده و تولید اسرائیل است که بصورت شبانه روزی ودر همه شرایط آب وهوایی فعالیت می کند و این توانایی را دارد تا راکت‌ها و گلوله‌های خمپاره و توپ را در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر هدف قرار دهد  و کشورهای عضو آتلانتیک شمالی(ناتو)، آمریکا، کره جنوبی، هند وسنگاپور از این سامانه استفاده می کنند.
سیستم “گنبد آهنین ” از یک رادار چندمنظوره، یک مرکز مدیریت و فرمان و یک یا چند واحد پرتاب موشک (هریک با ۲۰ لانچر شلیک) تشکیل شده که رادار این سیستم قادر است تا محل اصابت راکت دشمن را پیش‌بینی کرده و به منظور صرفه‌جویی در هزینه راکت‌هایی را که محل برخورد آن‌ها در مناطق خالی از سکنه است، نادیده بگیرد.

هزینه هر موشک رهگیر حدود ۵۰ هزار دلار است و معمولاً دو موشک به سوی راکتی که قرار است شکار شود شلیک می‌شوند.  سیستم موشکی گنبد آهنین در مارس ۲۰۱۱ به ارتش اسرائیل پیوست و در ۷ آوریل ۲۰۱۱ برای نخستین بار یک راکت گراد را که از نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد.

هرچند تایید این ارقام غیرممکن است ولی مقامات اسرائیلی مدعی هستند که در جریان حملات راکتی  سال 2012 حماس به اسرائیل حدود ۹۰ درصد راکت‌ها با موفقیت توسط این سیستم شکار شدند و این در طول تاریخ برای یک سیستم ضدهوایی بی‌سابقه بوده‌است.
موشک

*یادی از پدر موشکی ایران

هم اکنون چند سالی است که سپاه پاسداران موشک‎های تولیدی را بدون حضور پدر موشکی خود یعنی “شهید حاج حسن طهرانی مقدم”شلیک می کند و جمهوری اسلامی ایران  بارها نشان داده که قدرت برتر موشکی در منطقه و چه بسا جهان است در حالیکه دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران کاملا دفاعی بوده و ایران بارها و بارها اعلام کرده که همیشه از محور مقاومت دفاع خواهد کرد.
موشک


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads