کد خبر: 107482 - تاریخ: دوشنبه، 28 مارس 2016 - 11:06

بر اساس گزارش مجله آمریکایی؛

سایه تحریم‌ها بر سر تجارت با ایران/ مشکلاتی بزرگ با روی کار آمدن ترامپ

«هیچ ضمانتی وجود ندارد که برخی تحریم های آمریکا به گونه ای شامل حال تاجران خارج از ایالات متحده که با این کشور تجارت می کنند، نشود…»

به گزارش خوبان، مجله آمریکایی “جی او سی” (JOC) در گزارشی به موانع حضور شرکت های خارجی پس از توافق هسته ای در ایران و رونق یافتن بازار سرمایه گذاری خارجی در کشور پرداخته است.

این موضوعی است که ماه ها پیش و در خلال مذاکرات هسته ای، مقامات دولت آمریکا وعده آن را به سناتورها داده بودند. “جک لو” وزیر خزانه داری آمریکا در مرداد ماه سال گذشته با حضور در جلسه استماع مجلس سنا، به سناتورهای آمریکایی اطمینان خاطر داد که در صورت لغو تحریم ها، سایه آنها همچنان بر ایران حفظ خواهد شد، به گونه ای که ریسک تجارت با ایران را برای کشور های دیگر بالا نگه دارد.

جک لو در این جلسه گفت: «حتی در صورت پایبندی ایران به توافق، تعلیق تحریم های ثانویه هسته ای به صورت مرحله ای صورت خواهد گرفت. تحریم هایی که کشورهای طرف سوم را که با ایران تجارت می کنند، هدف قرار می دهد.

همچنین در صورتی که تحریم های مرتبط با هسته ای برداشته شوند، همچنان تحریم های عمده که خارج از گستره توافق هسته ای است، به جای خود باقی می ماند، از جمله تحریم های تجاری اولیه آمریکا، و تحریم های هدفمند همچنان ایران را به خاطر حمایت از گروه های تروریستی مانند حزب الله، نقش بی ثبات کننده اش در یمن، حمایتش از رژیم اسد، برنامه موشکی و نقض حقوق بشر در این کشور ادامه خواهد داشت.»

مجله آمریکایی “جی او سی” (ژورنال بازرگانی) با اشاره به رفع تحریم های ایران و مشکلات موجود در مسیر همکاری شرکت های خارجی با ایران می نویسد: «آمریکا و اتحادیه اروپا برخی از تحریم های طولانی مدت علیه ایران را برداشته اند و قوانین و راهنمایی های در رابطه با اجرای آن نیز صادر کرده اند. هر چند اتحادیه اروپا اکثر تحریم ها را لغو کرده است اما آمریکا تحریم های قابل توجهی را به قدرت خود باقی گذاشته و محیطی پیچیده را برای انطباق شرکت های آمریکایی و غیر آمریکایی [با شرایط تجارت با ایران و وارد نشدن به حیطه تحریم ها] به وجود آورده است.

آمریکا تحریم های مربوط به فعالیت های هسته ای را برداشته است اما تحریم هایی را با موضوع تروریسم، توسعه موشکی و نقض حقوق بشر به قدرت خود باقی گذاشته است.»

این مجله آمریکایی در ادامه به شرایط سخت تر شرکت های آمریکایی برای همکاری با ایران اشاره کرده و ضمن بیان اینکه ” دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC)، اعلام کرده است که تحریم های ثانویه تنها برای نهادهایی از دیگر کشورها که با ایران تجارت کنند، کاهش خواهد یافت نه برای شرکت های آمریکایی” به نقل از یک عضو اندیشکده بروکینگز آمریکا می نویسد:  «ایالات متحده همچنین تحریم های یک جانبه گسترده ای علیه ایران دارد و وجود حقوق دانان خلاقی که ایران و دولت آن را دوست ندارند می تواند برای ایجاد ارعاب نسبت به هرگونه فعالیتی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از تحریم ها در مورد حقوق بشر است، برخی در رابطه با موشک های بالستیک؛ و ممکن است تحریم های جدیدی نیز در راه باشد. قوانین جدید می تواند به صورت بالقوه، یک تاجر و یا بانک را به نقض قانون ایالات متحده، محکوم نماید.»

این مجله به لفاظی های نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا علیه ایران و توافق هسته ای که می تواند در نظر شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران تاثیر گذار باشد، نیز اشاره کرده و می نویسد: «هر چند خطر بازگشت تحریم های لغو شده توسط توافق هسته ای در حال حاضر بعید به نظر می رسد، اما ممکن است شرایط با تحولات سیاسی داخل آمریکا تغییر نماید؛ مسائلی مانند انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا و یا تصویب قوانینی که برجام را تحت تاثیر قرار داده و یا جایگزین برجام شود.

در صورتی که یک جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود، چالش هایی در سر راه این توافق وجود خواهد داشت و در صورتی که ترامپ رئیس جمهور شود، مشکلات بزرگ تری پیش روی توافق هسته ای وجود خواهد داشت.

عضو اندیشکده بروکینگز در این رابطه می گوید: “هیچ ضمانتی وجود ندارد که برخی تحریم های آمریکا به گونه ای شامل حال تاجران خارج از ایالات متحده که با این کشور تجارت می کنند، نشود. تحریم های سازمان ملل و اتحادیه اروپا برداشته شده است اما تحریم های ایالات متحده به قدرت خود باقی است و این تحریم ها قدرت بالقوه فرامرزی عمل کردن را دارند؛ به نظر من این امر باعث کند شدن تجارت با ایران می شود.”»

 

 

منبع: جام
انتهای پیام/15

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads