کد خبر: 107204 - تاریخ: پنج‌شنبه، 24 مارس 2016 - 09:17

دیپلماسی نوروزی آمریکا؛

بچه گول‌زنی ملی با طعم سبزی‌پلو ماهی+تصاویر

برجام کمیت دیپلماسی نوروزی امسال آمریکایی‌ها در قبال ایران را بالا برد و آنان را دست به دامن مفاهیمی چون سبزی پلو ماهی و شعرهای فریدون مشیری کرد. اکنون مردم ایران باید این‌ها را با امثال «دهه‌ها تحریم و حمله موشکی به هواپیمای مسافربری» خود مقایسه کنند.

به گزارشخوبان، آمریکایی‌ها از هر فرصتی برای بهره‌برداری و استفاده در دیپلماسی عمومی به نفع خود استفاده می‌کنند؛ آمریکا در دیپلماسی عمومی سعی می‌کند با هر وسیله‌ای با بدنه عام مردم در سرتاسر جهان ارتباط برقرار کند تا بتوانند ارزش، فرهنگ و حتی خواسته سیاسی خود را در ذهن و روان مردم قرار دهد تا در آینده بتوانند از این پتانسیل برای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی خود بهره‌مند شوند.

آمریکا‌یی‌ها حتی به این دیپلماسی عمومی آنقدر متکی شده‌اند که آن را در قبال کشورهای مخالف و دشمن خود مانند ایران نیز آزمایش می‌کنند تا شاید در کنار عملیات دیگری مانند نفوذ و تحریم بتوانند ایرانیان را در برابر خود از منظر اعتقادی خلع سلاح کنند.

سال نوی ایرانیان یکی از آن فرصت‌های مناسب برای آمریکایی‌هاست تا دوباره خود را به مردم ایران نزدیک کنند که البته در این میان پتانسیل خوبی مثل برجام نیز بهانه دوچندانی برای مانور تبلیغاتی به‌دست آنان جهت اظهار دوستی به مردم ایران داده است. مسئله برجام آنقدر از نظر آمریکایی‌ها دارای اهمیت است که امسال به غیر از اوباما که چند سالی است در نوروز به‌طور مستقیم با مردم ایران صحبت می‌کند، وزارت خارجه آمریکا نیز به‌صورت رسمی و غیررسمی با محور قرار دادن نوروز و همچنین استفاده از کارمندان ایرانی آمریکایی کاخ سفید به دنبال نمایش چهره “ایران‌دوست”برای مردم ایران بود که در واقع پیاده‌سازی دستورات دیپلماسی عمومی با استفاده از رسانه‌های مختلفی مانند سفارت مجازی آمریکا، کانال‌های تلگرامی، توئیتر، صدای آمریکا، بی‌بی‌سی فارسی و غیره صورت گرفت.

بچه گول‌زنی ملی با طعم سبزی پلو و ماهی // درحال ویرایش
سال نوی ایرانیان یکی از آن فرصت‌های مناسب برای آمریکایی‌ها است تا دوباره خود را به مردم ایران نزدیک کنند

جالب آنکه کنگره آمریکا نیز از قافله دولت‌مردان آمریکایی عقب نماند و در این رابطه سازمان جوامع ایرانی در آمریکا به مناسبت فرارسیدن نوروز، مراسمی در کنگره آمریکا برپا کرد. جشنی نوروزی که شماری از نمایندگان کنگره آمریکا در آن شرکت کردند و به ایرانی‌ها نوروز را تبریک گفتند. این رویکرد دیپلماسی عمومی آمریکایی به‌گونه‌ای تنظیم شده که هر مخاطبی زمانی که در معرض این پیام‌ها قرار می‌گیرد، ممکن است لحظه‌ای تمام دشمنی‌ها و جنایت‌های آمریکایی‌های در قبال ملت ایران را فراموش کرده و با پیام “ایران‌دوستی” آمریکایی‌ها احساس قرابت کند.

بچه گول‌زنی ملی با طعم سبزی پلو و ماهی // درحال ویرایش
کنگره آمریکا نیز امسال با کمک سازمان جوامع ایرانی در آمریکا به مناسبت فرارسیدن نوروز، مراسمی در ساختمان خود با حضور تعدادی از نمایندگان برگزار کرد

تحلیل پیام نوروزی اوباما به مردم ایران

تیم دیپلماسی عمومی آمریکا، متن پیام نوروزی اوباما را ابتدا با صحبت‌های خودمانی با مردم ایران که شامل تبریک سال نو به زبان فارسی و همچنین تاکید بر خوردن سبزی پلو ماهی و.. (دیپلماسی غذایی) تنظیم کرده بودند. در ادامه نیز پس از خواندن ترجمه انگلیسی یکی از شعرهای فریدون مشیری، از شعرای فقید ایران، گفت: «من هر سال به عنوان رئیس جمهوری آمریکا از این فرصت امید بهاری استفاده کرده‌ام تا به‌طور مستقیم با مردم ایران در مورد اینکه ما چگونه می‌توانیم پنجره‌ای نو باز کنیم و رابطه‌ای جدید را بین دو کشورمان آغاز کنیم صحبت کنم. اکنون برای اولین بار طی دهه‌ها فرصتی برای آینده‌ای متفاوت هست». جالب آن‌که کارشناسان دیپلماسی عمومی آمریکا با وجود مطلع بودن از ریشه‌های عمیق دینی مردم ایران اما حتی یک اشاره کوچک نیز نسبت به این قسمت از زندگی مردم ایران در متن پیام اوباما قرار ندادند.

بچه گول‌زنی ملی با طعم سبزی پلو و ماهی // درحال ویرایش
تیم دیپلماسی عمومی آمریکا، متن پیام نوروزی اوباما را ابتدا با صحبت‌های خودمانی با مردم ایران که شامل تبریک سال نو به زبان فارسی و همچنین تاکید بر خوردن سبزی پلو ماهی و.. (دیپلماسی غذایی) تنظیم کرده بودند

اوباما سپس بخش قابل توجهی از پیام نوروزی خود را بر محور برجام و دست‌آوردهای آن برای ایرانیان اختصاص داد و به‌طور تلویحی می‌توان این قسمت از پیام را واکنش و پاتک به گفتمان نفوذ که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده دانست؛ تاکید بر ارتباط‌گیری دانشگاهیان در مقابل هشدار اخیر رهبری درباره نفوذ آکادمیک، تاکید بر نقش استارت‌آپ‌ها، ضرورت حضور مستقیم آمریکایی‌ها در اقصی نقاط ایران: «من می‌دانم که آمریکاییان مشتاقند بیشتر فرش‌های زیبای ایرانی، خاویار، پسته و زعفران بخرند. گردش‌گران بیشتری از مراکز تاریخی مانند شیراز، تبریز و اصفهان دیدار خواهند کرد و پول‌های‌شان را در مغازه‌ها و رستوران‌های شما خرج خواهند کرد»؛ و نیز استفاده از واژه دریچه و پنجره، همه حکایت از طراحی یک گفتمان واکنشی و دفاع تهاجمی در مقابل بحث نفوذ و بازداشت‌های اخیر متهمان به جاسوسی برای آمریکا از سوی ایران است.

هدف قراردادن جوانان و مشکلات اقتصادی آنها مانند ایجاد شغل یکی دیگر از محورهای متن پیام اوباما بود که این اتفاقات خوب اقتصادی را با مسئله برجام گره زده و در انتها نیز با هوشمندی و استفاده از تنظیم خوب تاریخ سفر اوباما به کوبا (بعد از انتشار این پیام نوروزی)، تعامل با کوبا را به عنوان الگویی از دشمنان آمریکا برای ایرانیان معرفی می‌کند و به ایرانی‌ها می‌گوید که با آمریکا کنار بیایند: « دیدار مان یادآور این است که حتی پس از دهه‌ها بی‌اعتمادی، دشمنان قدیمی می‌توانند راهی تازه را در پیش بگیرند».

بچه گول‌زنی ملی با طعم سبزی پلو و ماهی // درحال ویرایش
در انتهای این پیام نیز با هوشمندی و استفاده از تنظیم خوب تاریخ سفر اوباما به کوبا (بعد از انتشار این پیام نوروزی)، تعامل با کوبا را به عنوان الگویی از دشمنان آمریکا برای ایرانیان معرفی می‌کند و به ایرانی‌ها می‌گوید که با آمریکا کنار بیایند

دیپلماسی نوروزی وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا ابتدا در حساب توئیتری فارسی‌زبان خود با نمایش تصویر سفره هفت‌سین در تالارورودی ساختمان این وزارت‌خانه، دیپلماسی نوروزی را شروع کرد و سپس جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به مناسب نوروز، همانند اوباما و با همان تکنیک‌ها مردم ایران را مورد خطاب قرار داد و با تاکید بر ارتباط مسائل اقتصادی مردم ایران با ارتباط و مذاکره با آمریکا مانند برجام گفت: «برای ما که در ایالات متحده هستيم، این روز فرصتی است تا مشارکت‌های صدها هزار ایرانی-آمریکایی را به یاد بياوريم، که نام خود را در تجارت، خدمات عمومی، قانون، پزشکی، پژوهش، موسیقی و موارد بسیار دیگر حک کرده‌اند. برای مردم ایران، امیدواریم اين نوروز نه تنها شروع سالی دیگر، بلکه همچنین شروع آینده‌ای روشن‌تر، به معنای فرصت‌های اقتصادی بزرگتر در کشور، تعامل پربار و افزوده با جامعه بین‌الملل، دسترسی به حقوق و آزادی‌هایی که دیگران در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند، باشد».

بچه گول‌زنی ملی با طعم سبزی پلو و ماهی // درحال ویرایش
وزارت خارجه آمریکا ابتدا در حساب توئیتری فارسی‌زبان خود با نمایش تصویر سفره هفت‌سین در تالارورودی ساختمان این وزارت‌خانه، دیپلماسی نوروزی را شروع کرد و سپس جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به مناسب نوروز، همانند اوباما و با همان تکنیک‌ها مردم ایران را مورد خطاب قرار داد

به غیر از کری کارمندان دفتر ایران در وزارت امورخارجه آمریکا که شامل دو زن ایرانی نیز می‌شد، در کلیپ کوتاهی و به زبان فارسی فرا رسیدن نوروز را به ایرانیان تبریک گفتند.

بچه گول‌زنی ملی با طعم سبزی پلو و ماهی // درحال ویرایش
در ادامه دیپلماسی نوروزی، کارمندان دفتر ایران در وزارت امورخارجه آمریکا که شامل دو زن ایرانی نیز می‌شد، در کلیپ کوتاهی و به زبان فارسی فرا رسیدن نوروز را به ایرانیان تبریک گفتند

مصاحبه بی‌بی‌سی فارسی با 5 کارمند زن ایرانی کاخ سفید

بی‌بی‌سی فارسی نیز در راستای دشمنی‌زدایی از آمریکا در اذهان مردم ایران اقدام به مصاحبه با کارمندان ایرانی آمریکایی کاخ سفید کرده و آنها را به عنوان افراد موفق و دارای پشتکار معرفی می‌کند.

بچه گول‌زنی ملی با طعم سبزی پلو و ماهی // درحال ویرایش
بی‌بی‌سی فارسی نیز در راستای دشمنی‌زدایی از آمریکا در اذهان مردم ایران اقدام به مصاحبه با کارمندان ایرانی آمریکایی کاخ سفید کرده و آنها را به عنوان افراد موفق و دارای پشتکار معرفی می‌کند

در این مصاحبه خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی اجازه پیدا کرده وارد کاخ سفید شود و در گزارش خود با تقلیل کاخ سفید به یک مرکز تصمیم‌گیری اداری دولتی با کارمندان عادی، اشتغال 5 زن ایرانی در کاخ سفید را بی‌سابقه می‌نامد. در این مصاحبه کوتاه ماندانا فاطمی (کارمند دفتر روابط عمومی)، پانته‌آ فاعد (کارمند دفتر امور اجتماعی)، فریال گواشیری (دستیار ویژه باراک اوباما)، سحر نوروززاده (مدیر میز ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید) و هدیه غفاریان (مدیر دفتر گل‌آرایی) شرکت کردند و حضور خود در کاخ سفید را افتخار ایرانی‌ها اعلام کردند.

بچّه‌گول‌زنی آمریکایی‌ها تمام نمی‌شود!

کارنامه آمریکایی‌ها در قبال مردم ایران کار را برای آنها در دیپلماسی عمومی سخت کرده است؛ اقداماتی مانند کودتای آمریکایی – انگلیسی 28 مرداد، حمایت از شاه مخلوع، تحميل قانون كاپيتولاسيون و تحقير ملت بزرگ ايران‏ در قبل از انقلاب و تبدیل سفارت آمریکا در تهران به مرکز جاسوسی، مصادره اموال ايران‏، هجوم نظامى و واقعه طبس، كودتاى نوژه، حمايت تسليحاتى و اطلاعاتى آمريكا از صدام در ۸ سال جنگ تحميلى، حمله آمريكا به كشتى‏‌ها و سكوهاى نفتى ايران، هدف قرار دادن ایرباس ایران و شهادت 290 ایرانی بی‌گناه توسط ناو وینسنس و حتی دریغ از یک عذرخواهی، اعمال تحريم‌‏هاى ظالمانه عليه ايران، حمايت آمريكا از هر گونه فتنه و اغتشاش در سال‌هاى ۸۸ و ۷۸، کمک به ترور دانشمندان هسته‌‏اى ايران، حملات متعدد سایبری مانند ویروس استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای و تاسیسات زیربنایی کشور، حمایت از گروهک منافقین و خارج کردن نام این گروه از لیست گروه‌های تروریستی، جلوگیری از پیشرفت ایران با فشار و تحریم فراوان، قانون ضدایرانی محدودیت سفر بدون ویزا به آمریکا در صورت سفر به ایران و عمل نکردن به تعهدات خود در برجام در بعد از انقلاب مواردی نیستند که از حافظه تاریخی ملت ایران پاک شود.

بچه گول‌زنی ملی با طعم سبزی پلو و ماهی // درحال ویرایش
با وجود دشمنی‌های متعدد آمریکایی‌ها در قبال مردم ایران مانند هدف قرار دادن ایرباس ایران و شهادت 290 ایرانی، دیپلماسی عمومی آمریکایی‌ها در قبال مردم ایران، به تعبیر رهبر معظم انقلاب بیشتر رفتاری شبیه “بچّه‌گول‌زنی” است

دولت‌مردان آمریکا اما همچنان با هر وسیله‌ای در تلاش هستند تا به مردم ایران اعلام کنند که ما دشمن شما نیستیم، ما دوست شما هستیم و برای مردم ایران در ظاهر دلسوزی می‌کنند اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب این رفتارها “بچّه‌گول‌زنی” است و اگر کسانی در داخل از تطهیر چهره آمریکا دست بردارند، و همچنین مسئولان کشور به آگاهی‌سازی از چهره واقعی آمریکایی‌ها برای آحاد مردم اقدام کنند، به‌دلیل تعدد موارد دشمنی آشکار آمریکایی‌ها با ایرانیان بعید به‌نظر می‌رسد که آنها با دیپلماسی عمومی فعال خود بتوانند نظر دوستی مردم ایران را به سمت خود جلب کنند.

منبع : مشرق

انتهای پیام/76


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads