کد خبر: 105397 - تاریخ: سه‌شنبه، 1 مارس 2016 - 06:15

وقتی فیل ها به جان هم می افتند؛

سه شنبه بزرگ؛ رقابت در ۱۱ ایالت برای حذف ترامپ

رقابت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز «سه شنبه بزرگ» به اوج خود می رسد، زیرا تکلیف نامزد اصلی هر یک از دو حزب سنتی برای رقابت نهایی تا حد زیادی مشخص خواهد شد.

به گزارش خوبان،روند طولانی مدت و پرهزینه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به حساس ترین نقطه خود در مرحله مقدماتی رسیده به طوریکه قرار است امروز سه شنبه در ۱۱ ایالت نامزدهای احزاب جمهوریخواه و دموکرات البته هر حزب بصورت مجزا به مصاف هم بروند تا تکلیف نامزد برگزیده را مشخص کنند.

نظر به اهمیت و تعداد بالای این ایالت ها فردی که بتواند در اغلب این ایالت ها پیروز شود به احتمال فراون نامزد نهایی حزب در رقابت های ریاست جمهوری خواهد بود.

در حزب دموکرات تقریبا وضعیت روشن است و «هیلاری کلینتون» و سناتور «برنی ساندرز» به رقابت با یکدیگر مشغولند و در این میان روز شنبه کلینتون توانست در انتخابات مقدماتی ایالت کارولینای جنوبی با اختلافی چشمگیر بر برنی ساندرز رقیب سوسیال دموکرات خود پیروز شود.

این سومین پیروزی هیلاری کلینتون در عرصه رقابت های درون حزبی دموکرات ها بود. وی پیشتر پیروزی در ایالت های «آیووا» و «نوادا» را از آن خود کرد حال آنکه نتیجه را در ایالت «نیوهمپشایر» به ساندرز واگذار کرد. کسب اکثریت آراء در ایالت کارولینای جنوبی افتخار بزرگی برای هیلاری محسوب می شود چرا که وی در انتخابات سال ۲۰۰۸ رقابت را با اختلافی ۲۸ درصدی به «باراک اوباما» رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده باخت.

وضعیت بغرنج در اردوگاه فیل ها

اما وضعیت در حزب جمهوریخواه آمریکا که در ایالات متحده از آن آن با عنوان حزب فیل ها یاد می شود متفاوت است و در روزهای گذشته نوعی «کمپین» برای کنار زدن «دونالد ترامپ» نامزد پیشتاز این حزب از رقابت ها آغاز شده است.

بعد از آنکه در هفته گذشته و در آخرین مناظره تلویزیونی، نامزدهای جمهوریخواه بشدت «دونالد ترامپ» نامزد پیشتاز این حزب، را مورد حمله لفظی قرار دادند پس از آن نیز نه تنها دست از انتقاد نکشیدند بلکه بر شدت آن نیز افزودند.

در همین رابطه رقبای جمهوریخواه دونالد ترامپ در آستانۀ «سه‌شنبۀ بزرگ» جنگی تمام‌عیار برای تخریب این نامزد میلیاردرِ انتخابات ریاست جمهوری امریکا به راه انداخته‌اند. مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا و رقیب جمهوریخواه ترامپ به تازگی ادعا کرده است که می‌تواند بدون برنده شدن در انتخاباتِ درون‌حزبی در حتی یک ایالت، نامزد اصلی حزب باشد. روبیو روز یکشنبه (۸ اسفند) در گفتگو با شبکۀ خبری فاکس نیوزِ امریکا گفت: «برایم مهم نیست تا چه میزان (برای شکست ترامپ) باید کار کنم. به هر ایالت و هر سرزمین خواهم رفت.»

تد کروز، سناتور ایالت تگزاس نیز ترامپ را متهم کرده که در گذشته با یک شرکت متعلق به مافیا قرارداد بسته است. کروز در مصاحبه با شبکۀ خبری سی.ان.انِ امریکا دلیل خودداری ترامپ از ارائۀ اظهارنامۀ مالیاتی خود را مخفی کردن معاملاتش با گروه‌های مافیایی دانست.

این سناتور از قردادهای تجاری ترامپ با شرکت بتن اس‌انداِی پرده برداشت که آنتونی سالرنو در دهۀ ۸۰ میلادی آن را اداره می‌کرده است. کروز در مصاحبۀ خود از سالرنو به عنوان «تبهکاری که در زندان است» یاد کرده، اگرچه وی در سال ۱۹۹۲ میلادی در زندان درگذشته است.

اما ترامپ روز یکشنبه (۹ اسفند) ضمن رد ادعای کروز اعلام کرد عدم انتشار حسابرسی مالیاتی حق قانونی وی است. کروز همچنین ترامپ را «حزب بادی» توصیف کرد و گفت وی قادر به قضاوت صحیح در امور سیاسی نیست.

وی  افزود اگر این «تاجر» رئیس جمهور شود، «چه کسی می‌داند دست به چه کارهایی خواهد زد؟ حتی خود دونالد (ترامپ) هم نمی‌داند چه خواهد کرد.»

دونالد ترامپ در تاریخ ۴ اسفند با کسب بیشترین آراء در انتخابات درون حزبی ایالت نوادا، یک گام دیگر به کسب نامزدی نهایی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نزدیک‌تر شد. در اولین دور از انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان در ایالت آیووا، کروز توانست از دیگر رقبا پیشی بگیرد، اما پس از آن ترامپ در ایالت‌ های نیوهمپشایر، کارولینای جنوبی و نوادا به صورت پیاپی به پیروزی رسیده است.به گفتۀ کارشناسان، انتظار می‌رود ترامپ به پیروزی‌های خود در ایالت‎های جنوبی ادامه دهد که این موضوع کار را برای روبیو و کروز دشوار خواهد کرد.

در روزهای پایانی هفتۀ گذشته، ترامپ در سخنرانی‌هایش، خود را پیروز انتخابات درون‌ حزبی می‌دانست و حتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات پیروز در ایالت کارولینای جنوبی، در سخنرانیِ خود، به جای خطاب قرار دادن برنی ساندرز، رقیب دموکرات خود، ترامپ را خطاب قرار داد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads