کد خبر: 10535 - تاریخ: شنبه، 27 اکتبر 2012 - 01:36

مصاحبه اختصاصی خوبان خبر با امام جمعه خمام

حجت الاسلام عاشوری : لازم است که یک نهاد مستقلی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود و همه ی وقتش رو صرف اجرای این امر مهم بکند. تا این که به نحو احسن در جامعه اجرا شود.

درصدد شدیم با امام جمعه ی محترم خمام گفتگویی ترتیب دهیم. خواننده ی این گفتگو باشید.

مردم خمام دوست دارند امام جمعه ی شهرشان را ببش تر بشناسند.
علیرضا عاشوری هستم متولد سال 1345، بعد از اخذ مدرک دیپلم در سال 1364 وارد حوزه شدم و از آن زمان تاکنون در حوزه علمیه بوده ام، در رشته فلسفه دانشگاه تهران، لیسانس گرفتم و فوق لیسانس همین رشته را از دانشگاه علامه طباطبایی تهران اخذ نمودم، برای سطح 4 که همان دکتری دانشگاه هاست رساله علمی نوشتم، حداقل باید 6 سال در درس خارج فقه شرکت کرد و 4 بار امتحان شفاهی داد که اگر کسی نمره 14 به بالا داشت می تواند برای اخذ رساله اقدام کند که من در سال 1382 اقدام کردم که تا مراحل خود را طی کند، 2 سال طول کشید، در سال 1386 پایان نامه تمام شد و در پایان آن سال دفاع کردم و سطح 4 حوزه را گرفتم. و از آن زمان به سمت امام جمعه خمام منصوب شدم.
آبا تاکنون تالیفاتی داشته اید؟
تالیفی که چاپ شده باشد خیر. اما پایان نامه و مقاله نوشته ام.مثلاً عنوان پایان نامه ی کارشناسی ارشد من « بررسی احکام علمی کانت در مقایسه با معیارهای اصالت عقل و اصالت تجربه» و رساله ی علمی سطح 4 حوزه ام هم «رابطه ی وحی و تجربه ی دینی» بود.
تجربه ی دینی یک امری است که در دنیای غرب سر و صدای زیادی کرده. آن ها تجربه ی دینی را معادل وحی تلقی می کنند. بسیاری از روشنفکران کشور ما هم این تلقی را داشته اند. اما این ها اختلاف ماهوی با هم دارند.وحی رابطه ی خاصی است که خدا با انبیای برگزیده خود دارد اما تجربیات دینی را می شود در قالب الهام و مبشراتی که در برخی از اولیا یا انسان های خوب در زندگی شان دارند مشاهده کرد که با وحی قابل مقایسه نیست.
مقالاتی هم برای جاهای متعدد نوشتم. مقاله راجع به مسیحیت از منظر قرآن و تاریخ، تفکر و تعقل در قرآن ، قهرمان ملی، تاریخ انرژی هسته ای و …
وضعیت کلی فرهنگ را در بخش خمام چگونه ارزیابی می کنید؟
الحمدلله خمام روحانیون خوبی دارد. طلاب زیادی هم در سراسر استان و کشور هستند که در ایام تبلیغ در محرم و رمضان مراجعت می کنند به این مناطق و امر تبلیغ را بر عهده می گیرند. از این حیث در حد یک بخش می شود گفت که خوب و رو به پیشرفت است اما هرگز ایده آل نیست. در سراسر کشور و سراسر دنیا. چون فرهنگ ما همین حاکمیت قرآن ماست. همین برپایی ارزش های دینی است که این باید هرچه بیش تر باشد تا مورد رضایت امام زمان(عج)باشد و ما برای رسیدن به آن قله ی بزرگ باید بیش تر تلاش کنیم.
با توجه به نام گذاری سال 1391 به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ، مسئولین تا چه حد توانسته اند در رابطه با تحقق این شعار در بخش خمام موفق باشند؟
مسئولین که تلاش های خودشان را می کنند. در جذب سرمایه گذاری برای منطقه کوشا هستند. دغدغه مسئولین آن مقدار که ما با آن ها در ارتباط هستیم همین است که پروژه های متعددی در مناسبت هایی که برگزار می شود، در هفته ی دولت ، در دهه ی فجر داشته باشند. در جذب سرمایه گذاری تلاش می کنند. مسئولین در این زمینه کم کاری ندارند. ولی خود سرمایه گذاران هم باید منافع و مصالح ملی را بیشتر در نظر بگیرند و همه ی اهتمامشان به جذب سود نباشد. بسیاری از اغتشاشاتی که در کشور به وجود می آید مسائل و مشکلات اقتصادی، تلاطم در بازار ارز و سکه، یا مثلاً کم فروشی ها، احتکارها، گرانی ها . این ها را کسانی انجام می دهند که دست اندرکاران امور بازار هستند . این ها را مردم از دید سرمایه داران و صاحبان شرکت ها می بینند و الا مسئولین آرزو دارند که مردم در آسایش و راحتی و رفاه باشند کاری می کنند که مردم راضی باشند از عملکردشان. منتهی آن تعداد اندکی از بازاریان که همه ی هم و غمشان سودآوری است خدا را در نظر بگیرند، انصاف بیش تری داشته باشند و با همکاری مسئولین ان شاالله آینده بهتری را برای ملت و مردم منطقه فراهم آورند.

به نظر شما فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به درستی انجام می شود؟ چه راهکاری را پیشنهاد می دهید؟
فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر همگانی است. یعنی تکلیفی است برای همه ی مردم که حداقل به صورت زبانی این تکلیف را انجام دهند. ولی یک تکلیفی هم برای دولت و مسئولین اجرایی کشور هست که در جهت نهادینه کردن این مهم در جامعه تلاش کنند. لازم است که یک نهاد مستقلی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود و همه ی وقتش را صرف اجرای این امر مهم کند، تا این که به نحو احسن در جامعه اجرا شود. الحمدلله الان این دغدغه هست. فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر هم در جامعه اجرا شده منتهی به عهده کسانی گذاشته شده که مشغله های زیادی دارند فرصت این که تمام وقت به این امر بپردازند برایشان فراهم نیست. لذا حرکت صریح و شایسته ای در این زمینه صورت نمی گیرد. ما همان طور که بسیج و سپاه داریم همان طور که نهادهای متعددی در کشور داریم یک نهاد امر به معروف و نهی از منکر هم باید داشته باشیم. نه این که این مسئله مهم را بسپاریم به سایر نهادها یا یک نهاد خاص که در این صورت به نحو شایسته ای اجرا نخواهد شد.

آیا سایت خوبان خبر را پیگیری می کنید؟ چند وقت یک بار؟ نظرتان در مورد سایت ما چیست؟
هفته ای چند بار می بینم. ما مشتاقیم که نیروهای مومن و ارزشی در این زمینه ها فعالیت بیش تری داشته باشند. در حالی که افراد معلوم الحال هر کدام مطالب مستهجنی در سایت ها می نویسند و ارائه می دهند ، لازم است که انسان های مومن در این بحث ها شرکت کنند. خبرهایی که اصولاً شما در سایت خوبان خبر می گذارید اطمینان بخش است و ما اصولاً اخبار را از این جا می گیریم. اگر هر روز مراجعه نکنم یک روز در میان مراجعه می کنم و خبرهای جدید را پیگیری می کنم.
در پایان اگر صحبت یا حرف ناگفته ای دارید خوشحال می شویم که شنونده باشیم.
آرزوی ما موفقیت نظام اسلامی است. ایجاد اتحاد و همدلی در میان آحاد مردم و مسئولین است. اختلاف، تفرقه، ضعف و سستی خط قرمزهای جامعه ی اسلامی ماست که همه ی ما باید در جهت حمایت از منویات مقام معظم رهبری تلاش کنیم که ایشان مصلحت کشور، اسلام و مسلمین را می خواهند. همه ی ما اگر تحت فرمان رهبری باشیم و در جهت منویات آن حضرت تلاش کنیم در دنیا و آخرت موفق خواهیم بود و در نزد خدا ماجور و فردای قیامت سربلند و سعادتمند. ما این آرزو را برای همه ی آحاد ملت و مردم منطقه و مسئولین و هر کسی که دست به قلم می برد، و کاری را انجام می دهد و تاثیری در افکار عمومی می گذارد داریم.
ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.
من هم آرزوی موفقیت برایتان دارم.

نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  1. گیلان زمین
     | 2012/10/27 - 23:01
    پاسخ

    با عرض سلام جا دارد از زحمات ایشان در جهت اقامه نماز جمعه بخش خمام و بیان مطالب پر بار در مسائل دینی -سیاسی و اجتماعی که نشان از مطالعه و پژوهش های فراوان و سطح علمی بالای ایشان می باشد تقدیر و تشکر گردد .

  2. حسین
     | 2012/10/28 - 21:28
    پاسخ

    با سلام -ما خوشحال هستیم که امام جمعه فاضل واندیشمندی داریم که به تمام معنا عالم هستند خداوند ایشان را برای ما حفظ نمایند تا ماهرچه بیشتر از علم ودانش شان بهرمند گردیم

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads