کد خبر: 10444 - تاریخ: چهارشنبه، 24 اکتبر 2012 - 18:17

87 ذابح گیلان دارای مجوز ذبح در کشتارگاه‌ها هستند

در ذبح شرعی باید بدن حیوان شامل صورت، دست، پا و شکم به طرف قبله باشد و سر حیوان نیز با وسیله آهنی تیز بریده شود.

به گزارش خوبان به نقل از فارس: حجت‌الاسلام رضاعلی فدایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان، روز عید قربان را از اعیاد مهم اسلامی دانست و اظهار کرد: این روز یادآور اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم (ع) در برابر پروردگار خویش است.

وی بهره‌مندی از معنویات عید قربان و توجه به مسایل شرعی در این روز را مورد تاکید قرار داد و گفت: در دین مبین اسلام برای زندگی سعادتمندانه بشر توصیه‌های فراوانی شده که یکی از آنها غذای حلال و پاک است.

این مسئول درباره ذبح شرعی دام ابراز کرد: یک دام حلال گوشت باید طبق دستور اسلام ذبح شود.

وی با بیان اینکه برای انجام ذبح شرعی در تمام کشتارگاه‌های استان ناظران شرعی حضور دارند، تصریح کرد: ناظران بر اعمال ذبح نظارت دقیق دارند تا گوشت پاک به دست مردم برسد.

وی قانون ذبح و صید شرعی را مصوبه اسفند سال 87 در مجلس شورای اسلامی نامید و تصریح کرد: با ابلاغ آیین‌نامه این قانون از طرف دولت، ماموریت ذبح و صید شرعی از طریق دامپزشکی دنبال می‌شود.

فدایی با بیان اینکه ماموریت غذای پاک به حوزه ولی فقیه در دامپزشکی سپرده شده است، خاطرنشان کرد: به همین منظور در هر کشتارگاه دو ناظر شرعی شامل یک ناظر اصلی و یک ناظر ذخیره مستقر می‌شوند.

وی از حضور 28 نفر روحانی ناظر شرعی در کنار دیگر گروه‌های اعزامی در روز عید سعید قربان خبر داد و یادآور شد: 87 ذابح در گیلان دارای کارت و مجوز برای ذبح در کشتارگاه‌ها هستند که د باره رعایت شئون شرعی در کشتارگاه‌ها آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی گیلان درباره شرایط ذبح شرعی بیان کرد: در ذبح شرعی باید بدن حیوان شامل صورت، دست، پا و شکم به طرف قبله باشد و سر حیوان نیز با وسیله آهنی تیز بریده شود.

وی افزود: در هنگام ذبح باید نام خدا با قصد برده شود و گفتن ذکر بسم‌الله کافی است و در این ذبح چهار رگ بزرگ از پایین برآمدگی زیر گلوی حیوان به طور کامل بریده می‌شود و اگر بشکافند کافی نیست.

فدایی با اشاره به اینکه فرد ذبح کننده باید مسلمان باشد، ابراز کرد: قربانی کردن در این روز برای تمام مردم سفارش شده است.

وی غسل، نماز عید قربان، دعاهای ماثوره و قربانی کردن را از آداب روز عید قربان عنوان کرد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads