کد خبر: 104424 - تاریخ: دوشنبه، 15 فوریه 2016 - 18:30

اولتینگز نوکلر؛

آیا ماهواره‌بر سیمرغ نخستین گام تهران برای هدف قرار دادن آمریکاست؟ + تصاویر

اولتینگز نوکلر در گزارشی به جدیدترین موشک ماهواره‌بر ایران و تهدید آن برای آمریکا پرداخت.

به گزارشخوبان، ولتینگز نوکلر در گزارشی به سیمرغ، جدیدترین موشک ماهواره بر ایران پرداخت. این گزارش می‌نویسد: ایران به احتمال قوی در ماه میلادی جاری یک ماهواره را به فضا ارسال خواهد کرد. اگر چه همیشه پیشبینی فعالیت فضایی ایران سخت است با این حال، مقامات رسمی ایران از رونمایی موشک ماهواره‌بر سیمرغ و پرتاب یک ماهواره به فضا در آینده نزدیک خبر دادند.
اولتینگز نوکلر: آیا ماهواره‌بر سیمرغ نخستین گام تهران برای هدف قرار دادن آمریکاست؟ + تصاویر
این گزارش مدعی است: در راهپیمایی سالروز انقلاب در ایران، ماکتی از ماهواره‌بر سیمرغ در خیابان به نمایش درآمد. تهران تاکنون 4 ماهواره را با موفقیت در مدار قرار داده است. ایران ماهواره‌های امید را در سال 2009، رصد را در سال 2011، نوید را در سال 2012 و فجر را در سال 2015 به فضا پرتاب کرد. این ماهواره‌ها جزء ماهواره‌های کوچک محسوب می‌شود. وزن این ماهواره‌ها کمتر از 50 کیلوگرم بود و در مدارهای پایینی اتمسفر قرار گرفتند که پس از مدتی به وسیله اتمسفر پایین کشیده شدند. همچنین شواهد حاکی است ایران میان پرتاب دو ماهواره نوید و فجر، چند پرتاب ناموفق ماهواره داشته است.
این رسانه در ادامه مدعی شد: ماهواره‌های پیشین ایران به وسیله موشک ماهواره‌بر کوچک سفیر پرتاب شدند. ماهواره‌بر سفیر اساساً مدلی از موشک شهاب 3 است که به صورت دو منظوره عمل می‌کند. موشک شهاب 3 شباهت زیادی به موشک “نودونگ” کره شمالی دارد. موشک سفیر بسیار کوچکتر از موشک ماهواره‌بر “اونها” بود که به تازگی کره شمالی به فضا پرتاب کرد. موشک ماهواره‌بر سفیر 30 تن سبک‌تر از موشک اونها است.
اولتینگز نوکلر: آیا ماهواره‌بر سیمرغ نخستین گام تهران برای هدف قرار دادن آمریکاست؟ + تصاویر
به نظر می‌رسد موشک ماهواره‌بر سیمرغ هم‌اندازه “اونها” باشد و به مانند موشک ماهواره‌بر سفیر و اونها از سوخت مایع استفاده ‌کند. ماهواره‌بر سفیر در مرحله نخست از یک موشک شهاب 3 بهره می‌جست. در مقابل، ماهواره‌بر سیمرغ در مرحله نخست پرتاب از 4 موشک شهاب سه استفاده می‌کند. با این وجود، از عملکرد مرحله دوم این ماهواره‌بر خبری در دست نیست. قسمت بالایی ماهواره‌بر سفیر از دو موتور کوچک برای پرتاب ماهواره کمک می‌گیرد. قسمت بالایی موشک سیمرغ بزرگتر و سنگین‌تر از سفیر است که نشان دهنده توانایی این موشک ماهواره‌بر برای پرتاب ماهواره‌های سنگین به مدار زمین است.
اولتینگز نوکلر: آیا ماهواره‌بر سیمرغ نخستین گام تهران برای هدف قرار دادن آمریکاست؟ + تصاویر
این گزارش مدعی است: موشک ماهواره‌بر سیمرغ قرار بود در سال 2010 به فضا پرتاب شود اما به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداد. این وقفه 6 ساله در پرتاب سیمرغ دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. مهمترین دلایل این تاخیر می‌توان شامل موارد ذیل باشد. دشوار بودن ارتقای این موشک از پیشبینی‌های کارشناسان ایران، محدود شدن توانایی‌های تهران به خاطر تحریم‌های بین المللی در مورد موشک‌های بالستیک و فناوری‌های فضایی و یا آزمایش‌های شکست خورده گزارش نشده ایران همگی می‌تواند دلیل این تاخیر باشد.
در پایان نگارنده این گزارش می‌نویسد: آیا موشک سیمرغ اولین گام تهران برای دستیابی به موشک بالستیک قاره پیما است؟ در پاسخ نگارنده مدعی است: ایران برای هدف قرار دادن آمریکا نیازمند موشکی با برد 10 هزار کیلومتر است. موشک سیمرغ توانایی حمل نسل نخست تسلیحات اتمی با وزن 500 تا 1000 کیلوگرم را در این برد مسافتی ندارد. خوشبختانه ایران تسلیحات اتمی ندارد و توافق هسته‌ای اخیر نیز توانایی ساخت سلاح هسته‌ای تهران را در آینده گرفته است.
اولتینگز نوکلر: آیا ماهواره‌بر سیمرغ نخستین گام تهران برای هدف قرار دادن آمریکاست؟ + تصاویر
منبع :باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/556

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads