کد خبر: 102370 - تاریخ: جمعه، 22 ژانویه 2016 - 11:52

نگاهی به توصیه های حکیمانه رهبر معظم انقلاب همزمان با اجرایی شدن برجام

پسابرجام؛ الزامات، تهدیدات و فرصت‌ها

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان ساخته اند: در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه های سنگینی پرداخت شده است. نوشته ها و گفته هایی که سعی می کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند، با افکار عمومی صادقانه رفتار نمی‌کنند.

به گزارش خوبان، با اجرایی شدن برجام و پاسخ نامه ریاست محترم جمهور توسط مقام معظم رهبری که بر 5 نکته مهم تأکید دارد، بایدها و نبایدهای پسابرجام به طور جدی رخ می نماید. برجام را می  توان یکی از بزرگ ترین رویدادهای تاریخ سیاسی و بین المللی تلقی کرد که در ابعاد داخلی و بین المللی  تأثیرات شگرفی را ایجاد کرده است. اقدامات و موضع گیری مقامات و اختلافات جدی که در این زمینه میان آمریکا و اسرائیل شکل گرفته نشان از اهمیت مسأله دارد. اما به نظر می رسد در زمینه تحلیل راهبردی و کلان این موضوع به  رغم اظهارنظرهای کارشناسی، اقدام درخوری صورت نگرفته است. درصورتی که این سطح تحلیل از اهمیت فزاینده ای برخوردار است. تحلیل روندها و الگوهای امنیتی و سیاسی که برجام می   تواند در خود داشته باشد و دستیابی به یک الگوی منسجم رفتاری از بازیگران بین   المللی و در نهایت تدوین راهبرد و دکترین متناسب با شرایط و مقتضیات منطقه   ای و بین   المللی که بتواند منافع ملی را تأمین کند از ضروریاتی است که با تحلیل برجام در دو حوزه فرصت و تهدید می   توان به این اهداف دست یافت.

* چرایی اهمیت پسابرجام

هدف دشمن همیشه نابودی و سرنگونی طرف مقابل خود می باشد و اگر غیر از این تصور کنیم، چیزی جز توهم و رویا نمی  باشد لذا ابتدا باید به این ایمان و یقین داشته باشیم که امروز اسلام و کشور ایران دشمنانی دارد که تا بن دندان جهت نابودی اسلام و مسلمین هم از نظر سخت  افزاری و هم از نظر نرم  افزاری مسلح هستند و مصداق تام و تمام این دشمنان مستکبر، ایالات متحده آمریکا و در پشت سر آن کمپانی ها و تراست ها و… صهیونیستی می باشد.

آمریکا برای حل معضل هسته ای ایران پا پیش گذاشته است (که البته این معضلات را خودشان هم به وجود آوردند و به قول گفتنی امروز مسأله هسته ای را پیراهن عثمانش کردند، فردا توان موشکی وحقوق بشر، پس  فردا آزادی و….)، بلکه باید دانست هدف هر فعل و انفعال این دشمنان خبیث ما چیزی جز نابودی اسلام و مسلمین نیست و رفتارشان در طی این مذاکرات و حتی پس از برجام برای دشمنان ما در همین راستا بوده است.

لذا از جهات مختلف که موجب شکل غیر دشمنانه گرفتن دشمنی های دشمن می شود، مسائل بعد از برجام از خود برجام اهمیت بیشتری می یابد و ازجمله این مسائل، مسأله فکری و فرهنگی می باشد چراکه یکی از مهم ترین مصادیق نفوذ دشمنان و به خصوص آمریکایی ها از همین جهت هست.

* پسا  برجام، تهدیدات، فرصتها

یکی از موضوعات پس از توافق برجام، پیامدهایی است که در دو حوزه فرصت   ها و تهدیدات راهبردی برای کشور شکل گرفت. در واقع با برنامه   ریزی صحیح می    بایست از این فرصت   ها بهره   برداری و با شناسایی آسیب   ها، از پیشامد آن ها پرهیز کرد. تأکید و اعلام نگرانی مقام معظم رهبری در ارتباط با موضوع نفوذ در خلال اجرای برجام، اهمیت این موضوع را روشن میکند. در حوزه تهدید موارد زیر احصاء شد:

1. نفوذ آمریکا در ایران:

الف. تبدیل ایران از یک بازیگر مانع به یک بازیگر وسیله از سوی آمریکا؛

ب. تبدیل دستگاه حاکمیتی ایران به یک همکار برای آمریکا؛

ج. نفوذ آمریکا در صحنه داخلی و مدیریت افکار عمومی ایران؛

2. افزایش شکاف و تقابل میان رویکردهای موجود در کشور؛

3. مبهم ماندن سهم و نقش رهبری در جریان برجام برای مردم؛

4. ضعف    های مدیریتی بعد از برجام؛

5. کم  رنگ   تر  شدن استکبارستیزی در دورن جامعه.

اما در حوزه فرصت نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تحول در معادله قدرت در سطح نظام بین الملل؛

2. مثبت شدن تصویر ج.ا.ایران در سطح منطقه   ای و جهانی؛

3. تحول در ماهیت اتحادها در سطح منطقه ای و جهانی؛

4. تغییر نقش ایران از بازیگر امنیت   زدا به امنیت   زا در نظام بین  الملل؛

5. تشدید اختلاف میان دو حزب دموکرات و جمهوری  خواه آمریکا؛

6. نقش  آفرینی ایران در عرصه مدیریت بحران  های منطقه  ای .

* فرهنگ و پسا  برجام

دولت ایالات متحده آمریکا به هر سیاست شیطانی و حیوانی متوسل می شود تا راههای نفوذ خود را در جهت فکری  و فرهنگی فراهم آورد و به  گونه ای می شود بیان کرد که اگر بتواند از این راه نفوذ و رخنه کند به کلیت و بستر اصلی یک کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران راه پیدا کرده است و آن زمان است که هرگونه فعالیتی دیگری در آن کشور بخواهد، به  راحتی می تواند انجام دهد در نتیجه باید اذعان داشت که شاهراه و شاه  کلید نفوذ و رخنه در یک کشور نفوذ در فرهنگ و استحاله آن و سپس جایگزین کردن فرهنگ دلخواه، در آن می باشد.

مذاکرات هسته ای و برجام فعلی راه این نفوذ را برای دشمنان مستکبر امت اسلامی به خصوص آمریکا بیش از پیش هموار کرده است و این جا است که هوشیاری و بصیرت نخبگان و خواص و نیروهای مومن و انقلابی در دستگاه سنجش قرار می گیرد که آیا وارد میدان جهاد خواهند شد و راه  های نفوذ و نقشه های دشمن را خواهند فهمید و در مرحله بعد برای امت اسلامی تبیین خواهند کرد یا نه؟ لذا در برهه ی حساس کنونی مهم ترین کار نیروهای مومن و انقلابی همین شناخت راههای نفوذ و نقشه های دشمن و تبیین آن ها می باشد.

* اقتصاد و پسابرجام

مسأله ای دیگر که در زمان فعلی نیاز به شفاف سازی بیشتری دارد و باعث شده که از مسأله ی خود برجام مهم تر قلمداد شود، مسأله اقتصادی کشور می باشد.

پیرو رهنمودهای رهبری معظم، همین طور اقتصادانان اذعان دارند و بارها گفته اند که راه  حل اول و آخر حل مشکلات اقتصادی ایران چیزی جز اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نمی باشد و نکته ای که اینجا حائز اهمیت می باشد این است که این سیاست ها مثل یک پازل است و نمی توان یک  سری از این سیاستها را اجرایی کرد و بقیه را نه؛ بلکه به دلیل این که این سیاست ها مثل یک مجموعه منسجم و هماهنگ هستند باید جهت تحقق آن یک ستاد فرماندهی  برای اجرای منسجم و هماهنگ این سیاست ها در دولت تشکیل شود تا اولا برای اجرای هر بخش از آن مجری متعهد و متخصص مشخص شود و ثانیا زمان  بندی های لازم جهت انجام فعالیتها تعیین شود و ثالثا همه امکانات لازم ازجمله قوانین مورد نیاز و… را فراهم آورد و رابعا پیگیری های لازم در جهت انجام تمامی فعالیت ها انجام گیرد.

تمامی مسؤولین باید همه فعالیتهای خود را بر این سیاستها منطبق نمایند، نمی  شود کار خود را انجام داده و بعدا گفته شود این فعالیت ما به فلان بند سیاستهای اقتصاد مقاومتی نزدیک یا منطبق بود و به قول سید شهیدان اهل قلم، شهید آوینی: «کارتان را برای خدا نکنید، برای خدا کار کنید، تفاوتش فقط همین قدر است که ممکن است حسین در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا…»

و اینجا است که اهمیت مسائل اقتصادی در بعد از برجام به خوبی روشن می شود که اگر به دلیل رفت و آمدهای  دولتهای مختلف در کشور نتوانیم به  درستی مدیریت و کنترل کنیم و ذوق  زده شویم، باعث کم  توجهی و به انزوا رفتن سیاستهای اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

اگر در این روابط اقتصادی با کشورهای دیگر مدیریت صحیح جهت عدم خام  فروشی و عدم تبدیل شدن ایران به بازار محصولات کشورهای دیگر صورت نگیرد، ابتدای کنار رفتن سیاست های اقتصاد مقاومتی از صحنه ی اقتصادی کشور می  باشد که نتیجه این سوء مدیریت؛ کاهش تولید داخلی و بهره  وری و ترویج فرهنگ مصرف  گرایی و هم چنین نادیده گرفتن ظرفیت های عظیم شناخته شده و شناخته  نشده کشورمان را در پی خواهد داشت؛ پس کلید اصلی مشکلات اقتصادی ایران نه برجام هست، نه رفت و آمدهای کشورهای مختلف دنیا به ایران، بلکه شاه  کلید آن در افزایش توان تولید و بهره  وری است، اما این نکته نیز لازم است بیان گردد که اقتصاد مقاومتی در عین درون  زایی، برون  گرا می باشد و اصلا اقتصاد مقاومتی نمی گوید با کشورهای دیگر رابطه  تان را قطع کنید بلکه می گوید مدیریتی صحیح در برابر ارتباطات خود داشته باشید و از ظرفیتهای کشور خود نیز حداکثر استفاده را نمایید.

با نگاهی دیگر به این مسائل؛ ایران پس از سالهای متوالی که در برابر مشکلات اقتصادی مقاومت کرد حال اگر بخواهد این مقاومت را رها نماید و به سمت مصرف  گرایی و عدم تولید داخلی پیش رود زحمات این سالهایش بر باد خواهد رفت و کم  کم به همان جایگاه قبلی خود تنزل می یابد، پس در عرصه کنونی جهاد با دشمن می طلبد که دولت، مسؤولین و مردم در جهت حفظ دستاوردهای حاصل از مقاومت جمهوری اسلامی ایران، مدیریتی انقلابی و مومنانه انجام دهند و ایران را به جایگاهی که مستعد آن است به پیش برند.

 

توصیه های حکیمانه رهبر معظم انقلاب به ریاست محترم جمهوری همزمان با اجرایی شدن برجام

همزمان با اجرایی شدن برجام و پس از ارسال نامه  ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان در نامه ای کوتاه اما پر محتوا پاسخی به نامه ریاست محترم جمهوری ارائه کردند که این پاسخ هم بیان  گر نگاه و نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به ماجرای برجام است و هم حکایت از نگرانی ها و توصیه های معظم له در این برهه به مسؤولان کشور به خصوص مسؤولان اجرایی کشور دارد. ایشان در این پاسخ کوتاه یک مقدمه و 5 نکته را بیان داشته اند. در مقدمه بر خشنودی خود از عقب  نشینی دشمن عنود و تشکر از مسؤولان کشور تأکید کرده اند و در نکات مهمی که در ادامه این نامه آمده است، بخشی از مهم ترین تذکرات مورد نیاز امروز مسؤولان کشور به ایشان ارائه شده است:

1. رهبر معظم انقلاب در نکته اول خاطرنشان ساخته اند که باید مراقبت شود که طرف مقابل تعهدات خود را به طور کامل انجام دهد چراکه دشمن ملت ایران، دشمنی عهدشکن و دروغ  گو و اهل خلف وعده است و از این رو اعتماد به چنین دشمنی شایسته نیست.

2. در دومین نکته، رهبر معظم انقلاب خاطرنشان ساخته اند که حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی وقفه و خردمندانه در همه ی بخش ها در جهت اقتصاد مقاومتی است و نباید کسی به این امید واهی باشد که مشکلات کشور با مذاکره با دشمنان حل می شود.

3. سومین نکته مورد توجه رهبر معظم انقلاب این بود که همگان توجه کنند که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه های سنگینی پرداخت شده است و نباید با تحلیل های مغرضانه چنین جلوه داده شود که دشمن به ایران اسلامی لطف کرده است و یا بدون هزینه این میزان از دستاورد نیز حاصل شده است.

4. مسأله بعدی این است که دستاوردهای موجود حاصل کرنش در برابر غرب و یا کوتاه آمدن از آرمان ها نیست بلکه حاصل مقاومت است و همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه ی استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است.

5. و در آخرین نکته، رهبر معظم انقلاب خاطرنشان ساخته اند که مبادا از خدعه و نیرنگ و نقض عهد دشمن غافل شوید و خصوصا در این میانه باید به دولت مستکبر آمریکا بدبین بود. **

همزمان با اجرایی شدن برجام و پس از نامه ای که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به رهبر معظم انقلاب اسلامی  نوشتند، مقام معظم رهبری در نامه ای کوتاه اما پر محتوا پاسخی به نامه ریاست محترم جمهوری ارائه کردند که این پاسخ هم بیان  گر نگاه و نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به ماجرای برجام است و هم حکایت از نگرانی ها و توصیه های معظم له در این برهه به مسؤولان کشور به خصوص مسؤولان اجرایی کشور دارد. پیش از آن که وارد تحلیل محتوای این نامه رهبر معظم انقلاب شویم، شایسته است نگاهی به فرازی از کتاب شریف نهج البلاغه داشته باشیم که به اوضاع کنونی کشور ما مربوط می شود.

مولی الموحدین حضرت علی(ع) در نامه تفصیلی خود به مالک اشتر در رابطه با صلح با دشمن مطالبی را می فرمایند که عبارت آن چنین است: «لاَتَدْفَعَنَّ صُلْحاً دَعَاکَ إِلَیْهِ عَدُوُّکَ و للهِ فِیهِ رِضًا فَإِنَّ فِی اَلصُّلْحِ دَعَةً لِجُنُودِکَ وَ رَاحَةً مِنْ هُمُومِکَ وَ أَمْناً لِبِلاَدِکَ وَ لَکِنِ اَلْحَذَرَ کُلَّ اَلْحَذَرِ مِنْ عَدُوِّکَ بَعْدَ صُلْحِهِ فَإِنَّ اَلْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِیَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اِتَّهِمْ فِی ذَلِکَ حُسْنَ اَلظَّنِّ وَ إِنْ عَقَدْتَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ عَدُوِّکَ عُقْدَةً أَوْ أَلْبَسْتَهُ مِنْکَ ذِمَّةً فَحُطْ عَهْدَکَ بِالْوَفَاءِ وَ اِرْعَ ذِمَّتَکَ بِالْأَمَانَةِ وَ اِجْعَلْ نَفْسَکَ جُنَّةً دُونَ مَا أَعْطَیْتَ فَإِنَّهُ لَیْسَ مِنْ فَرَائِضِ اللهِ شَیْ ءٌ اَلنَّاسُ أَشَدُّ عَلَیْهِ اِجْتِمَاعاً مَعَ تَفَرُّقِ أَهْوَائِهِمْ وَ تَشَتُّتِ آرَائِهِمْ مِنْ تَعْظِیمِ اَلْوَفَاءِ بِالْعُهُودِ وَ قَدْ لَزِمَ ذَلِکَ اَلْمُشْرِکُونَ فِیمَا بَیْنَهُمْ دُونَ اَلْمُسْلِمِینَ لِمَا اِسْتَوْبَلُوا مِنْ عَوَاقِبِ اَلْغَدْرِ فَلاَتَغْدِرَنَّ بِذِمَّتِکَ وَ لاَتَخِیسَنَّ بِعَهْدِکَ وَ لاَتَخْتِلَنَّ عَدُوَّکَ فَإِنَّهُ لاَیَجْتَرِئُ عَلَی اللهِ إِلاَّ جَاهِلٌ شَقِیٌّ…» (نهج البلاغه، نامه 53)

ترجمه: «اگر دشمنت تو را به صلحی که رضای خدای متعال در آن بود، فراخواند، از آن روی برمتاب. صلح سبب بر آسودن سپاهیانت شود و تو را از غم و رنج برهاند و کشورت را امنیت بخشد. ولی، پس از پیمان صلح، از دشمن برحذر باش و نیک برحذر باش. زیرا دشمن، چه بسا در ظاهر نزدیکی کند تا تو را به غفلت فرو گیرد و غفلتا آسیب وارد کند. پس دوراندیشی را از دست منه و حسن ظن را در این زمینه متهم ساز و اگر میان خود و دشمنت پیمان دوستی بستی و امانش دادی به عهد خویش وفا کن و امانی را که داده ای، نیک، رعایت نمای. در برابر پیمانی که بسته ای و امانی که داده ای خود را سپر ساز، زیرا هیچ  یک از واجبات خداوندی که مردم با وجود اختلاف در آرا و عقاید، در آن همداستان و هم  رأی هستند، بزرگتر از وفای به عهد و پیمان نیست. حتی مشرکان هم وفای به عهد را در میان خود لازم می شمردند، زیرا عواقب ناگوار غدر و پیمان  شکنی را دریافته بودند. پس در آنچه بر عهده گرفته ای، خیانت مکن و پیمانت را مشکن و خصمت را به پیمان مفریب. زیرا تنها نادانان شقی در برابر خدای تعالی، دلیری کنند …»

این فرازهای نامه مولی  الموحدین شایان توجه جدی است. اولا حضرت می فرمایند صلحی را بپذیر که رضای خدا در آن است. پس هر صلحی را نباید پذیرفت و عقلا هم  چنین است که گاه دعوت به صلح دشمن مانند قرآن بر سر نیزه کردن معاویه است و برای فریب و آسیب چنان کرده است. آن را که نباید اصلا پذیرفت. اما گاه صلح می تواند به  گونه  ای باشد که مورد رضا خدای متعال باشد و حضرت این موارد را دستور داده اند که بپذیر.

ثانیا حضرت می فرمایند در زمان چنین صلحی نیز از دشمن بسیار برحذر باشد و کاملا حزم و دوراندیشی را به  کار بگیر و مبادا با آسوده  خیالی و ساده  لوحی زمینه آسیب دشمن را فراهم آورید.

ثالثا حضرت می فرمایند که حسن ظن را در چنین حالی متهم کن. این بیان غایت بلاغت در توصیه به هوشیاری است. نمی  فرمایند که بدبین باش. بالاتر می فرمایند که حسن ظن را در این زمینه متهم کن. یعنی اصلا جای حسن ظن نیست.

و نکته دیگر این که حتی مشرکان نیز به عهد و پیمان پایبند هستند و این فقط مستکبران و ائمه کفر هستند که به تعبیر قرآن کریم پیمان  شکن هستند و چنان  که در سوره مبارکه توبه ذکر شده است: «وَ إِن نَّکَثُواْ أَیْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُواْ فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنتَهُونَ»

این امر نشان می دهد که مردم عادی از مشرکین و کفار نیز می فهمند که نباید عهدشکنی کنند اما ائمه کفر و سران استکباری عالم عهدشکن هستند و در همین سوره مبارکه خدای متعال می فرماید که: «کَیْفَ وَ إِن یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لاَیَرْقُبُواْ فِیکُمْ إِلاًّ وَ لاَ ذِمَّةً یُرْضُونَکُم بِأَفْوَاهِهِمْ وَ تَأْبَی قُلُوبُهُمْ وَ أَکْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ» این نشان می دهد که مستکبران اگر فرصت یابند عهدشکنی می کنند.

اما در تحلیل نامه رهبر معظم انقلاب به ریاست محترم جمهوری نیز باید توجه داشت که ایشان در این پاسخ کوتاه یک مقدمه و 5 نکته را بیان داشته اند.

رهبر معظم انقلاب در مقدمه، بر خشنودی خود از عقب  نشینی دشمن عنود و تشکر از مسؤولان کشور تأکید کرده اند و خاطرنشان ساخته  اند: «خرسندی خود را از این که مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر تحریم های ظالمانه و تلاش دانشمندان هسته ای در پیشبرد این صنعت مهم و کوشش خستگی  ناپذیر مذاکره کنندگان، سرانجام طرف های مقابل را که برخی از آنان به دشمنی با ملت ایران شهره اند، وادار به عقب نشینی و رفع بخشی از آن تحریم های زورگویانه کرد، ابراز می دارم و از جنابعالی و هیئت مذاکره و شخص وزیر محترم و همه ی دست اندرکاران تشکر می کنم.»

اما رهبر معظم انقلاب در ادامه نامه خویش نکات مهمی را متذکر می شوند که بخشی از مهم ترین تذکرات مورد نیاز امروز مسؤولان کشور نیز هست:

1. رهبر معظم انقلاب در نکته اول خاطرنشان ساخته اند که باید مراقبت شود که طرف مقابل تعهدات خود را به طور کامل انجام دهد چراکه دشمن ملت ایران دشمنی عهدشکن و دروغ  گو و اهل خلف وعده است و از این رو اعتماد به چنین دشمنی شایسته نیست. ایشان در این باره نگاشته  اند: «اولاً: مراقبت شود که طرف مقابل تعهدات خود را به طور کامل انجام دهد. اظهارات برخی از سیاستمداران آمریکائی در این دو سه روز کاملاً موجب بدگمانی است.» البته باید توجه داشت که عهدشکنی آمریکایی ها صورت واقعی نیز به خود گرفت و هنوز مدتی از اجرایی شدن برجام نگذشته بود که آمریکا تحریم های جدیدی را به بهانه موشک و… علیه ایران وضع نموده و به اجرا گذاشت. سخنان مسؤولان آمریکایی در روزهای اخیر نیز از وضع تحریم های بیشتر، حاکی از عهدشکنی آنان است.

2. در دومین نکته، رهبر معظم انقلاب خاطرنشان ساخته اند که حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی وقفه و خردمندانه در همه ی بخش ها در جهت اقتصاد مقاومتی است و نباید کسی به این امید واهی باشد که مشکلات کشور با مذاکره با دشمنان حل می شود. ایشان در این باره متذکر شده  اند: «ثانیاً: به همه ی مسؤولان دولتی تذکر داده شود که حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی وقفه و خردمندانه در همه ی بخش ها در جهت اقتصاد مقاومتی  است و رفع تحریم ها به تنهائی برای گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم کافی نیست.»

3. سومین نکته مورد توجه رهبر معظم انقلاب این بود که همگان توجه کنند که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه های سنگینی پرداخت شده است و نباید با تحلیل های مغرضانه چنین جلوه داده شود که دشمن به ایران اسلامی لطف کرده است و یا بدون هزینه، این میزان از دستاورد نیز حاصل شده است. این نکته مهم در نامه رهبر معظم انقلاب چنین بیان شده است: «ثالثاً: در تبلیغات توجه شود که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه های سنگینی پرداخت شده است. نوشته ها و گفته هائی که سعی می کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند، با افکار عمومی ملت، صادقانه رفتار نمی کنند.»

4. مسأله بعدی این است که دستاوردهای موجود، حاصل کرنش در برابر غرب و یا کوتاه آمدن از آرمان ها نیست بلکه حاصل مقاومت است و همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه ی استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است. ایشان این نکته را چنین متذکر شده  اند: «رابعاً: همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه ی  استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است. این را باید همه ی ما درسی بزرگ برای همه ی قضایا و حوادث در جمهوری اسلامی بدانیم.»

5. و در آخرین نکته، رهبر معظم انقلاب خاطرنشان ساخته اند که مبادا از خدعه و نیرنگ و نقض عهد دشمن غافل شوید و خصوصا در این میانه باید به دولت مستکبر آمریکا بدبین بود و بیان داشته  اند: «خامساً: بار دیگر تأکید می کنم که از خدعه و نقض عهد دولت های مستکبر به ویژه آمریکا در این مسأله و دیگر مسائل غفلت نشود.»

امید است که این تذکرات رهبر معظم انقلاب مورد توجه مسؤولان کشور خصوصا ریاست محترم جمهوری و تیم هسته ای قرار گیرد و در نظارت بر اجرای برجام با کمال دقت به این تذکرات توجه شود.

 

منبع:تسنیم

انتهای پیام/125


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads