کد خبر: 102028 - تاریخ: سه‌شنبه، 19 ژانویه 2016 - 09:57

یادداشت/

انتخابات و نقش نظارتی شورای نگهبان

دکتر سید احمد ذبیحی

پس از امام راحل ره و با زعامت حضرت آیت الله خامنه ای همچنان برگزاری انتخابات با حضور حداکثری از راهبردهای نظام اسلامی برای تحکیم مردم سالاری دینی بوده است.

انتخابات در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی به مفهوم واقعی پدیده ای عمومی و ارزشمند شناخته شده است. در انقلاب مشروطه اگر چه در مقطعی انتخابات مجلس شورا مورد توجه قرار گرفت ولی خیلی زود با کودتای انگلیس رضاخان و بعد هم با کودتای آمریکایی محمدرضا فقط جلوه بیرونی داشت و از عمق و اثرگذاری در حاکمیت کشوردور بود.

پیروزی انقلاب اسلامی انتخابات در مقاطع مختلف و در موضوعات متعدد فرآیند مردم سالاری را در چارچوب نظام اسلامی نهادینه کرد.تعیین نظام سیاسی کشور، خبرگان قانون اساسی و رهبری ، مجلس شورای اسلامی ، ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا موضوع انتخابات متعددی بودند که مردم ایران در طول 4 دهه گذشته با انگیزه و علاقه در آنها شرکت داشتند. بنیانگذار جمهوری اسلامی از همان آغاز در بدترین اوضاعی که کشور و مردم در دفاع از کشور و در حال جنگ با دشمنان بودند لحظه ای از حضور مردم در پای صندوقها غافل نبودند و تاکید داشتند حضور در انتخابات واجب شرعی است و مجلس در رأس امور است…

پس از امام راحل ره و با زعامت حضرت آیت الله خامنه ای همچنان برگزاری انتخابات با حضور حداکثری از راهبردهای نظام اسلامی برای تحکیم مردم سالاری دینی بوده است.

حداقل در سه مقطع با زیاده خواهی بعضی از افراد و احزاب قدرت طلب انتخابات و احقاق حقوق قانونی مردم با مانع جدی روبرو شد. اول: توقع فرا قانونی رییس جمهور وقت برای مادام العمری کردن جایگاه خود . دوم: توطئه برای تاخیر در عدم برگزاری انتخابات مجلس در دوره اصلاحات ، و سوم : فتنه تقلب و تقاضای انحلال انتخابات 88 ، که در همه موارد رهبری معظم با قدرت در دفاع از حق مردم ایستاد ند و مانع تضییع حقوق ملت و تعدی به قانون اساسی شدند.

از اهرمهای اساسی در اجرای موفق و سالم انتخابات نظارت استصوابی شورای نگهبان است که موجب رعایت حق الناس در انتخابات می شود از این رو سالهاست که دشمنان انقلاب و ملت ایران برای نفوذ در ارکان مهم و قانونگذاری نظام اسلامی با تخریب اذهان عمومی و تهاجم بی امان به نهاد نظارتی شورای نگهبان که حافظ اجرای سالم انتخابات در کشور است تلاش می کنند همچون موریانه یکی از بنیادهای انقلاب اسلامی را سست کنند.

تامل در توصیه ها و بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر عزیزمان اهمیت نهاد شورای نگهبان را به خصوص در بعد نظارتی انتخابات بیشتر معلوم می کند.

امام راحل(ره) در بخشي از وصيتنامه عبادي-سياسي خود نيز به صورت برجسته به شوراي نگهبان توصیه می کنند: “از شورای نگهبان می‌خواهم و توصیه می‌کنم، چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آینده، که با کمال دقت و قدرت وظایف اسلامی و ملی خود را ایفا و تحت تأثیر هیچ قدرتی واقع نشوند و از قوانین مخالف با شرع مطهر و قانون اساسی بدون هیچ ملاحظه‌ای جلوگیری نمایند و با ملاحظه ضرورت کشور که گاهی با احکام ثانویه و گاهی به ولایت فقیه باید اجرا شود توجه نمایند.” همچنین مقام معظم رهبری در باره تایید صلاحیت نمایندگان می فرمایند: ” این‏که برخى تلاش دارند بررسى صلاحیت‏ها در انتخابات را به‏عنوان یک اشکال نظام اسلامى مطرح کنند، سخن غیرفنى و ناشیانه‏اى است، زیرا بررسى صلاحیت کاندیداها و عبور آن‏ها از صافى‏هاى قانونى، در دموکراسى‏هاى دنیا وجود دارد. باید در انتخابات، افرادى حضور یابند که داراى صلاحیت‏ها و حدّ و اندازه‏هاى لازم باشند.”

از این رو باید مردم فهیم و آگاه ایران با شناخت ترفندهای دشمن،از این نهاد و تصمیمات آن حمایت کنند و هرگونه حملات تهاجمی دشمنان را  به ساحت آن نهاد مقدس ،که در قالب جنگ نرم و برنامه ریزی شده از سوی دشمنان صورت می گیرد با پاسخی کوبنده پاسخ گویند.

 

نویسنده : دکتر سید احمد ذبیحی


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads