کد خبر: 101954 - تاریخ: دوشنبه، 18 ژانویه 2016 - 14:23

نحوه تایید صلاحیت کاندیداها در دوره های مختلف؛

رکورد تاریخی شورای نگهبان در تایید صلاحیت کاندیداها/ رقابت 16 نفر برای هر کرسی مجلس دهم+ آمار و ارقام

گزارش‌ها از محل ثبت نام نامزدها نشان می‌داد که تعدادی از نامزدها حتی مدارک و شرایط لازم جهت ثبت نام برای مجلس را نداشته اند به طوری که تعداد زیادی از افراد شرکت کننده دارای مدرک کارشناسی بودند؛ این در حالی بود که حداقل مدرک برای ورود به مجلس کارشناسی ارشد است.

به گزارش خوبان ،دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه برگزار خواهد شد؛ این انتخابات از حیث اینکه تمام جناح ها و گروه های سیاسی برای حضور و تصاحب کرسی های مجلس وارد عرص رقابت شده اند بسیار متفاوت از سایر انتخابات مجلس خواهد بود.

یکی از مهم ترین تفاوت های این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی با سایر دوره‌ها حضور گسترده و متفرقه افراد برای ثبت نام در این انتخابات بود به طوری که تعداد نامزدهای انتخابات نسبت به دوره های قبلی با افزایش چشمگیری مواجه شده است.

تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان برای انتخابات مجلس مدعی شده اند که وابسته به هیچ گروه یا جریانی نبوده اند؛ گزارش‌ها از محل ثبت نام نامزدها نشان می‌داد که تعدادی از نامزدها حتی مدارک و شرایط لازم جهت ثبت نام برای مجلس را نداشته اند به طوری که تعداد زیادی از افراد شرکت کننده دارای مدرک کارشناسی بودند؛ این در حالی بود که حداقل مدرک برای ورود به مجلس کارشناسی ارشد است.

با ثبت نام حدود 12 هزار نفر برای انتخابات مجلس، از همان ابتدا کار سخت شورای نگهبان مشخص شد؛ این در حالی بود که تنها 841 داوطلب مجلس توسط هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شدند و 498 نفر از نامزدها انصراف خود را اعلام کردند و عمده کار تأیید صلاحیت ها بر عهده شورای نگهبان قرار گرفت.

در نهایت تأیید صلاحیت 11 هزار نفر از نامزدها بر عهده شورای نگهبان گذاشته شد که بر اساس قوانین کشور بایستی مراجع چهارگانه وزارت اطلاعات، تشخیص هویت در نیروی انتظامی، سازمان ثبت احوال، قوه قضائیه و در نهایت تحقیقات محلی وضعیت تأیید صلاحیت نامزدها را بررسی و توسط شورای نگهبان اعلام کنند.

در اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی 3 هزار و 694 نامزد ثبت نام کردند که در نهایت 48 نفر از آنها حذف و 52 درصد از آنها وارد عرصه رقابت شدند تا از این تعداد تنها 243 نماینده وارد مجلس شد؛ به این صورت که برای هر کرسی مجلس حدود 7 نفر به رقابت پرداخته بودند.

آمار ثبت نام شدگان برای مجلس دوم از آنجایی که نظارت ها برای ثبت نام بیشتر شده بود نسبت به مجلس اول کاهش داشت و بسیاری از افرادی که می دانستند امکان عبور از فیلتر نظارت را ندارند از ابتدا ثبت نام نکردند و به این ترتیب از میان 1592 نامزد ثبت نام شده 1275 نفر از آنها تأیید صلاحیت شده و مابقی آنها رد شدند.

سومین انتخابات مجلس در جمهوری اسلامی، در ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ انجام شد. انتخابات در حالی برگزار شد که حزب جمهوری اسلامی منحل شده بود و انشعاب مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز، انتخابات را به صحنه رقابت “چپ”ها و “راست”ها در جمهوری اسلامی تبدیل کرده بود.

در این انتخابات از میان 1999 نفر نامزد ثبت نامی برای سومین دوره مجلس، 1666 نفر وارد عرصه رقابت شدند تا برای دستیابی به هر کرسی های نمایندگی میان 7 نفر رقابت ایجاد شود یعنی به ازای هر کرسی مجلس 7 نفر ثبت نام کرده بودند.

با ثبت نام 3233 نفر در انتخابات مجلس چهارم، برای هر کرسی مجلس 11 نفر به رقابت پرداختند؛ در مجلس پنجم هم بعد از ثبت نام 5365 نفر از نامزدها رقابت میان هر 18 نفر برای کرسی های مجلس صورت گرفت.

پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور چهار طیف سیاسی ائتلاف خط امام، جامعه روحانیت مبارز، کارگزاران سازندگی و جمعیت دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی، در روز هجدهم اسفندماه ۱۳۷۴ برگزار شد؛ همین موضوع باعث شد تا فضای رقابتی افزایش پیدا کند.

ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در زمان ریاست جمهوری خاتمی برگزار شد که پرحاشیه ترین مجلس لقب گرفت و برخی از نماینده های اصلاح طلب این دوره از مجلس به خارج از کشور فرار کرده و بعد از مدت ها پرده از فساد اقتصادی آنها کنار رفت.

در این دوره از مجلس تعداد ثبت نام کنندگان افزایش پیدا کرده بود و رقابت را به تلاش هر 24 نفر برای دستیابی به کرسی های مجلس کشاند؛ اصلاح طلبان با تمام قوا تصمیم گرفتند وارد مجلس شوند و از این رو ثبت نام گسترده ای را رقم زدند.

تجربه تلخ مجلس ششم باعث شد تا اصولگرایان تلاش خود را برای ورود به مجلس بیشتر کنند و از همین رو رقابت برای هر صندلی مجلس میان 8 هزار و 172 نفر نامزد میان هر 28 نفر شکل گرفت.

مجلس هشتم هم در نهایت 7600 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 4500 نفر آنها تأیید صلاحیت شدند و بالغ بر 41 درصد از نامزدها رد صلاحیت شدند و رقابت افراد تأیید شده برای هر کرسی مجلس میان 15 نفر شروع شد.

نامزدهای ثبت نام شده برای مجلس نهم نیز 5 هزار و 283 نفر بودند که از این تعداد 3 هزار و 444 نفر تأیید صلاحیت شدند تا میزان تأیید صلاحیت ها به 60 درصد رسیده و 40 درصد از نامزد ها رد صلاحیت شوند.

افزایش یکباره نامزدها برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی از ابتدا کار سختی را پیش روی شورای نگهبان قرار داد و این شورا می بایست با حساسیت بیشتر در کمترین زمان روند بررسی های خود را به اتمام برساند.

شورای نگهبان رکورد بیشترین تأیید صلاحیت‌ تاریخ ایران را زد

هیئت‌های نظارت شورای نگهبان با بررسی وضعیت صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی ۴۷۲۰ داوطلب را در حالی تأیید صلاحیت کرده که این رقم نشانگر آن است که دوره دهم شاهد بیشترین تأیید و احراز صلاحیت بوده است.

هیئت‌های نظارت شورای نگهبان با بررسی وضعیت صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، 4720 داوطلب را در حالی تأیید صلاحیت کرده که این رقم نشانگر آن است که دوره دهم شاهد بیشترین تأیید و احراز صلاحیت بوده، به‌طوری که چنین رقم بالایی در تأیید صلاحیت‌ها هیچ‌گاه در تاریخ ایران سابقه نداشته است.

با توجه به تأیید صلاحیت‌ها که تا این لحظه انجام شده، باید گفت که به‌طور میانگین برای هر کرسی نمایندگی مجلس 16 نفر رقابت می‌کنند.

 

 

منبع:شبکه اطلاع رسانی راه دانا

انتهای پیام/54

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads