کد خبر: 101497 - تاریخ: چهارشنبه، 13 ژانویه 2016 - 12:00

پیامک‌های تبلیغاتی مدیریت می‌شود

آخرین تصمیمات برای دردسر پیامک‌های تبلیغاتی

این بحران محتوایی در زمینه پیامک‌های تبلیغاتی باعث شد که در کنار موج رو به افزایش مشترکان ناراضی، وزارت ارتباطات نیز دست به کار شده و بارها در این مورد اعلام موضع کند.

به گزارش خوبان، این روزها محتوای پیامک‌های تبلیغاتی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته‌ و دیگر داستان به تبلیغ یک مارک یا مرکز خرید و تور گردشگری محدود نشده و محتوای تبلیغاتی از ارسال اطلاعات پزشکی، حقوقی و شرعی گرفته تا فال روز، ماه تولد و رنگ چشم را نیز شامل می‌شود.

این بحران محتوایی در زمینه پیامک‌های تبلیغاتی باعث شد که در کنار موج رو به افزایش مشترکان ناراضی، وزارت ارتباطات نیز دست به کار شده و بارها در این مورد اعلام موضع کند.

ماجرای نظارت بر پیامک‌های تبلیغاتی و توجه به حریم شخصی کاربران در این مورد از نزدیک به سه سال قبل آغاز شد. زمانی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که براساس مصوبه کمیته سازمان تنظیم مقررات، اپراتورها موظفند برای ارسال پیامک‌های انبوه از مشترکان خود اجازه بگیرند و به دنبال اجرای این مصوبه اپراتورهای تلفن همراه این موضوع را با ارسال پیامکی از مشترکان خود استعلام کرده‌اند.

اما ارسال این پیامک‌ها در نهایت به حل مسئله نینجامید بلکه به گفته رگولاتوری به دلیل بی‌توجهی مشترکان به این پیامک بعدا برای هریک از اپراتورها کدی اعلام شد که در صورت عدم تمایل به دریافت تبلیغات پیامکی باید عدد مشخص شده را به آن کد ارسال کنند و این آغاز دردسر تازه برای ناراضیان از پیامک‌های متعدد تبلیغی شد.

کسانی که اعلام کرده بودند تمایلی به دریافت تبلیغات از طریق پیامک ندارند به زودی متوجه شدند که پیامک‌هایی که از سازمان‌ها، شرکت‌ها و حتی بانک نیز دریافت می‌کردند به جرگه پیامک‌های مزاحم پیوسته و قطع خواهند شد. در همان زمان روابط عمومی همراه اول به خبرنگار ایسنا گفت: ما نمی‌توانیم محتوای پیامک‌ها را بررسی کنیم و بدانیم که از کدام سازمان و شرکت چه پیامکی برای مشترکین ارسال شده و بهترین راه حل درخواست مجدد دریافت پیامک‌های تبلیغاتی است.

اگرچه مدتی طول کشید تا این مشکل عمده در مورد انصراف از پیامک‌های تبلیغاتی برطرف شود اما بالاخره سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که مشکل سال‌های گذشته برطرف شده‌است و دیگر با قطع پیامک‌های تبلیغاتی برخی پیام‌های ضروری مانند پیام‌های بانکی و اداری قطع نخواهد شد.

البته همزمان با بالا گرفتن بحث و گفت‌وگوها درباره پیامک‌های تبلیغاتی و محتوای آن‌ها سامانه دریافت شکایت از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال راه‌اندازی شد و شکایات را جمع‌آوری می‌کرد. مشترکان تلفن همراه می‌توانستند با ارسال پیامک به سامانه ۱۰۰۰۱۳۱۴ شکایات خود از پیامک‌های دریافتی تبلیغاتی را ثبت کنند.

تا اینجا همه‌چیز برعهده مشترکان سیم‌کارت‌ها قرار داده شده بود که شکایات خود را اعلام کنند یا از دریافت پیامک تبلیغاتی انصراف دهند اما با تنوع بیشتر در محتوای تبلیغاتی این دسته از پیامک‌ها بالاخره سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد که در این زمینه بررسی‌هایی صورت گرفته تا آیین نامه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد تدوین شود.

در ادامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شد تا در راستای نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه، آیین‌نامه نظارت بر محتوای پیامک‌ها را تدوین کرده و به کمیسیون عالی ارتقاء تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد دهد. بنابراین اعلام شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین نامه ساماندهی خدمات پیامک‌های انبوه و ارزش افزوده را برای بررسی و تصویب در کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور تهیه و تدوین کرد.

پس از آن نیز اعلام شد که در اواخر شهریور ماه سال گذشته، کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی آیین‌نامه ساماندهی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و پیامک‌های خدمات ارزش افزوده را پس از برگزاری جلسات کارشناسی فشرده تصویب کرد.

در این آیین نامه چگونگی نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و پیامکهای خدمات ارزش افزوده و ضوابط فعالیت اپراتورها و زیر مجموعه‌های آن اعم از فراهم کننده و تجمیع کننده محتوا تعیین شده است.

اما دامنه مزاحمتهای پیامکهای تبلیغاتی آنقدر گسترده شده که با اتخاذ این دسته از تصمیمات و اقدامات قائله پیامک‌های تبلیغاتی ختم نشد و تا جایی این دردسر پیامکی ادامه پیدا کرد که وزیر ارتباطات مستقیما درباره آن به اظهار نظر پرداخت.

محمود واعظی در ابتدا موضع‌گیری روشنی در رابطه با پیامکهایی که گاهی اپراتورها ناخواسته برای مشترکان خود فرستاده و در قبال آنها هزینه‌ای برای کاربر در نظر می‌گیرند، انجام داده و تاکید کرد که هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مشترک پیامکی را برای او فرستاده و از کاربر هزینه دریافت کند.

وی در این باره گفته بود که این پیامکها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامکهای شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامکهای شخصی خود برسد.

واعظی درباره پیامک‌های تبلیغاتی از تشکیل کمیته ای با حضور 10 دستگاه مختلف به ریاست وزارت فرهنگ و ارشاد خبر داد و اظهار کرد: این کمیته وظیفه نظارت بر محتوای پیامکها را دارد و این پیامکها ساماندهی شده تا در صورت تخلف به آنها تذکر داده شود.

وی در این باره خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته وزارت ارتباطات جلسات متعددی را در این زمینه داشت که در جلسه اخیر وزارتخانه با شورای عالی فضای مجازی آیین نامه و مباحثی برای تعرفه‌های پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده در نظر گرفته شد و سیاست گذاری در این زمینه انجام شد.

این موضوع به جایی رسید که وزیر ارتباطات را برای پاسخگویی به کمیسیون فرهنگی مجلس برد؛ خلاصه سوال از وزیر این بود که” چرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شرایطی را فراهم نکرده است تا مشترکان تلفنی و شبکه های ارتباطی، قادر باشند تبلیغات دریافتی خود را به تفکیک ارسال کننده، فعال یا غیرفعال کنند و از اطلاع رسانی و تبلیغات مفید بهره مند شوند.”

در این زمینه اعلام شد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در فاز اول در راستای حمایت از حقوق مشترکین به منظور حذف پیامک های انبوه، مصوبات 133 و 147 در تاریخ 90/11/25 و 91/6/5 را ارائه کرده است تا مشترکین بتوانند با ارسال کدهایی همه پیامک های تبلیغاتی خود را حذف کنند.

و بر اساس پاسخهای وزیر ارتباطات در جلسه کمیسیون فرهنگی، وزارت ارتباطات در شهریور ماه امسال از اپراتورها خواست تا سامانه ای را طراحی کنند تا مشترکان بتوانند پیامک های تبلیغاتی را مدیریت کنند؛ در این راستا اپراتورها نیز اقدامات لازم را انجام داده اند و این سامانه در آینده ای نزدیک بهره برداری می‌شود. البته لازم به ذکر است مشترکین با لحاظ کردن سرشماره پیامک های تبلیغاتی می توانند خودشان پیامک ها را مدیریت کنند.

 

منبع :ایسنا

انتهای پیام/645


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads