کد خبر: 101474 - تاریخ: چهارشنبه، 13 ژانویه 2016 - 19:05

آخرین نطق سالانه رئیس جمهور آمریکا؛

اوباما: با تحریم و دیپلماسی از سلاح هسته‌ای ایران جلوگیری کردیم/ تروریسم آمریکا را تهدید می کند

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد دولتش با تحریم و مذاکره توانسته است از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند.

به گزارش خوبان به نقل از پایگاه کاخ سفید،رئیس‌جمهوری آمریکا در نطق سالانه خود در سال 2016 گفت که واشنگتن با کمک تحریم و دیپلماسی از مسلح شدن ایران به آنچه به گفته وی «سلاح‌های هسته‌ای» است جلوگیری کرده است.
رئیس‌جمهوری آمریکا که در آخرین نطق سالانه خود درباره مسائل مختلف جهان سخن می گفت افزود: چهار مسئله است که کشورش باید به آن پاسخ دهد: اقتصاد، فناوری، سلامت و سیاست.
وی در بین نمایندگان کنگره و احزاب سیاسی خواستار اصلاح سیستم اقتصادی و مالیاتی و تنظیم مقررات مربوط به مهاجرات شد. وی گفت: در این سالن برای سال آینده صحبت نمی کنیم بلکه نگاه ما به پنج سال یا ده سال آینده است.
اوباما به مشکلات سالهای اخیر آمریکا اشاره کرد و گفت هرچند اصلاحات سیستم های آموزشی در کشور نیاز به بازبینی دارد ولی مسئله تروریست ها اهمیت قابل توجهی دارد که در خارج مرزها مردم آمریکا را تهدید می کند.

وی تاکید کرد: مردم آمریکا بر خلاف دوران لینکلن به گذشته نگاه نمی کند بلکه به آینده امیدوار است و فرصت های بسیاری پیش روی ما وجود دارد و باید گفت نسبت به گذشته قوی تر شده ایم.
اوباما خاطرنشان کرد که او در آخرین نطق سالانه‌اش قصد ندارد تنها به سخنرانی درباره سال آینده بپردازد، بلکه قصد تمرکز بر «پنج سال، ده سال آینده و فراتر از آن» دارد. رئیس‌جمهور آمریکا، سپس گفت: «می‌خواهم بر آینده تمرکز کنم.»
رئیس دولت آمریکا، سپس به مطرح کردن چهار پرسش اساسی پرداخت که آمریکا، در جایگاه یک کشور، فارغ از آنکه چه کسی رئیس‌جمهورش باشد، باید به آنها پاسخ دهد:

1- «فرصت و امنیت در این اقتصاد تازه چگونه به صورتی منصفانه به هر فردی اعطا می‌شود؟»

2- «چه می‌کنیم که تکنولوژی برای ما کار کندف نه علیه ما؟ به ویژه برای حل چالش‌هایی مانند تغییرات جوی.»

3- «چگونه آمریکا را امن نگاه می‌داریم و آن را رهبری می‌کنیم،بی‌آنکه بخواهیم پلیس آن باشیم؟»

4- «چگونه می‌توانیم کاری کنیم که سیاست ما، بهترین چیزهای درون ما و نه بدترین آنها را منعکس کند؟»

اوباما در ادامه به موضوع اقتصاد پرداخت آمریکا را صاحب قدرتمندترین اقتصاد جهان دانست اما گفت «اقتصاد به گونه‌هایی عمیق دستخوش تغییر شده است.»

اوباما گفت: «امروزه فناوری تنها جای مشاغل را در خط مونتاژ نگرفته است، بلکه جایگزین تمامی مشاغلی شده که کارهایش را می‌توان ماشینی کرد.»

رئیس‌جمهور آمریکا، علاوه بر این خاطرنشان کرد، در اقتصاد جهانی، شرکت‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای باشند و با رقابت سخت‌تری مواجه باشند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت نتیجه چنین وضعیتی این است که «کارگران تکیه‌گاه‌های کمتری برای رشد دارند. شرکت‌ها وفاداری کمتری به اجتماعاتشان دارند و ثروت‌ها و درآمدهای بیشتری در قسمت‌های بسیار بالا، متمرکز می‌شود.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به پاسخ سوال دوم پرداخت و پرسید: «ما چگونه روحیه نوآوری را طوری بارور می‌کنیم که پاسخگوی بزرگترین چالش‌های پیش روی ما باشد؟»

وی خاطرنشان کرد 60 سال پیش که روسیه در رفتن به فضا بر آمریکا غلبه کرد «ما تکذیب نکردیم که (ماهواره فضایی) اسپوتنیک وجود دارد.»
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «روح اکتشاف در ژن ما است. ما توماس ادیسون و برادران رایت و جورج واشنگتن هستیم.»
اوباما در ادامه خواستار تسریع در انتقال از انرژی‌های آلوده به سمت انرژی‌های پاک شد و این موضوع را به ویژه برای اجتماعاتی که هنوز به سوخت‌های فسیلی نیاز دارند، مهم دانست.

وی گفت: «به همین دلیل است که من قصد دارم برای تغییر روش‌های مدیریت منابع نفت و ذغال‌سنگ‌مان تلاش کنم تا هزینه‌های که آنها بر مالیات‌دهندگان و سیاره ما تحمیل می‌کنند بهتر نمایان شود.»

رئیس‌جمهوری آمریکا، در ادامه موضوع تغییرات جوی را یکی از مسائل متعددی دانست که در آن امنیت آمریکا با سایر جهان گره خورده است. وی گفت: «به همین دلیل است که سومین سوالی که باید به آن پاسخ بدهیم این است که چگونه باید آمریکا را قوی نگاه داریم بدون آنکه خودمان را یا منزوی کنیم یا هر جا که مشکلی وجود دارد، وخیل کنیم.»
رئیس‌جمهور آمریکا سپس با بیان اینکه تمامی اظهارنظرها درباره افول اقتصادی آمریکا «جوسازی‌های سیاسی» است گفت: «این حرف‌ها که می‌شنوید درباره اینکه دشمنان ما دارند قوی‌تر می‌شوند و آمریکا ضعیف‌تر هم همینطور است.»

اوباما مدعی شد: «ایالات متحد آمریکا قدرتمندترین ملت روی زمین است.»
رئیس‌جمهور آمریکا توضیح داد: «هزینه‌ای  که ما برای ارتش صرف می‌کنیم بیشتر از هزینه کل هشت کشور بعدی روی هم است. سربازان ما، بهترین نیروهای نظامی در تاریخ دنیا هستند. هیچ ملتی جرأت نمی‌کند به ما یا متحدان ما حمله کند، چون آنها می‌دانند که این مسیر رو به نابودی است. نظرسنجی‌ها نشام می‌دهد جایگاه ما در دنیا، بالاتر از وقتی است که من این سمت را به دست گرفتم و درباره مسائل مهم بین‌المللی، مردم جهان چشم به رهبری مسکو یا پکن ندارند. آنها از ما می‌خواهند.»

انتهای پیام/45


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads