کد خبر: 100952 - تاریخ: جمعه، 8 ژانویه 2016 - 10:30

به خوبی فکر کن:

« چگونه همواره پیروز میدان باشیم »

وبلاگ “به خوبی فکر کن”

خیلی برام جالب و مهم بود دانستن پاسخ این سوال شاید برای شما هم جالب باشه بدونید که این افراد دو دسته اند که به حول و قوه الهی می خواهم آنها را معرفی کنم و قدری در موردشان صحبت کنیم.

به گزارش خوبان: حسین فینی زاده در وبلاگ “به خوبی فکر کن” نوشت: 

برایم سوال شده بود که چطوره برای بعضی ها همه چی عالی اتفاق می افته؟!
وقتی همه مشکل دارند، همه سختی دارند، همه گره کور دارند و … کار اینها خیلی راحت انجام می شه؟!
یا چرا برای همه محبوبند و دلنشین، همه دوستشون دارند، حتی دشمن هاشون هم خوبی آنها را می دانند!؟
خیلی برام جالب و مهم بود دانستن پاسخ این سوال شاید برای شما هم جالب باشه بدونید که این افراد دو دسته اند که به حول و قوه الهی می خواهم آنها را معرفی کنم و قدری در موردشان صحبت کنیم.
دسته اول کسانی هستند که خدا از هدایت ایشان نا امید شده و هدایتشان غیر ممکن است. در مورد اینها خدا از سنت استدراج استفاده می نماید و برایشان گشایش در امور پدید آورده تا آنها تا می توانند گناه کنند و به اعمالشان بیافزایند تا مستحق عذابی دردناک تر شوند. در مورد ایشان آیات زیادی در قرآن هست که تعدادی از آنها را می توانید در اینجا ببینید و به عنوان مثال در سوره مبارکه آل‏عمران آیه شریفه 178 می خوانیم
وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌhttp://img.tebyan.net/TS/Persian/Maaref/Quran/Ayeh/178.gif
آنان که به راه کفر رفتند گمان نکنند که مهلتى که ما به آنها مى‏دهیم به حال آنان بهتر خواهد بود، بلکه آنها را (براى امتحان) مهلت مى‏دهیم تا بر گناه و سرکشى خود بیفزایند، و آنان را عذابى خوارکننده است.
دسته اول همانطور که قران کریم وعده فرموده قطعا عاقبت بخیر نخواهند شد. و البته این گشایش رد امور موقت بوده و صرفا درمسائلی است که آنها را بیشتر به عمق جهنم فرو برد. و وای به حال ایشان که بد منزلی منتظرشان است.
اما دسته دوم که نسبت به دسته اول گشایش بیشتری دارند و این گشایش شیرین تر است کسانی هستند که مجهز به سلاح تقوا هستند ابتدا چند آیه در این باب را با هم مرور نماییم
در انتهای آیه 2 و آیه 3 سوره مبارکه طلاق می خوانیم
وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا http://img.tebyan.net/TS/Persian/Maaref/Quran/Ayeh/02.gif وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا http://img.tebyan.net/TS/Persian/Maaref/Quran/Ayeh/03.gif
هر که تقوای الهی پیشه کند، خدا برای او راهی برای بیرون شدن (از مشکلات و سختی ها) قرار خواهد داد ** و از جایی که گمانش را ندارد روزی اش می دهد و هر که بر خدا توکل کند، خدا او را کافی است خدا کار خود را به اجرا می رساند و هر چیز رااندازه ای قرار داده است
این آیه تصریح دارد که خدا فرد متقی را در گره افتادگی ها نجات می دهد و از جایی که گمانش را نمی برد برایش گشایش فراهم نماید. این امداد الهی در انتهای آیه بعدی این سوره شریفه بسیار متجلی می گردد، جایی که خداوند جل و اعلی می فرمایند:
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا http://img.tebyan.net/TS/Persian/Maaref/Quran/Ayeh/04.gif
و هر که از خدا بترسد ، خدا کارش را آسان خواهد کرد
خداوند در این ایه به صراحت می فرمایند که هر کس تقوا پیشه کند خداوند کارهایش را سهل و آسان می نماید.
ولی یک سوال بسیار مهم اینجا خودنمایی می کند و آن اینکه

معنای تقوای الهی چیست؟

تقوا از پیچیده ترین و مهمترین واژگان قرآن است به طوری که در سوره مبارکه الحجرات آیه  13 تنها ملاک برتری انسانها نسبت به هم تقوا ذکر شده است (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ).
اما اگر بخواهم تعریفی ساده برای تقوای الهی ارائه کنیم آن را بدین صورت بیان می نمایم
تقوا یعنی حرمت خدا را نگه داشتن
بلی یعنی اینکه هرگاه خدا فرمود کاری را انجام بدهید حرمت او را نگه داریم و آن را انجام دهیم و اگر فرمود فعلی را ترک کنید حرمت او را نگه داریم و آن فعل را انجام ندهیم. به عبارت دیگر حیا کنیم از اینکه کاری خلاف خواست خدا انجام دهیم، اگر باز هم بخواهیم معنای این واژه را ساده تر کنیم باید به این نکته توجه کنیم که ما حیا می کنیم در حضور یک کودک که متوجه بدی یک گناه (مثل دروغ) می شود و می داند کار ما گناه است، مرتکب آن گناه شویم اما در مورد ذات اقدس حق تعالی … ؟!
با توجه مطلب فوق، اگر موافق باشید معنای تقوا را همان ترک محرمات و انجام واجبات بگذاریم. و اگر چنین چیزی را بپذیریم تازه برایمان روشن می شود که چرا علمای بزرگ علم اخلاق ازجمله ایت الله بهجت راه سعادت دنیا و اخرت را همین دو جمله کوتاه می دانند: ترک محرمات و انجام واجبات

برای مطالعه بیشتر درمورد تقوا می توانید به سخنرانی استاد آیت الله جاودان و این لینک ها مراجعه نمایید + + + + + +
مطالب فوق ابتداَ برای تنبیه و تنبه نویسنده نوشته شده امید که مورد رضای حق تعالی قرار گیرد.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads