کد خبر: 100735 - تاریخ: پنج‌شنبه، 7 ژانویه 2016 - 11:00

یک کارشناس علوم سیاسی به خوبان خبر گفت:

هر چه دولتمردان بیشتر عقب نشینی کنند، کشورهای مستکبر گستاخ تر می شوند

تز جريان نسبتا خوش بین این است كه دولت، تمام تلاش خود را صرف مذاکره با رژیم های سلطه گر قرار می دهد

به گزارش خوبان: حجم تحولات رخ داده در اطراف جمهوری اسلامی ایران در طول یک دهه گذشته  و تاثیری که این تحولات در محیط پیرامونی ما و بالاخص در سطح جهانی داشته است، می طلبد که با یک دیدگاه کلان نگر و مدیریتی هوشمندانه و با اتخاذ تصمیماتی مناسب و عزتمندانه، منافع کشورمان و امت اسلامی دچار کم ترین تهدید شود و از این ظرفیت ها برای معرفی اسلام ناب محمدی استفاده شود.

در این خصوص خبرنگار ما به سراغ محمدمهدی نیازمند کارشناس علوم سیاسی و مدرس دانشگاه رفته تا نظرات وی را در خصوص واکنش های دستگاه دیپلماسی ما در مورد رویدادهای رخ داده در منطقه جویا شود:

خوبان خبر: با توجه تحولات منطقه آیا واکنش دستگاه دیپلماسی ما را عزتمندانه ارزیابی می کنید؟

با توجه به تجربیات 37 ساله جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی در دولت های مختلف، به این نتیجه می رسیم که سیاست عقب نشینی و منفعلانه تحت عنوان سیاست تنش زدایی در دولت های قبل، منجر به اقدامات گستاخانه تری توسط رژیم های سلطه گر جهانی در این سال ها شده است و سیاستی که دولت یازدهم در طی 2 سال اخیر در پیش گرفته است در راستای همین سیاست هاست.

با توجه به تحولاتی که ما در عرصه بین الملل شاهد آن هستیم ، جمهوری اسلامی می تواند نقش مثبتی در این زمینه ایفا کند که متاسفانه این نقش کم رنگ شده است.

رژیم سعودی  در این مدت رفتارهای گستاخانه ی زیادی داشته که از جمله آن ها می توان به فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل اشاره نمود. در آخرین مورد هم که سعودی ها شیخ نمر را به شهادت رساندند و در همه این موارد به علت ضعف دستگاه دیپلماسی ما، آن ها روز به روز گستاخ تر شدند و در پایان با ما قطع همکاری کردند.

متاسفانه دولتمردان تمرکز خود را بر روی مذاکره با قدرت های جهانی قرار داده اند و این باعث شده که تا حدی از تحولات پیرامون کشورمان، غافل شوند.

خوبان خبر: به نظر حضرتعالی چرا دستگاه سیاست خارجه ما در خصوص گستاخی های دولت های غربی سیاست منفعلانه ای را اتخاذ نموده در حالی که انتقادات دلسوزانه در داخل کشور را بر نمی تابد؟

تز جريان نسبتا خوش بین این است كه دولت، تمام تلاش خود را صرف مذاکره با رژیم  های سلطه گر قرار می دهد و متاسفانه با وجود روحیه گستاخانه و استکباری دولت هاي غربي باز به استفاده از چنين رويكردي اصرار دارد.

در نتیجه شاهد این هستیم این گستاخی ها و عدم پاسخگويي توسط آنها بارها صورت گرفته و کنگره و دولت آمریکا دست به تحریم های جدیدی زده اند كه اين هم خلاف آن چيزي است که در برجام وجود داشت.

هر چه عقب نشینی بیشتر شود، این گستاخی ها بیشتر خواهد شد در صورتي كه اگر تیم تصمیم گیرنده در حوزه دیپلماسی ما در تصمیم گیری ها هوشیارتر بود ما شاهد اين گونه اقدامات از سوی كشورهاي مستكبر نبوديم.

انتهاي پيام/19


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads