کد خبر: 100619 - تاریخ: دوشنبه، 4 ژانویه 2016 - 18:45

۵ اپیزود از صداقت ایرانی در مقابل بدعهدی های غرب/ از کاهش غنی سازی و اجرای پروتکل توسط ایران تا تصویب بودجه برای براندازی نرم و اعمال تحریم های جدید توسط غرب!

بعد از اینکه طرفین ایرانی و غربی در راستای اجرای برجام به توافق دست یافته و به مرحله اجرای تعهدات خود رسیدند هیئت ایرانی از همان روزهای ابتدایی از تعلیق غنی سازی گرفته تا از بین بردن قلب راکتور اراک، به اجرای تعهدات پرداخت. این در شرایطی بود که طرف غربی هیچ کدام از تعهدات خود را تا به امروز انجام نداده است.

به گزارش خوبان، ”مذاکره” کلمه ای  است که این روزها زیاد به گوش میرسد و معنایی که از آن در ذهن متبادر می شود “بده و بستان” یا همان ارائه یک سری امتیاز ها و تصاحب برخی امتیازات از حریف است. اما اصل مهم در مذاکره نحوه بده و بستان است که باید بسیار هوشمندانه باشد؛ طوری که حریف بر شما غلبه نکند.

مذاکرات هسته ای با گروه ۵+۱نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ بعد از اینکه طرفین ایرانی و غربی در راستای اجرای برجام به توافق دست یافته و به مرحله اجرای تعهدات خود رسیدند هیئت ایرانی از همان روزهای ابتدایی از تعلیق غنی سازی گرفته تا از بین بردن قلب راکتور اراک، به اجرای تعهدات پرداخت. این در شرایطی بود که طرف غربی هیچ کدام از تعهدات خود را تا به امروز انجام نداده است. در این گزارش به برخی تعهداتی که ایران برای نشان دادن صداقت خود انجام داده اشاره شده و در مقابل اقداماتی که غربی ها در زمینه نقض برجام انجام داده اند، مطرح شده است.

اپیزود اول- ایران: کاهش حجم ذخیره اورانیوم به ۳۰۰ کیلوگرم/ غرب: اعمال تحریم های جدید علیه ایران

طبق قرارداد نوشته شده میان ایران و ۵+۱ بنا براین بود که ایران تعهد خود را کامل انجام داده و در ازای دریافت ۲۰۰ تن کیک زرد، بیش از ۹ تن از اورانیوم خود را به روسیه صادر کرده است.

این در شرایطی است که پس از آنکه دولت ایران ۹تن اورانیوم غنی‌شده را از کشور خارج و عملاً مهم‌ترین بخش از تعهدات خود را اجرایی کرد، وزارت خزانه‌داری آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد که دولت قصد دارد تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال کند.

اپیزود دوم- ایران:  از بین بردن قلب راکتور آب سنگین اراک/ غرب: گزارش ضد حقوق بشری آمریکا علیه ایران

یکی از مهمترین اقدامات ایران، بازطراحی آب سنگین اراک و تهیه قرارداد جدید برای بازطراحی اراک بوده است. بنا بر آخرین اخبار نیز روند قرارداد بازطراحی آب سنگین اراک به پایان رسیده و آخرین اقدامات برای خارج کردن قلب راکتور نیز در حال اجراست.

اما کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای درباره نقض حقوق بشر در ایران صادر کرد. این قطعنامه بعد از ظهر پنج شنبه با هفتاد و شش رای موافق، پنجاه و پنج رای مخالف و شصت و هشت رای ممتنع به تصویب رسید.

آمریکا و رژیم صهیونیستی از جمله کشورهایی بودند که به قطعنامه ضد ایرانی رای موافق دادند. متن قطعنامه یاد شده بر مبنای گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران است که بر اساس همان گزارش حاکی از افزایش اعدام ها از سال ۲۰۰۵ تا کنون است

اپیزود سوم- ایران: تعلیق غنی سازی ۲۰درصد به ۵درصد/ غرب: تصویب بودجه برای براندازی نرم در ایران

دیگر تعهد ایرانی تعلیق غنی سازی ۲۰درصد بود که از این پس دستگاه های سانتریفیوژی که برای تولید غنی سازی ۲۰ درصد استفاده می شدند، برای غنی سازی ۵ درصد استفاده می شوند.

این درحالی بود در جدیدترین اقدام، کنگره آمریکا، بودجه ویژه‌ای را برای براندازی نرم در ایران اختصاص داد. قانون ۲۰۲۹ H.R. موسوم به CAA که روز ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵  توسط کنگره آمریکا به تصویب رسید، محدودیت‌های شدیدی بر شهروندان ۳۸ کشور مهم جهان در رابطه با سفر،‌ سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران وضع کرد.

در بند ۷۰۴۱  این قانون علاوه بر تخصیص بودجه‌ای برای اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحت عناوین تروریسم،‌ حقوق بشر، موشک‌های بالستیک و گسترش تسلیحات، بودجه ویژه‌ای را برای براندازی نرم در ایران اختصاص داده است.

اپیزود چهارم- ایران: کاهش تعداد سانتریفیوژهای سایت فردو/غرب: تحریم برای سفر کنندگان به ایران

گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد، تعداد سانتریفیوژهای IR-۱ سایت فردو از ۲۷۱۰ دستگاه به ۲۴۵۲ دستگاه کاهش یافته است.

بر اساس گزارش آژانس، از زمان روند اجرای تعهدات ایران، بیش از ۴۰۰۰ سانتریفیوژ از دو سایت نطنز و فردو برچیده شده است.

بازهم غربی ها حوالی چند هفته قبل بود که کنگره آمریکا طرحی را بر خلاف متن و روح توافق برجام به تصویب رساند که بر اساس آن کسانی که در کشورهای شامل قرارداد لغو روادید با آمریکا زندگی می‌کنند و البته طی ۵ سال گذشته یا بعد از این به کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده باشند؛ دیگر شامل قرارداد لغو روادید نخواهند بود و ویزای آنها باید مجدداً در ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.

اپیزود پنچم-ایران: اجرای پروتکل الحاقی/غرب: نقشه کنگره آمریکا برای پول‌های بلوکه شده ایران قبل از آزاد شدن

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد تهران به این نهاد اطلاع داده که اجرای مشروط پروتکل الحاقی را آغاز می‌کند.

بعد از مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای موسوم به ۱+۵ بارها و بارها بدعهدی آمریکا به اثبات رسید و مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند مواظب آمریکایی‌ها باشید آنها صداقت ندارند و به عهد و پیمان خود وفادار نیستند.

این در شرایطی است که کنگره آمریکا درباره دریافت غرامت ۲ میلیارد دلاری از ایران درباره حوادث بمب‌گذاری بیروت و عربستان از دیوان عالی این کشور خواست تا با برداشت پول از دارایی‌های مسدود شده ایران به بهانه قربانیان تروریسم موافقت کند.

بر این اساس کنگره از دیوان عالی این کشور خواسته است با برداشت پول از دارایی‌های مسدود شده ایران موافقت و فرجام‌خواهی بانک مرکزی ایران را رد کند؛ در این صورت ایران باید به قربانیان حادثه‌های بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت و بمب‌گذاری سال ۱۹۸۶ برج‌های الخُبر در عربستان سعودی غرامت پرداخت کند. پرونده‌ای در دیوان عالی آمریکا وجود دارد که درباره پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم است و فرصتی به مجلس نمایندگان می‌دهد تا پس از مدت‌های طولانی برای نخستین‌بار بر سر ایران به توافق برسند.

گزارش:روح اله گودرزی

منبع :دانا

انتهای پیام/36


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads