کد خبر: 100606 - تاریخ: دوشنبه، 4 ژانویه 2016 - 11:55

درباره پیامی که بیشتر حجم آن پرخاش به مردم ایران است؛

آقای روحانی! عامل اصلی حمله به سفارت عربستان، عملکرد دولت شماست

حجت الاسلام حسن روحانی سه بند از پیام پنج پاراگراف خود را به محکومیت حمله مردم به سفارت عربستان اختصاص داده و می گوید:” مردم مسلمان ایران اگرچه در کنار همه مسلمانان جهان این اقدام غیراسلامی را به شدت محکوم می‌کنند اما اجازه نمی‌دهند که این جنایت، دستمایه افراد و گروه‌های خودسر در کشور برای انجام اعمال غیر قانونی و هتک حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی گردد.”

به گزارش خوبان، دکتر حسن روحانی پس از گذشت نزدیک به ۲۵ ساعت از اعدام “آیت الله نمر باقر النّمر” در پیام تسلیتی ضمن محکوم کردن به شهادت رساندن این شیخ بزرگوار، بیشتر حجم پیام خود را به تقبیح کردن حمله برخی افراد به سفارت عربستان اختصاص داد.

حجت الاسلام حسن روحانی سه بند از پیام پنج پاراگرافی خود را به محکومیت حمله مردم به سفارت عربستان اختصاص داده و می گوید:” مردم مسلمان ایران اگرچه در کنار همه مسلمانان جهان این اقدام غیراسلامی را به شدت محکوم می‌کنند اما اجازه نمی‌دهند که این جنایت، دستمایه افراد و گروه‌های خودسر در کشور برای انجام اعمال غیر قانونی و هتک حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی گردد.”

رئیس جمهور بدون اشاره به حواشی این حادثه که موجب بوجود آمدن خشم مردم و تخریب مشکوک بخش هایی از سفارت شده است می آورد:” حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی شب گذشته در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان ـ که شرعاً و قانوناً باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد ـ منجر گردید، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. همه مسئولان نظام، عزم قاطع دارند که با این خودسری‌ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود.”

رئیس شورای عالی امنیت ملی بدون اشاره به نقش وزارت کشور در انتهای پیام خود می آورد:” از این رو، از وزیر کشور می‌خواهم که با همکاری قوه محترم قضاییه و وزارت محترم اطلاعات و با قاطعیت کامل، عاملان این تهاجم را شناسایی و برای اجرای عدالت به دستگاه قضایی معرفی کنند تا برای همیشه به اینگونه اعمال زشت پایان داده شود و امنیت کامل نمایندگی‌های سیاسی دولتها در جمهوری اسلامی ایران تضمین گردد.”

درباره پیام حجت الاسلام حسن روحانی در باب اعدام شیخ نمر و برجسته نمودن حمله به سفارت حکومت ظالم عربستان چند نکته گفتنی است؛

۱-دیپلماسی ضعیف دولت یازدهم عامل بوجود آمدن حس نفرت روزافزون نسبت به دولت عربستان شده، تا جایی که بر اساس برخی اخبار وزیر خارجه کشورمان در فاجعه منا بیش از ۵ بار به وزیر خارجه سعودی درخواست دیدار می دهد ولی وزیر سعودی با بی اعتنایی تمام از کنار آن عبور می کند و حتی به درخواست وزیر خارجه کویت برای دیدار با ظریف را نیز جواب رد می دهد. عملکرد ضعیف دولت در ماجرای تعرض به دو نوجوان ایرانی و عدم موضع گیری سریع توسط بالاترین مسئول دستگاه دیپلماسی و همچنین عملکرد تاسف بار وزارت خارجه در “فاجعه منا” و عدم بازگشت رئیس جمهور تا چند روز و تعلل دو هفته ای وزیر خارجه کشورمان برای بازگشت به ایران پس از این حادثه از محل سازمان ملل، نوعی ناراحتی همه جانبه مردم را نسبت به عملکرد وزارت خارجه روحانی را در مقابله با حکومت عربستان سعودی موجب شد.

۲- صبح شنبه که خبر اعدام شیخ نمر در رسانه های کشور منعکس شد، موجی جدید از نفرت در میان مردم نسبت به حکومت ظالم عربستان بوجود آمد. بایسته های اولیه در یک چنین اتفاقاتی مهیا نمودن اسباب حفاظت بیشتر برای سفارت کشور عربستان را ایجاب می کرد. مسئول مدیریت صحنه، حفاظت و مابقی اقدامات حراستی بر عهده “وزیر کشور” بوده که با تشکیل جلسه تامین استان تهران، موجبات مراقبت های بیشتر از سفارت عربستان را مهیا کند. ولی بنا بر برخی اخبار رسیده به “جهان نیوز” شورای تامین استان تهران، ابدا دستور جدی برای برخورد ناجا با مهاجمان به سفارت را صادر نکرده است.

۳- مردم خشمگین ایران که یک هم مذهب خود و همچنین رهبر شیعیان عربستان را در عین ناباوری و با دیپلماسی ضعیف دولت شهید شده دیدند، از ساعات اولیه اعدام این رهبر شیعه، به طور خودجوش در اطراف سفارت این کشور تظاهرات آرامی را شروع کردند. این خشم مردم در ساعات پایانی شب با اضافه شدن دسته ای دیگری از مردم، وارد فاز دیگری شد و سنگ پراکنی به سفارت عربستان و آتش گرفتن بخشی از آن را موجب شد. اما آیا وظیفه مردم بوده که با مهار خشم خود نسبت به سامان محیط اطراف سفارت بپردازند یا وظیفه وزارت کشور بوده که با دستور مستقیم به ناجا زیرساخت حراست و حفاظت همه جانبه از سفارت این حکومت ظالم را مهیا کند؟! مگر این نخستین اعتراض مردمی در برابر سفارت عربستان و اولین تجربه در حراست از امکان دیپلماتیک است که این چنین ضعیف عمل شده است؟

nf00465307-1 nf00465307-2

نمایی از حفاظت نیروی انتظامی از سفارت عربستان در زمان برپایی تجمع در اعتراض به حرمت‌شکنی دو مامور عربستانی در فرودگاه جده نسبت به دو نوجوان ایرانی

در انتها مجموعه زنجیره اتفاقات رخ داده، که بخش مهمی از آن به دیپلماسی منفعلانه دولت روحانی در مواجهه با حکومت سعودی مربوط می شود، عامل اصلی اتفاقات رخ داده برای ساختمان سفارت عربستان بوده و در وهله بعدی عدم مدیریت صحیح صحنه، خشم مردم توسط وزارت کشور و نیروی انتظامی قرار دارد.

به وضوح با مرور تصاویر سایر تجمعات در مقابل سفارت عربستان به این واقعیت می رسیم که امکان فراهم آوردن امنیت برای نیروی انتظامی به راحتی آب خوردن بوده است!

منبع:جهان نیوز
انتهای پیام/36

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads