کد خبر: 117358 - تاریخ: یکشنبه، 14 آگوست 2016 - 18:38

یادداشت/ حجت الاسلام شیخ مهدی یعقوبی

گناه با ما چه می کند؟

اگر جامعه به سمت گناه و بی بند و باری و عصیان حرکت کند و در این مسیر قدم بردارد، مشکلات از آنچه که امروز وجود دارد بیشتر و بیشتر شده و سبب غرق شدن کشتی جامعه می گردد.

به گزارش خوبان، حجت الاسلام شیخ مهدی یعقوبی از کارشناسان مسائل دینی در یادداشتی ضمن تبریک ولادت با سعادت علی بن موسی الرضا(ع) نوشت:

یادم می آید سالها قبل در چنین ایام با برکتی مشهد مشرف بودم و در حال زیارت حریم شریف امام هشتم(ع) بودم، حرم غلغله بود و جمعیت زیادی برای عرض ادب و زیارت خودشان را به حرم رسانده بودند. من هم بعد از زیارت ضریح مطهر و خواندن زیارت نامه از حرم خارج شده بودم و میان صحنهای شریف حرم در حال قدم زدن و جمع نمودن بهره های معنوی بودم که به یکباره چند نفر از زوار جلو آمده و از من درخواست نمودند که اگر وقت دارم، دقایقی نزد آنان باشم تا به سوالهای آنان پاسخ بدهم . من هم قبول کردم و باهم به گوشه ای از حرم مطهر رفتیم و روی فرشها نشستیم.

صدای مناجات به گوش میرسید و جان هر انسان عاشقی را طراوت می بخشید . ساعت حرم شروع به صدا خوردن کرده بود و صدایش با صدای مناجات درهم تنیده شده بود و حال عجیبی را به وجود آورده بود. این وضعیت داشت به ما تذکری مهم می داد و آن اینکه به هوش باشید که دقایق و لحظات در حال گذشتن و تمام شدن است و نسیم خنکی که در حرم در حال وزیدن بود مرا به یاد آن روایت شریف امیرالمومنین علی (ع) می رساند که مولا فرمودند: فرصتهای عمر همچون نسیمی در حال وزیدن هستند پس از فرصتهای به دست آمده به خوبی استفاده کنید.

نزدیک دو ساعت با آن عزیزان بحث کردیم و به سوالهای آنان پاسخ می دادیم که آخرالامر بحث رسید به اینجا که اگر مشکلی در جامعه و اجتماع وجود دارد به خاطر افراد همان جامعه است و افرادی از کره مریخ نیامده اند که آن مشکلات را به وجود بیاورند و دیگر اینکه دلیل همه این مشکلات یک مسئله بیشتر نیست و آن یک مطلب و یک موضوع بیشتر نیست و آن گناه است.

اگر جامعه به سمت گناه و بی بند و باری و عصیان حرکت کند و در این مسیر قدم بردارد، مشکلات از آنچه که امروز وجود دارد بیشتر و بیشتر شده و سبب غرق شدن کشتی جامعه می گردد. به همین دلیل در روایات متعدد و کثیری که از حضرات معصومین و به خصوص آقا علی بن موسی الرضا ع وجود دارد الی ماشاالله به پیامدهای گناه پرداخته اند و به مشکلاتی که از انجام گناه در جامعه به وجود می آید ، اشاره نموده اند.

اقناع:

به چند مورد از این پیامدها که فقط از دهان مبارک ثامن الحجج علیه السلام نقل شده است اشاره می کنم که بسیار شنیدنی و تامل برانگیز است. انشاالله با شنیدن این روایات شریف و گناه نکردن سبب شادی مولا و ولی نعمتمان امام رضا(ع) و فرزند غریبشان حضرت حجت ارواحنا له الفداء بشویم.

۱،۲- عدم استجابت دعا و تسلط انسانهای بد

امام رضا علیه السلام می فرمایند:

لَتَأمُرَنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهَنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ، اَوْ لَـیَسْتَـعْمِلَنَّ عَلَـیْکُمْ شِـرارُکُمْ فَیَدْعُو خِیارُکُمْ فَلا یُسْتَجابُ لَهُمْ؛ حتـما امر به معروف و نهى از منکر کنید و گرنه اشرارتان بر شما مسلّط و حاکم مى‏ شوند، آنـگاه خوبانتـان هم دعـا مى‏ کنند، امّا دعـایشان مستجـاب نمى ‏شـود.( بحار الأنوار، ج ۳۶ ، ص ۲۹۶)

امام رضا(ع) در این روایت به دو مورد از مهمترین پیامدهای انجام گناه پرداخته و با صدای بلند هشدار می دهند. اول اینکه دعا و گناه باهم ارتباط تنگاتنگی دارد. هرگاه گناهانتان زیاد شد، منتظر باشید که دیگر دعاهایتان به سمت آسمان نرود و از این بدتر اینکه خداوند انسانهای بد را بر شما مسلط کند تا دیگر آب خنک از گلویتان پایین نرفته و زن و فرزندانتان و خودتان از دست این انسان نماها در امان نباشید. بعد امام راه حل هم میدهند و میفرمایند امر به معروف و نهی از منکر که متاسفانه عده ای قلیل به این فرمایش حضرت عمل می کنند. شاید تا اسم امر به معروف می آید همه به یاد زد و خورد و دعوا می افتند، نه هرگز اینگونه نیست.

رهبر معظم در اینباره می فرمایند: تذکر لسانی. بله با ملاطفت و مهربانی هم می شود تذکر داد. اگر به یک فرد چند بار تذکر داده بشود انشاالله با دعای اهل بیت به خودش می آید.

۳-قحطی و خشکسالی

امام رضا(علیه السلام) در جایی دیگر گناهان را باعث قحطی و خشکسالی معرفی نموده، می فرماید عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِذَا کَذَبَتِ الْوُلَاهُ حُبِسَ الْمَطَرُ وَ إِذَا جَارَ السُّلْطَانُ هَانَتِ الدَّوْلَهُ وَ إِذَا حُبِسَتِ الزَّکَاهُ مَاتَتِ‏ الْمَوَاشِی‏.؛

هرگاه حاکمان دروغ بگویند باران بند می آید و هرگاه سلطان ستم کند دولت سست و بی اعتبار می شود و هرگاه زکات داده نشود چهارپایان بمیرند.

۴- نزول عذاب و بلاهای جدید

امام رضا(علیه السلام) همچنین در بیانی دیگر گناهان را مایه نزول عذاب و بلا دانسته می فرماید: أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْکُوفِیُّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ الْمِیثَمِیِّ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ هِلَالٍ الشَّامِیِّ مَوْلًى لِأَبِی الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع یَقُولُ‏ کُلَّمَا أَحْدَثَ‏ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ.؛

هرگاه بندگان مرتکب گناهانی شوند که قبلاً انجام نمی دادند، خداوند بلاهایی را برایشان پدید آورد که سابقه نداشته است.

۵- گناهان کوچک مسیر گناهان بزرگ

اشتباه بزرگی است اگر خیال کنیم که گناهان کوچک خطر جدی برای ما ندارند و به چشم نمی آید.

امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: گناهان کوچک مسیر گناهان بزرگ هستند و کسی که از خداوند در کم، ترس نداشته باشد در زیاد نیز از او نمی ترسد».( بحارالانوار،ج۶۸،ص۱۷۴)

حال باید به فکر بخشیده شدن گناهانمان باشیم. چه باید کرد تا خدا گناهانمان را خدا ببخشد؟ امام رضا(ع) سه راه برای آمرزش گناهان بیان می فرمایند:

۱-صلوات فرستادن

امام رضا(علیه السلام) در این باره می فرمایند: من لم یقدر علی ما یکفربه ذنوبه فلیکثر من الصلوات علی محمد و آله فإنها تهدم الذنوب هدماً؛ هرکس نمی تواند کاری کند که به سبب آن گناهانش آمرزیده شود برمحمد و آل او بسیار صلوات فرستد، زیرا که آن، گناهان را ریشه کن می کند.

۲-زیارت

و در روایتی دیگر از زیارت به عنوان پاک کننده آثار گناه یاد گردیده است. علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) درباره فضیلت زیارت قبرشان چنین فرمودند: به زودی از سر ظلم و ستم با سم کشته خواهم شد. هر کس مرا زیارت کند و حال آن که حق مرا می‏شناسد، گناهان گذشته و آینده‏اش را خدا می‏آمرزد.

۳-بیماری و درد کشیدن

در روایات از بیماریها هم به عنوان از بین برنده گناهان یاد شده است زیرا با یک بیماری معمولی، خداوند میخواهد گناهش در این دنیا پاک شود و به آتش قهر الهی دچار نشود. امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: بیماری برای مؤمن، تطهیر و رحمت است و برای کافر، عذاب و لعنت، بیماری همواره با مؤمن هست تا آنکه گناهش بکلی پاک شود.( ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، چاپ چهارم، ص۴۴۳٫)

 

 

انتهای پیام/6332


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads