کد خبر: 119721 - تاریخ: یکشنبه، 18 سپتامبر 2016 - 11:44

معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

کشت نشائی دانه روغنی کلزا به صورت آزمایشی در گیلان انجام می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال به‌صورت آزمایشی در ۱۰ هکتار از اراضی استان کشت نشائی دانه روغنی کلزا انجام می‌شود.

به گزارش خوبان،حبیب جهانساز صبح امروز در کارگاه آموزشی یکروزه بررسی مسائل فنی کشت کلزا با اشاره به اینکه امسال سالی سرنوشت ساز برای کشت کلزا در گیلان است، اظهار داشت: عملکرد  تولید کلزا در امسال ادامه کشت و تولید این گیاه را در استان مشخص می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کاشت، داشت و برداشت این گیاه باید بر اساس اصول علمی و فنی انجام شود، افزود: عملکرد تولید گیاه کلزا در استان نتیجه سازگاری این محصول با منطقه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان کلزا را یک گیاه کاملا مدیریت پذیر عنوان کرد و با اشاره به اینکه نمی‌توان ساده از کنار عملیات کاشت، داشت و برداشت این گیاه عبود کرد، افزود: کشت علمی، فنی و مدیریت شده این محصول باید به شیوه صحیح انجام شود.

جهانساز خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با ورود  گیاهان جدید به چرخه زراعت استان در فصول بیکاری و 6 ماه دوم سال برای کشاورزان گیلانی افزایش درآمد ایجاد کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه توانمندی‌های خوبی در مراکز خدمات و ترویج کشاورزی استان وجود دارد، تصریح کرد: توانمندی علمی و فنی مراکز ترویج کشاورزی در سطح استان بی‌سابقه است.

جهانساز با بیان اینکه امسال پیش بینی شده است که در 10 هکتار از اراضی استان کشت کلزا به‌عنوان طرح آزمایشی به‌صورت کشت نشائی انجام شود، افزود: کشت 4 میلیون نشاء کلزا در اراضی گیلان در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه در استان‌های دیگر کشت نشایی به‌منظور صرفه جویی در آب انجام می‌شود، بیان کرد: طرح آزمایشی کشت نشائی کلزا در گیلان به‌منظور زودرس کردن گیاه و جلوگیری از تداخل برداشت محصول با کاشت محصول برنج در گیلان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه اقدام مذکور برای نخستین بار در استان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با این اقدام در برداشت کلزا و مراحل آماده‌سازی زمین برای کشت برنج در استان تداخل ایجاد نمی‌شود.

جهانساز وجود تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی در استان را یک فرصت مناسب برای اقدام مذکور عنوان کرد و افزود: با استفاده از فرصت ماشین آلات و ظرفیت‌های مطلوب در مراکز ترویج استان امید است عملکرد مناسبی از تولید گیاه کلزا در استان داشته باشیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads