کد خبر: 103563 - تاریخ: جمعه، 5 فوریه 2016 - 09:25

نحوه تعامل و برخورد امام عصر(عج) با دشمنان چگونه است؟

امام رضا عليه السّلام فرمود: «خداوند به دست مهدى (عج) زمين را از لوث كافران و منكران پاك مى‌سازد. زمين زير پاى او پيچيده مى‌شود و هر كار سخت و دشوارى براى او آسان مى‌گردد»(5)

به گزارش خوبان، «دربارۀ آيۀ: فَمَهِّلِ اَلْكافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْداً(2) «پس كافران را مهلت بده، آن‌ها را به اندك مهلتى» در تفسير قمى چنين آمده است: براى هنگام قيام قائم، پس او از جبّارها و طاغوت‌ها و… براى من[خداوند متعال] انتقام مى‌گيرد.»(3)

ابن زرير غافقى از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل نموده که مى‌فرمود: «او با تعداد دوازده هزار تن حداقل و پانزده هزار تن حداكثر، خروج مى‌كند، ترس و وحشت پيشاپيش او (بدل دشمنان) راه مى‌يابد. هر دشمنى كه با وى برخورد كند به فرمان خدا او را از پاى درآورد شعار آنان بميران، بميران، مى‌باشد، و در راه خدا از سرزنش هيچ ملامت‌گرى باك و هراس ندارند. در اين وقت هفت لشكر از شام بسوى آنها هجوم آورند كه امام (ع) جملگى را شكست داده و آنها را به اسارت خويش درآورد و محبت و نعمت و «قاصّه» و «بزارۀ» آنها به مسلمانان بازگردد و پس از آنان جز خروج دجّال حادثه‌اى باقى نمى‌ماند، پرسيديم: قاصه و بزاره چيست؟ فرمود: امام زمان حكومت را بدست مى‌گيرد به گونه‌اي كه كسى هرچه خواهد بگويد و از چيزى نهراسد.»(4)

امام رضا عليه السّلام فرمود: «خداوند به دست مهدى (عج) زمين را از لوث كافران و منكران پاك مى‌سازد. زمين زير پاى او پيچيده مى‌شود و هر كار سخت و دشوارى براى او آسان مى‌گردد»(5)

«امام مهدى «ع» ، در راه و كار خود سازش‌ناپذير است و در اجراى حدود و احكام الهى و مبارزه با ستمگران قاطعيتى خدايى دارد، چشم‌پوشى و مسامحه‌اى در راه و روش او نيست، از ملامت ملامتگران نمى‌هراسد، از هيچ مقام و قدرتى نمى‌ترسد، و بدون هيچگونه ملاحظه‌اى تبهكاران را كيفر مى‌كند و صالحان زاهد و ساده‌زيست و بى‌آلايش را در مصادر امور مى‌گمارد.

قاطعيت، خصلت همۀ رهبران راستين الهى است، و در امام مهدى «ع» اين خصلت در حد اوج و كمال است. و معيار پاكسازى اجتماعات بشرى همين است. عينيت يافتن عدالتى فراگير و ريشه‌سوزى هرظلم و ستم بايد بدون كمترين ترحم و ارفاق و استثنايى صورت گيرد، به طورى كه در هيچ جاى جهان علت فساد و عامل بيدادى برجاى نماند، تا بتواند بتدريج به مناطق ديگر نفوذ كند، و به توطئه و كارشكنى در كار سامان‌بخشيدن به جامعۀ بشرى بپردازد.
اين تجربۀ همۀ دوران تاريخ است كه سازش و ارفاق و ملايمت در پاكسازى جامعه و زدودن علل و عوامل ناراستى و نادرستى و تجاوزطلبى، همواره موجب گرديده است تا پس از گذشت اندك‌زمانى، نيروهاى ضد حق و ضد عدل در سازماندهى مجدّدى تشكل يابند، و از پشت به نيروهاى مردمى و انقلابى يورش آورند، و ضربه‌هاى كارى وارد سازند، و آنان را به كلى از پاى درآورند، يا دست‌كم تضعيف كنند و در راه و كارشان ناموفق سازند. اين موضوع تجربۀ هميشگى تاريخ است. و ديگربار، در دوران ظهور بزرگ، اين واقعيت ناديده گرفته نمى‌شود، تا پاكسازى بزرگ و ريشه‌اى جامعۀ بشرى تحقق خارجى يابد، و از هرشكست و ناتوانى و سستى در امان ماند. از اينرو، امام منجى، در سراسر اندام جامعۀ بشرى سلولى فاسد بر جاى نمى‌گذارد، و هرخس و خاشاكى را از مسير انسان برمى‌دارد، و هرفسادى را در نطفه خفه مى‌كند، و هرستمى را از ريشه مى‌خشكاند. در همۀ جريانهاى فاسد و ضد انسانى، همۀ عاملان، زمينه‌سازان و دستياران آن جريانها را از دم تيغ مى‌گذراند.»(6)

«در آن روز، اسلحه پاسخ اسلحه را خواهد داد و مقاومتها درهم شكسته خواهند شد: «ألخير كلّه فى السّيف» مهدى (عج) با مردم، با زبان منطق و رحمت سخن مى‌گويد. اما با رهبران ستم و بى‌عدالتى جهانى با زبان شمشير سخن خواهد گفت و نهضت او انقلاب جزيره‌اى نيست، اقيانوسى است كه همه‌چيز و همه‌جا را در خود مستغرق خواهد كرد و دشمنان عدالت را منهدم مى‌كند و گوشه‌اى از دنيا را باقى نمى‌گذارد تا دوباره جبهۀ ضدّ عدالت منسجم شوند و خود را جمع‌وجور كنند و برگردند. نهضت او يك شوخى بشرى نيست، ملحمۀ كبرى است و اين تعبير در روايت آمده است. ملحمۀ كبرى، نبرد بزرگ جهانى است. هر جنگى، يك يا دو متجاوز دارد، گاه يكى و گاهى هردو طرف متجاوزند. اما جنگ مهدى (عج) ، جنگ با اصل «تجاوز» است. جنگ او جنگ با همۀ جنگهاست، با فكر جنگ و با همه جنگ‌افروزان دنيا مى‌جنگد. (7)

از همین رو در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می کنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهّرش، اوّلین جمله‌ای که ذکر میکنیم، این است:«این المعدّ لقطع دابر الظّلمه، این المنتظر لاقامة الأمت و العوج، این المرتجی لأزالة الجور و العدوان(8)»؛ یعنی دل بشریت می تپد تا آن نجاتبخش بیاید و ستم را ریشه‌کن کند؛ بنای ظلم را – که در تاریخ بشر، از زمانهای گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدّت وجود دارد – ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند.»(9)

منابع:
1- دعای زمان غیبت، مفاتیح الجنان
2-  سوره طارق آیه 17
3- مکیال المکارم ج 1 ص 80
4-عصر ظهور، علی کورانی ص317 به نقل از ابن حماد ص 96
5- احتجاج طبرسی، ج ٢ ، ص ۴۴٩ ، كمال الدين، ج ٢ ، ص ٣٧٧
6- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام  ، محمد حکیمی ج1  صص 79-78

7- مهدی (عج) ده انقلاب در یک انقلاب ، حسن رحیم پور ازغدی صص23-22

8- کجاست آنکه براى برکندن ریشه ظالمان و ستمگران عالم مهیا گردیده؟ کجاست آنکه منتظریم اختلاف و کج رفتاریهاى اهل عالم را به راستى و اصلاح کند؟ کجاست آنکه امیدواریم اساس ظلم و عدوان را از عالم براندازد؟

9- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید نیمه‌شعبان1381/07/30

 

منبع:جهان

انتهای پیام/5214


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads