کد خبر: 120348 - تاریخ: یکشنبه، 25 سپتامبر 2016 - 09:08

گفتگو با سازندگان اپلیکیشن روایت حرم؛

فرهنگ دفاع مقدس را باید با جدیدترین فناوری های روز انتقال داد

ساخت روایت حرم سه ماه به طول انجامید. این اپلیکیشن دو بخش دارد. در بخش اول آن معرفی شهدا، تصاویر، زندگی نامه، وصیت نامه، فیلم هایی که از شهید موجود است قرار گرفته و این قابلیت را دارد که اطلاعات به روز شوند و مخاطب بتواند هر آنچه از شهید می داند، یا سند و مدرکی دارد برای ما بفرستد.

به گزارش خوبان، از نسل چهارم انقلاب اند. فرزندان همین خطه. خطه ای که هشت هزار شهید را با عشق و عزت، تقدیم اسلام و انقلاب کرده. فارغ التحصیلان رشته برق هستند و کامپیوتر. برنامه های کاربردی گوشی همراه می سازند برای شناساندن شهدا و به قول خودشان با علم  ادای دین می کنند به ساحت قهرمانان این دیار. آخرین هنرنمایی شان هم “روایت حرم” بوده، نرم افزاری برای معرفی و سیره شهدای مدافع حرم. آنچه می خوانید ماحصل گفتگوی خبرنگار تاثیر است با مهدی مرتضوی، یکی از اعضای این گروه چهار نفره:

کمی از خودتان بگویید تا مخاطبان ما با شما آشنا شوند

مهدی مرتضوی هستم. متولد ۷۱٫ فارغ التحصیل رشته برق. به همراه چند تن از دوستانم در مرکز رشد سپاه، فعالیت می کردیم که به ما سفارش دادند برای معرفی شهدای شاخص استان گیلان اپلیکیشنی بسازیم. در آستانه برگزاری کنگره ملی شهدای گیلان بودیم و بدمان نمی آمد در این راستا قدمی برداریم. شروع کردیم و به عنوان نخستین کار ” معراجی ها” را ساختیم. بعد از آن هم به سفارش بنیاد شهید یک برنامه کاربردی برای معرفی شهدای تازه آباد رشت ساختیم که چون هنوز رونمایی نشده از بیان نام آن معذورم.

photo_2016-09-24_19-19-55

شما تا به حال سه اپلیکیشن ساختید که همه آن ها با موضوع ایثار و شهادت عجین بوده. انتخاب این عرصه، دلی بود یا سفارشی؟

راستش را بخواهید اولش سفارشی بود. اما همین که کار پا گرفت و کمک شهدا را احساس کردیم، خودمان هم به این موضوع علاقمند شدیم. ما که در حال حاضر این سعادت را نداریم در سوریه حاضر باشیم و برای عمه سادات جان فشانی کنیم، با خود گفتیم چه بهتر که از هر آنچه آموخته ایم برای شهدا و ائمه خرج کنیم.

اپلیکیشنی که برای کنگره شهدا ساختید با اقبال مواجه شد؟

بله. ما در طول کنگره در نمایشگاه از خاتم تا منجی یک غرفه داشتیم. آن جا معراجی ها را عرضه کردیم. خیلی ها از ما تشکر می کردند و انرژی مثبت می دادند. روایت حرم را هم در همین شب های گذشته در نمایشگاه فصل شیدایی رونمایی کردیم. پیام هایی که گاها از خانواده شهدا می رسد یا کامنت هایی که مردم برای مامی گذارند واقعا دلگرم کننده است.

گروه سازنده “روایت حرم” چند نفرند؟

ما چهارنفریم. من به همراه علیرضا یعقوبی، مقداد یعقوبی و محب طورچی در کنار هم توانستیم روایت حرم را به سرانجام برسانیم.

کمی از ویژگی های این اپلیکیشن بگویید. ساخت آن چه مدت طول کشید و چه بخش هایی دارید؟

ساخت روایت حرم سه ماه به طول انجامید. این اپلیکیشن دو بخش دارد. در بخش اول آن معرفی شهدا، تصاویر، زندگی نامه، وصیت نامه، فیلم هایی که از شهید موجود است قرار گرفته و این قابلیت را دارد که اطلاعات به روز شوند و مخاطب بتواند هر آنچه از شهید می داند، یا سند و مدرکی دارد برای ما بفرستد، بخش دوم هم اختصاص دارد به اخبار امنیتی و دفاعی منطقه که جدیدترین اخبار خبرگزاری های رسمی در این حوزه را پوشش می دهد.

photo_2016-09-24_19-17-03

از روایت حرم آن طور که باید و شاید حمایت شد؟

راستش را بخواهید از بابت تامین محتوا بله. ما توانستیم به راحتی از ستاد کنگره شهدا اطلاعات دقیق و عکس های شهیدان را تهیه کنیم اما از لحاظ مالی متاسفانه خیر. همانطور که می دانید این اپلیکیشن آنلاین است و مدام به روز می شود. از این رو برای توسعه نیاز به هاست قدرتمند دارد که ما فعلا توان مالی تامین آن را نداریم. به علاوه بچه های گروه ما تحصیلاتشان در زمینه های کامیپوتر یا برق است . نیاز داریم تا تعدادی خبرنگار و ویراستار در کنارمان باشند تا بتوانیم دقیق تر کار کنیم. به طور کلی باید بگویم اگر مسئولین حمایت کنند، بخشی از هزینه های کار را بر عهده بگیرند، یک مکان ثابت به ما بدهند، تعدادی افراد کاربلد در زمینه های متعدد نظیر خبر نویسی، ویراستاری، گرافیک به مامعرفی کنند که در کنار ما باشند و از نظراتشان استفاده کنیم،  قطعا می توانیم اتفاقات بزرگ تری را رقم بزنیم.

مخاطبان ما چطور می توانند روایت حرم را دانلود و نصب کنند؟

روایت حرم هم اکنون در کافه بازار موجود است. تا کنون ۲۹۰ نفر آن را نصب کرده اند، امیدوارم مخاطبان شما نیز آن رانصب کنند و از آن راضی باشند و با نظرات پر مهرشان به ماانگیزه بدهند. ناگفته نماند که این اپلیکیشن را می توان به صورت آفلاین نیز ذخیره کرد و بدون نیاز به اینترنت استفاده نمود. انشاالله به زودی بخشی به آن خواهیم افزود تا نهادهای مرتبط با حوزه شهدا بتوانند اخبار یادواره ها، گزارش های خود در حوزه دفاع و شهادت و مراسمات و رویدادهای مورد نظرشان را از طریق پنل شخصیشان اطلاع رسانی کنند.

untitled

حرف آخر؟

حرف آخر این که خیلی از مفاهیم دفاع مقدس هنوز ناگفته باقی مانده. باتوجه به فناوری های روز باید این فرهنگ را به شیوه ای جدیدتر به نسل های بعدی منتقل کرد تا باورپذیر و جذاب باشد. ما تلاش کردیم با جدیدترین فناوری روز یعنی اپلیکیشن های اندروید بخشی هرچند کوچک از دین خود به شهدا را ادا کنیم. امیدوارم هم مردم و هم مسئولین از این اقدام ما حمایت کنند و دعای شهدای مدافع حرم نیز برای استمرار این حرکت همواره همراهمان باشد.

 

دانلود روایت حرم در کافه بازار اندروید

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads