کد خبر: 114060 - تاریخ: پنج‌شنبه، 30 ژوئن 2016 - 00:55

محمد جواد عاطفی قاری برتر خمامی ؛

فراگیر کردن فعالیت های قرآنی گامی موثر در هدایت فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی است

همانطور که در پاسخ به سوال قبل عرض کردم برنامه های قرآنی و محافل قرآنی و مسابقات قرآنی همچون سایر نهاد ها در قوه قضاییه نیز برگزار میشود اما برای انس تمام خانواده های کارکنان این دستگاه کافی نیستند.

به گزارش خوبان، در هفته قوه قضائیه به سراغ یکی از قاریان ممتاز و جوان استانمان که هم اینک دوره کارآموزی قضاوت را در مرکز آموزشی قضات می گذراند رفتیم و گفتگویی را با او ترتیب دادیم.

محمدجواد عاطفی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قضایی و در حال گذراندن دوره کارآموزی قضایی در مرکز آموزش قضات است؛ او همچنین عضو شورای عالی قرآن قوه قضائیه است.

عاطفی در این گفت و گو محافل جلسات و فعالیت های قرآنی را در هدایت فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی موثر دانست. وی که خود از جوانان موفق استانمان در عرصه های علمی و قرآنی است و در کارنامه او رتبه سه رقمی کنکور، کسب رتبه اول مسابقات کارکنان قوه قضائیه،رتبه اول مسابقات دانشجویان دانشگاه های دولتی در رشته ترتیل، چهارم مسابقات سراسری اوقاف در رشته ترتیل ، رتبه دوم مسابقات کشوری قرائت قرآن کریم جهاد کشاورزی و سوم مسابقات کشوری اذان دانش آموزی  بچشم می خورد از اهمیت فعالیت های قرآنی در ارتقای فرهنگی و مصونیت بخشی به جامعه خصوصا جوانان گفت.

به نظر شما تاثیرگذاری آموزه های قرآنی ومعارف اهل بیت چه نقشی در ارتقای فرهنگی و مصونیت بخشی به جامعه خصوصا جوانان دارد؟

همانطور که میدانیم ما در جامعه ای زندگی میکنیم که اکثر جمعیت را جوانان تشکیل میدهند و نقش جوانان در هر جامعه ای نقشی موثر بوده و محرک چرخ  اجتماع است .یقینا هر تغییر و دگرگونی در این بخش عظیم از سیستم جامعه چه مثبت باشد و چه منفی تاثیرات بزرگی را در کل سیستم اجتماع میگذارد. حال جوانان با توجه به آنکه دارای روحیه ای نو و قلبی آماده  هستند با استفاده از آموزه های قرآنی و معارف اهل بیت میتوان پتانسیل اعلی نفسانی آنان را شکوفا تر نمود و اگر این مهم تحقق یابد ما شاهد اعتلای فرهنگ قرآنی و دینی در جامعه در سطح وسیعی خواهیم بود و از آنجا که موتور محرک جامعه همانطور که گفتیم جوانان هستند کل جامعه مصون از ناملایمات اخلاقی خواهد شد.

نقش محافل جلسات و فعالیت های قرآنی را در هدایت فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی چگونه می بینید؟

برای به وجود آمدن یک جامعه ی قرآنی باید در گام اول بستری مناسب ایجاد کرد تا به تدریج جامعه به سمت و سوی پذیرش احکام الهی برود. در این راستا میتوان به برنامه هایی همچون محافل قرآنی و جلسات انس با قرآن و یا فعالیت های دیگر همچون برگزاری همایش ها و نشست ها و جشن ها اشاره کرد که تا به الان تقریبا در هدایت فرهنگی مناسب بودند اما برای کاهش آسیب های اجتماعی و هدایت بیشتر جامعه به سمت فرهنگ قرآنی باید تلاش های بیشتری کرد.  به نظر بنده ما باید متناسب با هر زمان برنامه ها را مدون کنیم و با توجه به رشد سریع تکنولوژی و زندگی مدرن ما باید از شیوه های مدرن برای تاثیر گذاری بیشتر مفاهیم قرآنی در جامعه بهره بریم. اگر به همان روش گذشته همچون اجرای مسابقات و یا محافل بسنده کنیم لاجرم باید پذیرای یک بخش خاصی از جامعه برای هدایت قرآنی باشیم و مسلما آسیب های اجتماعی در بخشی از جامعه که همراه با این مراسمات نیستد کاهش نمی یابد . فراگیر کردن فعالیت های قرآنی و استفاده از علم روز و تکنولوژی مدرن برای انتشار و تعلیم و انس با مفاهیم الهی میتواند اولین گام در کمک به  تسریع روند هدایت فرهنگی و نیز کاهش آسیب های اجتماعی باشد.

با توجه به اینکه در هفته قوه قضاییه هستیم میزان اثربخشی برنامه های قرآنی که اخیرا در معاونت فرهنگی قوه برای کارکنان و خانواده ها تدارک می شود را در ارتقا معنوی آنان چگونه می بینید؟

همانطور که در پاسخ به سوال قبل عرض کردم برنامه های قرآنی و محافل قرآنی و مسابقات قرآنی همچون سایر نهاد ها در قوه قضاییه نیز برگزار میشود اما برای انس تمام خانواده های کارکنان این دستگاه کافی نیستند. با توجه به ارتباط مستقیم منصب قضا و یا شغل قضاوت با احکام و اهداف قرآن کریم و دین اسلام لازم است که قوه قضاییه بسیار جدی تر به مقوله ی انس کارکنان و قضات دستگاه قضایی با قرآن توجه نماید. هرچند تلاش های خوبی در معاونت فرهنگی قوه قضاییه در خصوص انس بیشتر با قرآن کریم به وسیله ی مسابقات کتابخوانی یا محافل تفسیر و تدبر در قرآن صورت گرفته است اما این اقدامات نباید در حاشیه قرار گیرد و باید تدابیری صورت گیرد که قرآن و مفاهیم آن در متن قضاوت و در بطن دادگستری ها خود را نشان دهد.

ارزیابی شما از حیث فنی و اجرایی مسابقات قرآنی قوه قضاییه چیست؟

به حمدالله مسابقات قرآنی قوه قضاییه از لحاظ کمی و کیفی هر سال بهتر از سال قبل برگزار میشود و  هرساله شاهد حضور قضات و کارکنان بیشتری در این مسابقات هستیم که این خود نشانگر نتیجه مثبت گسترش فعالیت های قرآنی در قوه قضاییه میباشد  قاریان برجسته ای  در این مسابقات شرکت میکنند که هر یک از آنها سابقه حضور و کسب رتبه در سایر مسابقات را نیز دارند .در زمینه داوری نیز از داوران و استادان بین المللی قرآن کریم استفاده میشود که این خود ناظر بر سطح بالای مسابقات است.

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی حافظون گیل

انتهای پیام/21


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads