کد خبر: 116526 - تاریخ: پنج‌شنبه، 4 آگوست 2016 - 17:08

الیاس آستی ؛

سرای فرهنگی فشتکه خمام بزرگترین سرای فرهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان است

مسئول کانون رهروان ولایت : با اشاره به استقبال خوب مردم روستای فشتکه و روستاهای همجوار از برنامه‌های کانون رهروان ولایت افزود: همین اقبال عمومی مردم جهت شرکت در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مسجد موجب شد تا اعضای این کانون درصدد تاسیس مکانی وسیع‌تر برای فعالیت‌های خود برآیند.

به گزارش خوبان، مساجد همواره در تاریخ اسلام در صدر فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی قرار داشتند و علاوه بر محل عبادت و نیایش مرکزی رسیدگی به امور مسلمانان بودند.

 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کارکرد فراموش شده مساجد بار دیگر احیا شده و مساجد مرکز فعالیت های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی شدند.

در سال 71 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های مسجدی و مقابله با تهاجم فرهنگی، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شکل گرفت که علاوه بر ترویج فرهنگ اسلامی، به جذب جوانان و پرورش آنان با تعالیم اسلامی پرداختند.

اکثریت این کانون‌ها در فضای کوچکی در مسجد فعالیت خود را آغاز کردند اما با گذشت زمان و اهمیت نقش کانون‌های فرهنگی و هنری در تربیت نسلی متعهد و هدایت فرهنگی و گسترش آموزه‌های اسلامی به ویژه در روستاها که از امکانات شهری بی‌بهره بودند به مرکز فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی محل خود تبدیل شدند.

حال این کانون‌ها با تلاش و همت مسئول و اعضایش به نمادی از تلاش و همت مسجدی بدل شده‌اند که علاوه بر تقويت بنيه‌هاي اعتقادي و مذهبي نسل جوان، سدی محکم برابر هجمه‌های فرهنگی هستند.

یکی از این کانون‌ها که توانسته به همت اعضای جوانش مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی روستای خود و روستاهای همجوار شود، کانون فرهنگی و هنری رهروان ولایت مسجد جامع روستای فشتکه در منطقه آزاد انزلی است.

این کانون که در روستای فشتکه(از توابع منطقه آزاد انزلی) واقع شده است توانسته به خوبی رسالت خود را در روستا انجام داده و جوانان بسیاری را جذب کانون خود کند و به همت همین اعضای جوان و فعال با توجه به کمبود فضا در مسجد، مکانی مجزا برای فعالیت‌های کانون احداث تا مرکز فعالیت‌های کانون های مساجد در منطقه آزاد انزلی باشد.

احداث سرای فرهنگی روستای فشتکه

الیاس آستی، مسئول کانون فرهنگی و هنری رهروان ولایت فشتکه به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: خوشبختانه این کانون توانسته با اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی جوانان بسیاری را جذب کانون و مسجد کند.

وی با بیان اینکه تمام اعضای این کانون از جوانان روستا هستند تصریح کرد: وجود جوانان در فعالیت‌های مسجدی موجب رونق این فعالیت‌ها و جذب بیشتر آنان به این مکان معنوی می‌شود.

آستی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دارای ظرفیت‌های بسیار قوی هم از جنبه دینی و هم جنبه فرهنگی وهنری هستند و می‌توانند برنامه‌های مناسب و متنوع فرهنگی، هنری و قرآنی را در سطح مساجد شهر و روستای مناطق کمتر توسعه یافته و حاشیه شهرهای استان برگزار کنند.

وی با اشاره به کمبود فضای فرهنگی در مساجد اظهارکرد: اکثر کانون‌های فرهنگی و هنری با کمبود امکانات و تجهیزات به نسبت اعضایشان مواجه هستند و همین امر تا اندازه‌ایی مانعی برای ادامه فعالیت‌ها است‌.

آستی با اشاره به استقبال خوب مردم روستای فشتکه و روستاهای همجوار از برنامه‌های کانون رهروان ولایت افزود: همین اقبال عمومی مردم جهت شرکت در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مسجد موجب شد تا اعضای این کانون درصدد تاسیس مکانی وسیع‌تر برای فعالیت‌های خود برآیند.

وی از راه اندازی سرای فرهنگی فشتکه در این روستا خبر داد و افزود: این سرای فرهنگی به همت اعضای کانون رهروان ولایت و با مشارکت دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان ومنطقه آزاد انزلی احداث شده است.

مسئول کانون رهروان ولایت ادامه داد: این سرای فرهنگی با هدف رونق فعالیت‌های فرهنگی در روستاهای منطقه آزاد انزلی با محوریت کانون رهروان ولایت در 500 متری مسجد جامع روستا فشکته بنا شد.

وی با بیان اینکه سرای فرهنگی به همت اعضای کانون در یک طبقه با زیربنای 200 متر مربع احداث شده است تصریح کرد: این سرای فرهنگی مجهز به کتابخانه‌ایی با نام«رهروان ولایت» بوده و دارای سالن ویژه مطالعه، مخزن کتاب و کافی نت است.

آستی بااشاره به احداث پارک و زمین ورزشی در محوطه بیرونی افزود: تا کنون بیش از 60 میلیون تومان توسط منطقه آزاد انزلی و دهیاری برای احداث این سرای فرهنگی هزینه شده و تجهیز آن هم با همکاری دبیرخانه کانون‌های مساجد استان انجام شد.

وی به جمعیت هدف این سرای فرهنگی اشاره و اظهار کرد: این سرای فرهنگی یک هزار و 500 نفر از اهالی روستاهای مجاور را تحت پوشش فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی خود قرار می دهد.

آستی افزود: سرای فرهنگی فشتکه کانون رهروان ولایت بزرگترین سرای فرهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه احداث این سرای فرهنگی نمونه بارزی از همت جوانان مسجدی برای تداوم کارهای فرهنگی و مقابله با هجمه های فرهنگی دشمن است تصریح کرد: باید در عصری که دشمن از طریق فرهنگ درصدد ضربه زدن به ارزش‌های اسلامی و انقلابی ماست، سراهای فرهنگی را احداث و فعالیت‌های فرهنگی را رونق دهیم.

وی ادامه داد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد ظرفیت عظیمی در ارتقاء بصیرت مردم، دشمن شناسی و تحقق منویات رهبری معظم انقلاب با استفاده از برنامه‌های فرهنگی، هنری و مذهبی دارد.

ايجاد بسترهای مذهبي، فرهنگي و هنري در مساجد يكي از نيازهاي اساسي جوانان در این مکان مقدس است و علي رغم كمبود اعتبارات در دستگاه هاي فرهنگي، كانون هاي مساجد توانسته اند تا حدودي بخشي از برنامه هاي مذهبي، فرهنگي و هنري را در مساجد جبران كنند. باید با حمایت از این کانون ها درصدد جذب جوانان به این مکان مقدس برآمده و با بصیرت افزایی و دشمن شناسی آنان را در تهاجم فرهنگی دشمن مصون نگاه داریم.

 

انتهای پیام/62


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads