کد خبر: 117508 - تاریخ: سه‌شنبه، 16 آگوست 2016 - 16:13

رئیس جهاد کشاورزی گیلان:

رقم جدید برنج “گیلانه” با افزایش تولید یک تن در هر هکتار رونمایی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در بحث اصلاح ارقام برنج در روزهای گذشته رونمایی از رقم جدید “گیلانه” را در استان داشتیم، گفت: این محصول جدید ۱۰۰۰ کیلوگرم افزایش تولید در هر هکتار را نسبت به رقم‌های موجود نشان می‌دهد.

به گزارش خوبان، علیرضا شعبان نژاد صبح امروز در یک نشست خبری در رشت اظهار داشت: 28 درصد جمعیت شاغل در بخش کشاورزی گیلان معادل نیمی از اشتغال استان در بخش کشاورزی فعال است که باید برای ماندگاری و حفظ این جمعیت در روستاها به‌عنوان کانون زندگی بر مبنای تولید، اقدام و عمل مناسب صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه کاهش هزینه و سختی کار کشاورزی به‌ویژه در حوزه برنج به عنوان بیشترین سطح کشت این محصول در گیلان یکی از این اقدامات است، افزود: مکانیزاسیون، اصلاح ارقام برنج، تأمین نهاده‌ها، کود و آفت‌کش و اعطای تسهیلات از جمله این برنامه‌هاست.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: اصلاح زیرساخت‌های کشاورزی مانند تجهیز و نوسازی بیش از 10 هزار هکتار از اراضی شالیزاری و بتنی کردن حدود 30 کیلومتر از شبکه‌های آب از جمله دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در بحث کاهش هزینه و سختی کار تولید به‌ویژه در حوزه برنج است.

شعبان نژاد با بیان اینکه بیش از 40 درصد برنج کشور در بیشتر از 208 هزار هکتار از اراضی استان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: در بحث اصلاح ارقام برنج در روزهای گذشته رونمایی از رقم جدید “گیلانه” را در استان داشتیم که این محصول جدید 1000 کیلوگرم افزایش تولید در هر هکتار را نسبت به رقم‌های موجود نشان می‌دهد.

شعبان نژاد به تمهیدات سازمان جهاد کشاورزی گیلان در بخش صنایع کشاورزی اشاره کرد و گفت: حدود 2200 فقره جواز صنایع تبدیلی، فرآوری، نگهداری و ذخیره سازی محصولات کشاورزی تاکنون برای فعالان این بخش در استان صادر شده است که 2041 واحد از آنها به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی تعداد شاغلان فعال گیلانی در حوزه صنایع کشاورزی را نزدیک به 10 هزار نفر اعلام کرد و افزود: بسته بندی برنج، چای، فرآورده‌های شیلاتی، دام و طیور، زیتون و سایر اقلام از جمله حوزه‌های فعال در صنایع بخش کشاورزی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تصریح کرد: در راستای نامگذاری امسال به‌عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی طرح سامانه “بهین یاب” برای کمک به صنایع از جمله بخش کشاورزی در حال اجراست.

شعبان نژاد از پذیرش 140 طرح از فعالان بخش کشاورزی در این سامانه خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود 1500 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار صنایعی که با 60 درصد پیشرفت فیزیکی بنا به دلایلی از جمله نداشتن سرمایه اولیه راکد مانده‌اند، قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: در صورت ارائه به موقع این تسهیلات 460 هزار تن محصولات خام کشاورزی در چرخه فرآوری قرار می‌گیرد و برای بیش از 2500 نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه جلب مشارکت روستائیان در اجرای طرح‌های اقتصادی باعث بهره‌وری بیشتر و بهبود معیشت آنها می‌شود، افزود: شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های حوزه کشاورزی گیلان از جمله شرکت تعاونی دامداران، تعاونی مرغداران، تشکل زنبورداران، تولیدکنندگان دام و طیور و اتحادیه شالیکوبان استان در همین راستا ایجاد و حمایت شده‌اند.

منبع:تسنیم
انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads