کد خبر: 117875 - تاریخ: دوشنبه، 22 آگوست 2016 - 17:24

پناهیان در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل:

«رئیس نشو، رئیس بساز» از مفهوم «شایسته‌سالاری» قوی‌تر است/ اگرفرد تشکیلاتی تربیت کنیم بسیاری مشکلات حل می‌شود

استاد اخلاق دانشگاه گفت: تشکیلاتی شدن ظرفیت می‌خواهد و ظرفیت انسان را نیز افزایش می‌دهد؛ در اخلاق تشکیلاتی نکاتی را باید رعایت کرد.

به گزارش خوبان، حجت الاسلام علیرضا پناهیان با حضور در نشست سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، ضمن بیان ویژگی های کار تشکیلاتی گفت: من به تشکیلات انجمن اسلامی خیلی احترام قائل هستم؛ این تشکیلات را از جهاتی نسبت به بسیج برتر می دانم. آن هم به دلیل تشکیلاتی بودن و سازوکار تشکلاتی بودن انجمن اسلامی است.

پناهیان ادامه داد: روحیه، تعامل و همکاری در بین انجمن های اسلامی وجود دارد که این مسئله همان نیاز اول کشور است؛ یعنی کشور به یک مدل تشکیلاتی بودن نیاز دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بعد از انقلاب در نیروی هوایی یک انجمن اسلامی بود و سپس از آن الگوگیری شد، البته در دانشگاه ها از خیلی قبل تر از انقلاب سازوکار انجمن اسلامی وجود داشت. این مسئله تا جایی رفت که امام خمینی(ره) در برهه ای گفتند: امیدوارم همه ایران یک روزی انجمن اسلامی شود.

وی تصریح کرد: پیاده کردن مدل انجمن اسلامی در دوره دبیرستان سخت است، اما دیدیم در انقلاب اسلامی شد، و آن هم امتیاز این نوع تشکل ها است، که مردمی هستند و با سازوکار انتخاباتی تعیین می شوند.

پناهیان گفت: خیلی ها مدل انتخاباتی را یک مدل غربی میدانند؛ این در حالی است که اصلا اینگونه نیست؛ انتخابات یک مسئله کاملا اسلامی است، و حتی انتخابات در حوزه های علمیه به بالاترین سطح آزادی برگزار می شود؛ مدلی که در حوزه های علمیه برای انتخاب مراجع و علما است، از شیوه های غربی هم آزادتر است.

وی درباره این مسئله گفت: به طور نمونه شما در دانشگاه تعداد محدودی انتخاب واحد می توانید داشته باشید و یکسری اساتید محدود. اما در حوزه اینگونه نیست و افراد می توانند اگر از یک استاد ناراضی بودند، آن را تغییر دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: چگونگی انتخاب استاد در حوزه آزادتر از دانشگاه های غربی است و البته دانشگاه های غربی آزادتر از دانشگاه های داخل، اساتید را انتخاب می کنند.  پس ما انتخابات را یک امر اسلامی میدانیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای حضور در انجمن اسلامی و تشکیلات این است که شما مجبور می شوید در تصمیم گیری ها شرکت کنید و به خاطر همین تصمیم ها اصلاح می شود؛ اگر میخواهید زندگی عمقی انجام دهید حتما باید تشکیلاتی باشید. یکی از مشکلات بزرگ بخش فرهنگی کشور و متدینین این است که افراد تشکیلاتی نیستند.

پناهیان گفت: آمار بالای طلاق نشان میدهند اصلا بازی زندگی را بلد نیستیم، در حالی که باید اول تمرین زندگی کردن را بیاموزیم. من به شما احترام قائل هستم چون به شما یک تشکیلات حکومتی نگاه نمی کنم و این به فرآیند رشدتان کمک میکند. کشور ما بخاطر بسیاری از نخبگان که این مدلی رشد نکرده اند، به مشکل خورده است.

وی ادامه داد: به جریان های سیاسی کشور نگاه کنید، هیچ کدام تشکیلاتی نیستند و فقط به صورت نمادین انتخابات شورای مرکزی برگزار می کنند و این در حالی است که یک روند انتخابات مردمی ندارند. این غلط است که پاتوق های سیاسی برای مردم تصمیم گیری کنند، مردم باید در عمل و کنش سیاسی حضور داشتند باشند. اگر افراد تشکیلاتی تربیت کنیم و آن را اصل بدانیم، بسیاری از مشکلات حل می شود.

پناهیان گفت: تشکیلاتی شدن ظرفیت می‌خواهد و ظرفیت انسان را نیز افزایش می‌دهد. در اخلاق تشکیلاتی، نکاتی را باید رعایت کرد که اگر رعایت کنید، تشکیلات رشد می‌کند، خود فرد رشد می‌کند و برکت به تشکیلات می‌آید.

این استاد دانشگاه افزود: اگر بی اخلاقی شود، در تشکیلات، برکت هم می‌رود. اگر اخلاقی تشکیلاتی را رعایت کنید، تشکیلات قوی خواهد شد و افراد بیشتری جذب می‌شوند. اگر در کشور نیز تشکیلات شکل بگیرد، دیگر اخبار مثلا مجلس و … اهمیتش کاهش می‌یابد و همه چیز حول محور کنگره‌ها و تشکیلات می‌چرخد.

وی ادامه داد: ولیِ خدا از انسان‌های با ظرفیت می‌تواند استفاده کند. آدم‌های باظرفیت در تشکیلات ساخته می‌شوند؛ وگرنه مالک اشتر هم که باشی ممکن است اشتباهات فاحش از شما سر بزند.
پناهیان گفت: مدیران قوی کسانی هستند که قبلا تشکیلاتی بودند. آنهایی که تشکیلاتی نبودند دچار آسیب شدند و نمی‌توانند از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند و  قدرت متقاعدکنندگی‌شان پایین است. قدرت بهره‌برداری از مشورت را ندارند و تحلیلشان از مسائل ضعیف است.

این استاد دانشگاه افزود: اما مدیران تشکیلاتی، آدم‌های قوی دور و بر خود می‌گذراند و کار را محکم جلو می‌برند. ما خیلی از فقدان این موضوع صدمه می‌خوریم. اگر شما قرار است مدیران آینده کشور باشید، باید از حالا خودتان را تقویت کنید. اگر تشکیلات، مدیر تربیت نکند، آدم‌های زرنگ و دیکتاتور مدیر خواهند شد.

وی تصریح کرد: اگر تشکیلات انقدر می‌تواند قدرت بدهد و برای جامعه فایده داشته باشد، باید ببینیم که چه اخلاقیاتی برای بقای تمایلات لازم است در درون ان وجود داشته باشد. دلیل عدم استقبال عمومی از تشکیلات در میان جامعه، رعایت نشدن اخلاق در تشکیلات است که یکی از راهکارهای ان گفتگو است.

وی تاکید کرد: اگر کسی حرفی می‌زند، قسمت درست حرفش را تائید کنید و هدف حرفش که درست است را به عنوان یک نکته مثبت مطرح و تعریف کنید. از خود ظرفیتنشان دهید. بعد به نقطه ضعفش بپردازید؛ البته نیت خوانی نکنید ولی برایش تبیین کنید. هرچند حواستان باشد که او را متهم نکنید. باید با حسن‌ظن با مومنین برخورد کنید و بهترین جایش هم همینجاست.

پناهیان در ادامه گفت: باید بتوانید برای افراد گروه و تشکیلات خود دلایل خوبی بیاورید. درست است که هدف و نیت شما خیر است، اما صبر، دقت و مهارت می‌خواهد. این اخلاق است. بداخلاقی است که حرف زور بخواهی بزنی و مردم بپذیرند.

این استاد دانشگاه افزود: سعی کن حتی‌المقدور رئیس نشوی. اگر در هر تشکیلاتی قوی‌ترین آدم‌ها به دنبال رئیس کردن بقیه باشند، آن تشکیلات به اعلی می‌رسد؛ اما اگر کار خود را راحت کنند و رئیس شوند و بقیه قوی‌ها را بیرون بریزند و یک سری ضعیف دور و بر خودشان جمع کنند، این می‌شود باند! رئیس نشو، رئیس بساز، این از مفهوم شایسته‌سالاری بسیاری قوی‌تر است.

وی تاکید کرد: جنگ مگر چگونه پیش می‌رفت؟ فرماندهان دفاع مقدس می‌دیدند که نیروهای زیر دستان از خودشان برتر هستند و به آنها پیشنهاد پست‌های بالاتر و فرماندهی می‌دادند، اما آنها قبول نمی‌کردند و می‌گفتند که ماه همانجا و با همین شرایط بهتر می‌توانیم کار کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: یکی دیگر از نکاتی که باید در اخلاق تشکیلاتی رعایت کنید، این است که عیب برادرت را به خودت نسبت بده و حسن خود را به وی نسبت بده.

 

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/556


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads