کد خبر: 117448 - تاریخ: دوشنبه، 15 آگوست 2016 - 22:25

دو روستای خمام جزو روستاهای شاخص استانی در حوزه اکوتوریسم انتخاب شدند/17 روستای استان گیلان هدف گردشگری است

علیزاده افزود: همچنین سه روستای اسطلخ جان رودبار، شیجان و جیره سر باقر خاله خمام روستاهایی هستند که بر اساس فعالیت شوراهای آنها،جزو روستاهای شاخص استانی مطرح و سرمایه گذاری و اعتبارات مناسبی برای آنها تعریف شده است.

به گزارش خوبان، مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان، با بیان اینکه 17روستای هدف گردشگری در استان تعریف شده گفت:توسعه گردشگری روستایی در استان نیازمند آموزش، تعامل افراد بومی و همگرایی متولیان و مسئولان است.
رضا علیزاده افزود: گردشگری روستایی در استان به واسطه معماری فرهنگ و آیین یکی از پر طرفدارترین گونه های گردشگری است که متاسفانه رویکرد جدید معماری لطمه جدی به این موضوع وارد می کند.
وی استقبال کم نظیر گردشگران از موزه میراث روستایی گیلان را گواه این موضوع می داند و می گوید: معماری و نوع زندگی روستایی موجب شده تا هر ساله گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور برای بازدید از این موزه به گیلان سفر کنند و از این رو، تکیه بر معماری بومی اساس مجوز بوم گردی در استان است.
وی معتقد است: گردشگر برای دیدن فضایی متفاوت به روستا سفر می کند، حال اگر بنا باشد در روستا نیز به همان فضایی دست یازد که در شهر هست، دیگر چه جذابیتی برای گردشگر باقی خواهد ماند؟
علیزاده ادامه داد: نهادینه سازی فرهنگ گردشگری یکی از ضروریات است و مردم می بایست به این آگاهی برسند که توسعه گردشگری می تواند فرصت هایی را برای برقراری مبادلات فرهنگی میان گردشگران و مردم محلی فراهم سازد.
وی با اشاره به وجود دغدغه های جدی در حفظ معماری سنتی روستایی، توجه به بوم گردی روستایی را یک ضرورت برای جذب گردشگر خواند.
علیزاده وجود جاذبه های مختلف در گیلان را موجب شکل گیری صنعت گردشگری در استان دانست و گفت: هم اکنون صنعت گردشگری توانسته در کنار قطب کشاورزی، قطب گردشگری را در این استان توسعه دهد.
وی استفاده مثبت و هوشمندانه از معماری بومی و روستایی را بعنوان گنجینه ای ارزشمند مهم ذکر و اضافه کرد: معماری بومی همراه و همزاد با طبیعت است.
علیزاده با تأکید بر بازشناسی بومی با رویکرد بوم شناسی فرهنگی استان تصریح کرد: معماری بومی گیلان دارای اسناد و منابع غنی از گذشتگان است و تحلیل این آثار، دستیابی به اصالت و فرهنگ را برایمان مهیا می سازد.
وی با بیان اینکه حضور گردشگران موجب ایجاد شغل و درآمد در روستاها می شود، خاطرنشان کرد: گردشگران در تأمین نیازهای اقتصادی روستاییان مؤثر هستند و این امر موجب کاهش روند مهاجرت از روستاها به شهرها می شود و همه این ظرفیت ها موجب می شود تا متولیان شهرها زمینه آموزش را به روستاییان در راستای توسعه گردشگری روستایی در استان فراهم کنند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز روستاهای هدف گردشگری را ظرفیتی برای توسعه گردشگری دانست.
حمیدرضا آذرپور در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در حال حاضر استان دارای 17 روستای هدف گردشگری است، اظهار کرد: 15 روستای دیگر نیز برای قرار گرفتن در شمار روستاهای هدف گردشگری گیلان، پیشنهاد شده که در مرحله بررسی قرار دارد.
وی ادامه داد: جیرنده داماش رودبار، امامزاده ابراهیم شفت و حاجی بکنده از توابع بخش خشکبیجار شهرستان رشت روستاهایی هستند که از سوی سازمان مرکزی اعتبارات خاصی برای توسعه زیرساخت های گردشگری روستایی برای آنان در نظر گرفته شده است.
علیزاده افزود: همچنین سه روستای اسطلخ جان رودبار، ر شیجان و جیره سر باقر خاله خمام از توابع شهرستان رشت روستاهایی هستند که بر اساس فعالیت شوراهای آنها،جزو روستاهای شاخص استانی مطرح و سرمایه گذاری و اعتبارات مناسبی برای آنها تعریف شده است.
به گفته آذرپور، روستای جیره سر باقر خاله با حضور مشاوران ژاپنی در قالب طرح جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) در حوزه اکوتوریسم جامعه محور جزو روستاهای شاخص استانی است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/964


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads