کد خبر: 110024 - تاریخ: چهارشنبه، 4 می 2016 - 13:51

آیت‌الله نوری‌همدانی:

جامعه طالب کسب معنویت از علماست/ ضرورت تأسیس حوزه‌های علمیه در کشور

آیت‌الله نوری‌همدانی یکی از مراجع عظام با بیان اینکه شهرها نباید از علمای بزرگ خالی شود، گفت: جامعه از علما معنویت را طلب می‌کند.

به گزار ش خوبان، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی پیش از ظهر امروز در جمع طلاب و روحانیون گیلان در حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) این شهر اظهار کرد: این مجمع بسیار محترم بوده و چهره‌های علمی و پر فضیلت در آن حضور دارند.

وی با بیان اینکه دو مرحله در زندگی داریم که یک شامل مرحله آموزش و طلبگی است، افزود: مرحله دوم حضور در جامعه است و همانگونه که رزمندگان ابتدا رزم را آموزش می‌بینند و بعد در میدان رزم حضور پیدا می‌کنند در ترویج دین نیز به همین صورت عمل می‌شود.

این استاد حوزه علمیه، امر دین با اخلاص را دارای برکت دانست و گفت: بنابراین نخستین گام در طلبگی اخلاص است و دوم اینکه باید با همت بلند درس بخوانند تا بتوانند فقیه و وزنه در جامعه باشند.

وی با اشاره به اینکه علما در دو جبهه علم و فضیلت پیشگام هستند، تصریح کرد: هر انسانی فرزند تلاش خود بوده و تلاش بسیار سبب موفقیت است.

نوری‌همدانی با بیان اینکه انسان با همت بلند، پرواز می‌کند و به مجد و عظمت می‌رسد، خاطرنشان کرد: کسی که اراده کرده، گام برمی‌دارد و پیش می‌رود.

وی ادبیات فارسی و عربی را پایه اصلی در علوم دینی دانست و گفت: تا زمانی که ادبیات کامل نباشد در بیان و قلم نمی‌توانیم قوی باشیم.

این مرجع تقلید موضوع نظم را از مسائل مهم خواند و اظهار کرد: کسانی که نظم دارند موفق هستند و طلبه‌ها باید به سحرخیزی و نماز شب عادت کنند زیرا تلاش علما با دیگران متفاوت است و جزو لشکر امام صادق (ع) هستند.

 جامعه طالب کسب معنویت از طلاب است/شهرها نباید از علمای بزرگ خالی شود

وی با اشاره به اینکه جامعه از علما معنویت را طلب می‌کند، افزود: شهرها نباید از علمای بزرگ خالی شود و ضرورت حضور علمای بزرگ در شهرها را مورد تأکید قرار است.

آیت‌الله نوری‌همدانی با تصریح بر اینکه وظیفه علما بسیار سنگین است و وجود فقیه در جامعه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد یکی از وظایف علما و فقها در غیبت امام زمان (عج) را تأسیس حوزه‌های علمیه عنوان کرد و متذکر شد: ما وارث انبیا هستیم.

استاد حوزه علمیه قم گفت: برای اینکه معنویت را بین مردم ترویج و اسلام را ترغیب کنیم نیاز به تأسیس حوزه‌های علمیه داریم و کوچ کردن در میدان جنگ و برای کسب علوم دینی دارای فضیلت بسیار است.

وی با بیان اینکه معارف اعتقادی در دین بسیار مهم است، افزود: معارف عبادی و معارف اخلاقی برای تخصص طلبه‌ها بسیار مهم است و انسان باید خود را به اخلاق فاضله آراسته کند.

نوری‌همدانی معارف اقتصادی و معارف فرهنگی را در تخصص طلاب بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: معارف مدنی و حقوق معاشرت بسیار گسترده است.

وی معارف سیاسی اسلام را از دیگر تخصص‌های مورد نیاز طلاب دانست و یادآور شد: طلبه‌ها باید در معارف قضایی، معارف حکومتی و معارف جهادی متخصص باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه در تاریخ داریم 200 هزار نفر محدث در قم حضور داشتند اما اکنون تنزل پیدا کرده است، تصریح کرد: مراکز علمی بسیاری در گذشته در شهرهای ایران وجود داشته است.

 فضیلت نماز شب برای انسان/علمای شیعه مرزبانان قلب‌های مردم

وی حوزه‌های علمیه را تربیت‌گاه خواند و متذکر شد: نماز شب توفیق و برکت برای انسان ایجاد می‌کند و در عصر کنونی امام خمینی (ره) مجاهد و فریادگر است.

نوری‌همدانی گفت: ولایت فقیه در کتاب فقها از ابتدا وجود داشت اما در بین جامعه نیامده بود و امام (ره) ولایت فقیه را در جامعه پیدا کرد که اقدامی بسیار بزرگ است.

وی با بیان اینکه امام خامنه‌ای فرمود حوزه‌ها باید انقلابی باشند و در انقلابی بودن بمانند، افزود: برای اینکه انقلاب اسلامی توسط حوزه‌های علمیه ایجاد شده است.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: طلاب و علما باید با کتاب صحیفه نور، دفتر تبیان و وصیتنامه سیاسی امام (ره) آشنایی داشته باشند زیرا امام (ره) توانست در جنگ هشت ساله در مقابل استکبار ایستادگی کند و بحران را مدیریت کرد و انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه بسیار مهم است.

نوری‌همدانی تثبیت انقلاب اسلامی را با خون شهدا دانست و گفت: بیداری اسلامی به برکت انقلاب اسلامی به وجود آمده و به اروپا کشانده شده است.

وی عبادت امام راحل را همراه با اشک دانست و خاطرنشان کرد: انقلابی بودن و انقلابی ماندن بسیار مهم است و باید مردم را همیشه در صحنه نگه داریم.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه علمای شیعه مرزبانان قلب‌های مردم هستند تا دشمن به آن نفوذ نکند، گفت: عید مبعث بسیار مهم بوده و خداوند روشن‌ترین چراغ حکمت خود پیامبر (ص) را برای مردم مبعوث کرده است.

منبع:فارس

 انتهای پیام/84001/ع40


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads