کد خبر: 101766 - تاریخ: شنبه، 16 ژانویه 2016 - 13:00

با حضور ۴۷۵ نقاش

تصاویر جانباختگان «منا» روی بوم نقاشان ماندگار شد/ ثبت در گینس

«پرواز ۴۶۴» عنوان کارگاهی نقاشی به یاد جانباختگان فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در مکه بود که روز گذشته با حضور ۴۷۵ هنرمند نقاش در خیابان حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان شهدا برگزار شد.

به گزارش خوبان، در این مراسم که از صبح روز جمعه ۲۵ دی ماه تا عصر ادامه داشت، چهره جانباختگان جانباختگان فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در مکه در یک گردهمایی بزرگ از نقاشان علاقه مند به تصویر کشیده شد.

نادر قشقایی هنرمند نقاش و مجسمه ساز از حاضران در این مراسم بود که کار ساخت سردیس شیخ باقر النمر را بر عهده داشت.

1969279

قشقایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حضورش در این کارگاه و ساخت این سردیس گفت: من پیشنهادی را به سازمان زیباسازی شهر تهران  ارائه کردم که قصد دارم سردیس این شخصیت را بسازم و بعد از آن جریان این ورک شاپ بوجود آمد و من هم کارم را به این جا آوردم که در حضور مردم کار کنم.

وی افزود: این سردیس اثری یک روزه است اما نظر مسئولان شهرداری منطقه ۱۲ نسبت به آن جلب شده و قرار است است که سردیس آن به صورت برنزی در خیابانی که به نام شیخ النمر خواهد شد، نصب شود.

1969281

این هنرمند مجسمه ساز درباره اهمیت ساخت این سردیس یادآور شد: شیخ باقر النمر در مقابل ظالم ایستادگی کرد. همان طور که سردیس شخصیت های ظلم ستیز دیگری همچون شهید مدرس، شهید رجایی و شهید همت را پیش از این ساخته بودم، علاقه داشتم سردیس این شخصیت را نیز بسازم.

این هنرمند با اشاره به واکنش همه هنرمندان نسبت به جامعه خود و جامعه جهانی بیان کرد: من هم مثل همه هنرمندان دیگر سعی می کنیم که نسبت به هر ظلمی که در هر نقطه ای از دنیا بروز پیدا می کند، واکنش نشان دهیم. اگر پیکاسو تابلو «گرانیکا» را کار کرده است، رفتاری هنرمندانه در واکنش به ظلم داشته است. هنرمند مرزها را نمی پذیرد و جهان شمول رفتار می کند به  همین دلیل نقاشان مختلف در شرایط متفاوت سهم خود را ایفا می کنند و من هم سعی کردم به صورت خودجوش کاری در این زمینه داشته باشم.

1969273

یکی از هنرمندانی که مردم بسیاری اطرافش حلقه زده بودند، بانوی نقاشی بود که با وجود معلولیت، با استفاده از پایش چهره یکی از جانباختگان فاجعه منا را به تصویر می کشید. این هنرمند نقاش، قدرت تکلم نداشت اما با هنرش توانسته بود نگاه بسیاری از بازدیدکنندگان دوربین به دست را به سوی خوب جلب کند که سعی داشتند چگونگی نقاشی کردن او را با پا در حافظه دوربین هایشان ثبت و ضبط کنند.

منیر موحدراد یکی دیگر از هنرمندانی بود که در این کارگاه حضور داشت و تصویر عمویش را از جانباختگان فاجعه منا روی بوم نقاشی کرده بود.

وی با اشاره به این که عمویش از جمله استادان هنر گره چینی در بروجرد بوده است، بیان کرد: عموی من مدرک درجه یک هنری را چند سال پیش از وزارت ارشاد دریافت کرده بود و در زمینه هنر گره چینی از استادان به شمار می رفت.

1969290

موحدراد گفت: برگزاری این  کارگاه برای زنده نگه داشتن یاد جانباختگان فاجعه مناست و من هم سهم خودم را در این کارگاه ایفا کرده ام و نتیجه کارم را به خانواده عمویم هدیه می کنم.

شهرام  امیری دبیر هنری کارگاه «پرواز ۴۶۴» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این کارگاه توضیح داد: بعد از این که فاجعه منا رخ داد به پیشنهاد آقای فاطمیان پور طرح برگزاری این کارگاه هنری ارائه و سعادت شامل حال ما شد که در برگزاری آن سهمی داشته باشیم.

وی افزود: استقبال بسیار خوبی از این کارگاه شده است و اگر چه برخی از شرکت کنندگان در این کارگاه هنرجو هستند اما در کنار حدود ۲۵۰ استاد نقاش کار می کنند و شاید کیفیت آثارشان به خوبی استادان نباشد ولی کیفیت دل آنها بالا بود.

یوسف بالو مدیر روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۲ نیز با بیان این که در  این مراسم هر هنرمند چهره یکی از جانباختگان فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در مکه را به تصویر می کشد، رضایت خاطر هنرمندان و مخاطبان را بهترین بازخورد این رویداد ذکر کرد.

1969276

بالو درباره سرنوشت آثار به نمایش درآمده گفت: با هماهنگی آستان قدس رضوی این تابلوها به حرم امام رضا (ع) منتقل می شود و در یکی از رواق ها به نمایش درمی آید، پس از آن این تابلوها به خانواده های جانباختگان اهدا می شود.

وی  همچنین از امکان ثبت این رویداد در گینس خبر داد و گفت: با توجه به این که تاکنون چنین گردهمایی بزرگی از هنرمندان انجام نشده است، اگر اتفاق خاص سیاسی رخ ندهد، تلاش می کنیم آن را در گینس به ثبت برسانیم.

این مراسم با رونمایی از تمبر «پرواز ۴۶۴» که با حضور مسئولان و برگزارکنندگان همراه بود، به پایان رسید. سردار نقدی از جمله مهمانان ویژه این کارگاه یک روزه تصویرگری بود.

 

منبع:مهر

انتهای پیام/87


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads