کد خبر: 113085 - تاریخ: چهارشنبه، 15 ژوئن 2016 - 09:34

پاسخ تحلیلگر آمریکایی به یک سوال؛

چرا ایران دشمن آمریکاست؟

جف فوکس: برای آمریکایی های عادی، فهم اینکه ایران دشمن خارجی ما نیست می تواند در پاسخ به این سوال بزرگتر که ما در خاورمیانه چه می کنیم، کمک کننده باشد!

به گزارش خوبان، یک تحلیلگر آمریکایی در یادداشتی به تجربه سفر خود به ایران پرداخته و به این سوال پاسخ داده که دشمنی میان ایران و آمریکا از کجا نشات می گیرد. جف فوکس، بنیانگذار و تحلیلگر موسسه «اکونومیک پالسی» در پایگاه تحلیلی نیشن نوشته است:

در سفر من و همسرم به ایران و در زمان اقامت در یک روستای کوچک در اولیل ماه می یک مرد میانسال از ما پرسید: “اهل کجا هستید؟”

من پاسخ دادم :” آمریکا”

او شانه هایم را گرفت و به رسم سنتی خود گونه های مرا سه بار بوسید و گفت: ” خیلی خوب. من خیلی خوشحالم شما اینجا هستید.”

اما بعد از این معارفه از ما پرسید: ” چرا دولت شما اینقدر از ما متنفر است؟”

من زمانی که در آمریکا هستم، از انتقاد کردن از سیاست های دولت آمریکا خجالت نمی کشم، اما وقتی در خارج از مرزهای آمریکا به سر می بردم، سعی می کنم حالت تدافعی نسبت به کشورم داشته باشم.

ولی سوال آن مرد میانسال روستایی، توسط بسیاری دیگر از مردم عادی ایران که از دیدن گردشگران آمریکایی خوشحال بودند، پرسیده شد و این سوال پاسخ بهتری می طلبید. نه اینکه قصد داشته باشم سیاست خارجی آمریکا را برای ایرانی ها توضیح دهم بلکه پاسخی است برای خود مردم آمریکا.

قلع و قمع ایرانی ها به صورت گسترده و عمیق در سیاست های جریان های اصلی کشور آمریکا در جریان است. هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، برای ما می گویند که ایران حامی اصلی تروریسم در جهان است که قصد دارد کل خاورمیانه را به چالش بکشد و این انعکاس گزارش وزارت خارجه است که اخیرا در گزارش سالانه اش ایران را به عنوان بزرگترین دولت حامی تروریسم معرفی کرده است. هر دو نامزد انتخابات امریکا اعلام می کنند که آماده و مشتاقند تا به ایران حمله و این کشور را تنبیه کنند. تد کروز، سناتور جمهوری خواه صراحتا می گوید ایران قصد دار به آمریکا حمله اتمی انجام دهد. مایک هوکابی و بنیامین نتانیاهوکه باید او را سیاستمدار آمریکایی دانست تا اسرائیلی، عنوان می کنند که ایران در حال آماده شدن برای راه اندازی یک هولوکاست دیگر است. در سال 2013 زمانیکه هیچ نوع مدرکی در زمینه ساخت بمب هسته ای توسط ایران وجود نداشت، معاون اوباما، جو بایدن اعلام کرد:” تمامی گزینه ها، ازجمله نیروی نظامی بر روی میز قرار دارند!”

بر اساس اظهارات رهبران شان، اکثر آمریکایی ها دیدگاه های منفی نسبت به ایران دارند. نظرسنجی ها نشان می دهند که مردم آمریکا پس از کره شمالی مجهز به بمب هسته ای، ایران را به عنوان کشوری خطرناک در نظر می گیرند. علی رغم حمایت عمومی از عدم گسترش سلاح های غیرمتعارف اکثریت بزرگی با توافق هسته ای دولت اوباما با ایران مخالفند. برای حفاظت از توافق، اوباما در حال باج دادن به اسرائیل و عربستان با کمک های نظامی و فروش تسلیحات است.

این دشمنی دو طرفه است. از زمان شکل گیری انقلاب در سال 1979 که جمهوری اسلامی جایگزین نظام شاهنشاهی شد و تحریم های آمریکا نیز اقتصاد ایران را هدف قرار داد. دشمنی هایی که رهبران ایران، آمریکا را به نام شیطان بزرگ خطاب قرار دادند.

برای آمریکایی ها در این دشمنی تصاویر تظاهرات کنندگان خشمگین در سال 1979 و ورود به سفارت آمریکا در تهران تداعی می شود. اما برای ایرانی ها این دشمنی ریشه در یک تجربه تاریخی تلخ دارد. پیش از همه، آمریکا کودتای 1953 علیه دولت منتخب مردم ایران را مهندسی کرد و پادشاهی بی رحم پهلوی را برای 25 سال بر کشور حاکم گرداند. سازمان مخوف و شکنجه گر پلیس مخفی شاه پروژه مشترک سیا و موساد بود.

زمانیکه ایرانی ها در نهایت موفق شدند شاه را سرنگون کنند، آمریکا از حمله نظامی صدام حسین علیه ایران حمایت کرد. جنگ هشت ساله ای که یک میلیون تلفات انسانی شامل سیصد هزار شهید و ده ها هزار مجروح بر جای گذاشت که بسیاری از آنها از حملات شیمایی ارتش عراق با همکاری آمریکا، همچنان رنج می برند. گشت و گذاری در شهرها و روستاهای ایران به شما تصاویری از مردان و زنان قربانی آن جنگ را نشان خواهد داد.

د ر زمان همان جنگ بود که یک ناو آمریکایی وارد آب های ایران شد و هواپیمای مسافربری ایران را هدف حمله موشکی قرار داد، حمله ای که به بهاء جان 290 نفر مسافر تمام شد. ما هرگز بابت آن معذرت خواهی نکردیم و فرمانده نظامی آن ناو را مورد تشویق نیز قرار دادیم. کشتی های جنگی آمریکا همچنان نیز به تجاوز به آب های ایران در خلیج فارس ادامه می دهد.

بی اعتمادی انباشته نسبت به نیات آمریکا در مهندسی محاطره اقتصادی به خاطر برنامه هسته ای ایران نیز سرایت می کند. اظهارات آمریکا در بیان احساس ترس و وحشت نسبت به گسترش سلاح هسته ای صادقانه به نظر نمی رسید در حالیکه واشنگتن توسعه تسلحیات هسته ای توسط اسرائیل و پاکستان را تحمل می کرد. هر دو کشور برخلاف ایران جزء پیمان منع گسترش هسته ای نیستند ولی ایران آن را امضاء کرده است. در حال حاضر، بسیاری از ایرانی ها تردید دارند که آمریکا به طور واقعی به تعهداتش برای برداشتن محدودیت های مالی بر سر راه سرمایه گذاری و تجارت، پایبند باشد.

با این وجود بر خلاف لفاظی های دنیای سیاست، ایران به هیچ وجه تهدید جدی برای آمریکا، اروپا و همسایگان عربش یا اسرائیل نیست. در بهترین حالت، ایران یک قدرت نظامی متوسطی با اقتصادی ناکارآمد است که کل درآمد ناخالص آن کمی بیش از 60 درصد از بودجه نظامی آمریکاست. در حالیکه اسرائیل در سایه حمایت های آمریکا 200 موشک هسته ای در اختیار دارد. پاکستان در کنار مرزهای ایران به طور مشابه ای مسلح شده و ترکیه و مصر نیز توسط تسلیحات پیشرفته ای مجهزاند. حتی عربستان سعودی با یک سوم جمعیت ایران خریدهای بزرگ نظامی را در سال های اخیر انجام داده است.

همچون دیگر دولت ها، ایران نیز سعی می کند در تحولات منطقه خود نفوذ داشته باشد. با وجود زخم هایی که ازجنگ با عراق بر پیکرش نقش بست، رقابت سعودی/ سنی و دشمنی ادامه دار آمریکا، هدف اولیه تهران ثبات در مرزهای غربی اش است. این به معنای وجود دولت دوست در عراق با اکثریت شیعه و در سوریه با اکثریت سنی است.

ایران همانند بیشتر دولت های اسلامی، از فلسطین در مقابل اسرائیل حمایت می کند. هر چند در این حمایت، یک رقابتی نیز با عربستاان سعودی وجود دارد. تهران تا همین اواخر حامی اصلی حماس بوده تا زمانیکه ثروت سعودی ها حماسی ها را وسوسه کرد. ایران همچنین بزرگترین حامی حزب الله لبنان است. در هر حال، نشانه ای قابل توجه های برای جنگ میان اسرائیل و حزب الله وجود ندارد و در ده سال اخیر به جز یک سری درگیری های محدود در مرزها، حادثه ای روی نداده است.

اتهام بی ثبات کردن خاورمیانه از سوی ایران توسط بازهای (جنگ طلبان آمریکایی) تبلیغ می شود که با دخالت هایشان جنگ داخلی، تعصبات مذهبی و وحشی گری را در منطقه رقم زدند.

در منطقه خاورمیانه این ایران است که به صورت جدی و با صراحت با داعش، القاعد و طالبان مخالفت می کند و به مبارزه علیه دیگر گروه های تکفیری می پردازد. علاوه بر این حمایت ایران از ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه، عنصر اساسی در موفقیت آمریکا در نبرد با داعش به ویژه در آزادسازی موصل است.

علاوه براین در حالیکه متحدان فرضی ما، مانند عربستان سعودی، در حال سرپوش گذاشتن بر ارتباط شان با عاملان حملات 11 سپتامبر بودند، ایرانی ها اجازه پرواز از سرزمینش را به آمریکا داد و با نجات خلبانان سقوط کرده آمریکایی موافقت کرد و برای ائتلاف نظامی آمریکا در حمله به افغانستان، کمک های فراوانی کرد. تمامی این کمک ها توسط مقامات آمریکایی مورد اذعان قرار گرفته است.

در عوض جورج دبلیو بوش در سخنرانی خود در سال 2002 ایران را جزء محور شرارت قرارد داد و مواضع کسانی را که در داخل ایران به دنبال روابط بودند به شدت تضعیف کرد.

با این وجود ایران و مردمش به راه خود ادامه می دهند و زندگی اجتماعی مردم روبه پیشرفت است. برخلاف آنچه که در حکومت های خودکامه متحد آمریکا در عربستان، بحرین، امارات متحد عربی، عمان یا ترکمنستان در جریان است، پیشرفت های ایران چشمگیر اند. زنان در ایران رانندگی می کنند، کارآفرین هستند و برای کارهای عمومی انتخاب می شوند.

بین 20 تا 30 هزار یهودی در ایران زندگی می کنند که بزرگترین جامعه یهودی خارج از مرزهای اسرائیل را در منطقه تشکیل می دهند. در حدود 60 کنیسه (محل عبادت یهودیان) در ایران وجود دارند و یکی از اعضای پارلمان یهودی است. یک بنای یادبود نیز برای سرباز یهودی که در جنگ با عراق به شهادت رسیده، در تهران ساخته شده ست. یهودیان همانند مسیحیان و زرتشتیان اجازه دارند تا به عبادت بپردازند.

بنابراین همانگونه که روستایی میان سال پرسید، چرا دولت ما به این اندازه با آنها دشمن است؟

تنها جوابی که قابل ارائه است این است که این دشمنی انعکاس تبعیت خط مشی آمریکا در خاورمیانه نسبت به سه گروه است1-  منافع خاندان های استبدادی حاکم بر عربستان سعودی و شیخ نشین های خلیج فارس 2- دولت اسرائیل به ویژه تحت حاکمیت نخست وزیری بنیامین نتانیاهو و 3-  ساستمداران آمریکایی، لابی گران و بورکرات های امنیت ملی آمریکایی که مشاغل و حساب های بانکی شان در ارتباط با دو گروه قبلی با رشد و بهبود مواجه می وشد.

چگونه می توان بی میلی دولت بوش و اوباما را برای مقابله با شیخ نشین های خلیج فارس در تغذیه و حمایت از داعش و دیگر گروهای الهام گرفته از وهابیت سعودی ها بنیادگرا را توضیح داد؟ و چگونه می توان به حمایت آمریکا از مداخله نظامی کشورهای خلیج فارس در تهاجم علیه حوثی های شیعه در یمن پاسخ داد درحالیکه آنها در نبرد مقابل تروریست های داعش هستند؟

نتانیاهو از ایران به خوبی استفاده ابزاری می کند و آن را به جهانیان همچون هیولا نشان می دهد تا توجهات را از فجایع و سیاست های وحشیانه اش در کرانه باختری و نوار غزه به سمت ایران جلب کند.

رسیدن به توافق هسته ای با ایران برای اوباما معتبرتر از منزوی کردن ایران بود. برای اینکه این توافق کامل شود او باید این اطمینان خاطر را به وجود آورد که ایالات متحده آمریکا بانک های بین اللمی را برای سرمایه گذاری و تزریق پول به پروژه های توسعه ای اقتصاد ایران تنبیه نخواهد کرد. یک اقتصاد روبه رشد می تواند در سرزمین باستانی ایران شکل گیرد. هرچند زمان زیادی طول خواهد کشید تا بین طبقات حاکم در دو کشور اعتماد سازی به وجود آید. اما برای آمریکایی های عادی، فهم اینکه ایران دشمن خارجی ما نیست می تواند در پاسخ به این سوال بزرگتر که ما در خاورمیانه چه می کنیم، کمک کننده باشد!

منبع: فرهنگ


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads